Auteur Topic: Info over locaties stations en schepen KNRM  (gelezen 154442 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #255 Gepost op: 5 mei 2007, 06:20:08 »
Het moest een keer fout gaan die namen door elkaar, HI  ;)

Thanks!
Groeten van Michel

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #256 Gepost op: 21 mei 2007, 23:38:21 »
Kapiteins Hazewinkel vervangt tijdelijk Arie Visser
  
De reddingboot Arie Visser is op zondag 20 mei voor onderhoudswerkzaamheden vertrokken naar Woudsend.

Gedurende twee weken zal de Kapiteins Hazewinkel, een reddingboot van de klasse Johannes Frederik, op West Terschelling waarnemen.

Bron: KNRM station West-Terschelling
Groeten van Michel

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #257 Gepost op: 2 juni 2007, 10:36:04 »
De reddingboot Paul Johannes meldt zich net op 16 bij het KWC.
Onderweg van IJmuiden naar Noordwijk en vanaf daar gelijk operationeel.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #258 Gepost op: 9 juni 2007, 06:17:28 »
Nieuwe reddingboot ‘Corrie Dijkstra-van Elk’ voor KNRM

Bron: KNRM

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) krijgt de beschikking over een nieuwe reddingboot die wordt toegevoegd aan de reservevloot. Op woensdag 13 juni a.s. wordt de nieuwe reddingboot Corrie Dijkstra- van Elk gedoopt. De bouw van het schip werd mogelijk gemaakt uit de nalatenschap van de heer Huibert Dijkstra. De doop zal worden verricht door mevrouw Ellen Coster. Zij verzorgt de afhandeling van de nalatenschap via de Kasbank.
 
De Corrie Dijkstra-van Elk (type Atlantic 75) is de vierde en laatste reddingboot die de KNRM uit de nalatenschap van de heer Huibert Dijkstra bouwt en is vernoemd naar de moeder van de schenker. De reddingboten Huibert Dijkstra (type Atlantic 75), George Dijkstra (type Valentijn) en Joke Dijkstra (type Arie Visser) zijn inmiddels al aan de vloot van de KNRM toegevoegd. Het is uniek dat er uit een nalatenschap maar liefst vier reddingboten aan de vloot van de KNRM werden toegevoegd.
 
Reservevloot

De kleinere reddingboten van de KNRM gaan iedere drie jaar in onderhoud en verdwijnen daarmee voor enige weken van het reddingstation. Om het reddingstation volledig operationeel te houden wordt een reservereddingboot ingezet. Door de komst van het relatief nieuwe reddingboottype Atlantic 75 werd ook de behoefte aan een dergelijke reddingboot in de reservevloot groter. Met de komst van de Corrie Dijkstra-van Elk kan de KNRM haar reddingstations, samen met de andere reserve Atlantic 75 Maria Paula, een volwaardige vervanger aanbieden in geval een operationele reddingboot tijdelijk uit de vaart is.
 
Achtergrondinformatie reddingboot Corrie Dijkstra- van Elk
De Atlantic 75 is een rubberboot met polyester bodem met een lengte van 7,50 meter, een breedte van 2,64 meter en een diepgang van 0,70 meter. Nieuw voor de KNRM zijn de twee Evinrude E-tec buitenboord motoren van 75 pk. John Geel, inspecteur Technische Dienst KNRM: ‘We doen een proef met deze motoren omdat de motoren die de KNRM nu gebruikt in de toekomst waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar zijn doordat ze niet voldoen aan de strengere emissie-eisen. Er is gekozen voor dit merk omdat het in gewicht een een lichte motor is. En bijkomend effect is het gunstige brandstof gebruik.’

Aan boord is plaats voor drie bemanningsleden en twaalf geredden. De Corrie Dijkstra-van Elk is de elfde reddingboot van het type Atlantic 75 in de vloot van de Redding Maatschappij.
Groeten van Michel

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #259 Gepost op: 20 juni 2007, 10:02:30 »
KNRM reddingboot Neeltje vervangt Willempje in Stellendam

ZIERIKZEE - De reddingspost bij het Goereese Stellendam krijgt zaterdag een gloednieuwe boot. De Neeltje Struijs vervangt de Willempje, die naar Urk verhuist. De nieuwe aanwinst is een rubberboot van het type Atlantic 75 en meet 7,50 meter. Er is plaats voor drie bemanningsleden en twaalf geredden.

De verhuizing had wat gevolgen voor het drijvende boothuis van het station. Omdat de Neeltje Struijs een stukje langer is dan de Willempje, moest het onderkomen worden verlengd.

De boot komt te liggen in de binnenhaven van Stellendam en heeft als werkgebied het Haringvliet. De Prinses Margriet blijft gewoon in de buitenhaven om van daaruit het Goereese Gat en de Noordzee in de gaten te houden.

Het station betaalt de boot uit een schenking van een particulier. Deze mevrouw M. Spanjer-Blommendal mag als dank de boot zatermiddag dopen. Die is genoemd naar haar oma. De Vlaardingse Neeltje Struijs verloor zowel haar echtgenoot als een zoon op zee.

Bron: PZC, Martijn de Koning
Groeten van Michel

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #260 Gepost op: 26 juni 2007, 00:29:18 »
Nieuwe Valentijn reddingstation Noordwijk aan Zee
  
KNRM-Reddingstation Noordwijk aan Zee van krijgt de beschikking over een nieuwe reddingboot. De boot, met de naam Paul Johannes, wordt zaterdag 30 juni 2007 gedoopt door mevrouw J. Companje – Boeremans die de nieuwe boot door een schenking mogelijk maakt.  

Paul Johannes is de overleden echtgenoot van mevrouw J. Companje – Boeremans. Hij stierf in 1942 in een kamp in Indi ë. De vader van de gulle geefster was al Redder aan de wal (donateur) en zo groeide zijn dochter van kinds af aan op met de Redding Maatschappij. Zij werd in 1950 zelf ook Redder aan de Wal. Door de gift van mevrouw werd het mogelijk een nieuwe reddingboot aan te kopen voor reddingstation Noordwijk aan Zee.

Reservevloot
De huidige reddingboot Valentijn uit Noordwijk is de oudste reddingboot van het type Valentijn en zal straks als eerste boot van dit type worden toegevoegd aan de reservevloot. Om de 40 reddingstations van de KNRM volledig operationeel te houden streeft de KNRM naar een reservevloot die zorgt voor volwaardige vervanging van het materieel. Juist daarom is de komst van een Valentijn in de reservevloot bijzonder belangrijk, omdat er voor vervanging van een van de zestien Valentijns vaak een kleinere boot werd ingezet die veel minder capaciteit biedt dan een Valentijn met ruimte voor 50 geredden.

Valentijn klasse
De nieuwe reddingboot Paul Johannes wordt de 6e reddingboot van het type Valentijn 2000. Na 10 jaar ervaringen met tientallen reddingboten van het type Valentijn, werd het ontwerp nog eens nader bekeken en leidde in 2000 tot de bouw van het type Valentijn 2000. Het nieuwe type is iets langer dan de ‘oude’ Valentijn. Daardoor is de werkruimte op het achterdek groter, maar ook het stuurhuis is comfortabeler voor de bemanning. De Paul Johannes werd gebouwd door de werf Habbeké in Volendam. Het schip heeft een aluminium romp en opbouw. De rubberrand (de zogenaamde ‘tube’) geeft de reddingboot extra drijfvermogen en stabiliteit.

Reddingstation Noordwijk aan Zee
Reddingstation Noordwijk aan Zee ligt als strandstation ‘ingeklemd’ tussen de havens van IJmuiden en Scheveningen, waar grotere reddingboten zijn gestationeerd. In 1990 werd het prototype Valentijn op Noordwijk gestationeerd en daarmee werd een start gemaakt met een vlootvernieuwing.

Het reddingstation Noordwijk bestaat uit 23 vrijwilligers. In 2006 werd er vanuit reddingstation Noordwijk aan Zee bijna 30 keer uitgevaren.

Bron: KNRM station Nordwijk aan Zee
Groeten van Michel

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #261 Gepost op: 31 augustus 2007, 16:42:57 »
Reddingboot 'Willemtje' in dienst op KNRM station Urk  

Donderdag was het eindelijk zover, de reddingboot 'Willemtje' heeft de 'Nagel' definitief vervangen op KNRM-Station Urk.

Na een technische uitleg afgelopen maandagavond en het doornemen van de vaareigenschappen met vaarsessies op dinsdag- en woensdagavond door de medewerkers uit IJmuiden, kon de 'Willemtje' ingemeld worden bij Den Helder Rescue voor het Search And Rescue-werk en bij de Regionale Alarm Centrale (RAC Flevo) voor de ondersteuning van hulpverleners zoals Brandweer en GGD.

De redders van Urk moeten nu voor de nodige vaaruren zorgen om zich de 'Willemtje' eigen te maken om zo het reddingswerk voor honderd procent te kunnen uitvoeren. De oude vertrouwde 'Nagel' zal een dezer dagen opgehaald worden om naar IJmuiden te gaan waarna zij te zjner tijd een andere bestemming zal krijgen.

Bron: KNRM station Urk
Groeten van Michel

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #262 Gepost op: 2 oktober 2007, 22:13:12 »
KNRM reddingboot Kapiteins Hazewinkel vervangt Koningin Beatrix

URK - De reserve reddingboot Kapiteins Hazewinkel zal eind dit jaar naar Urk verhuizen om aldaar de Koningin Beatrix definitief te gaan vervangen.

De Koningin Beatrix uit 1984 is toe aan vervanging, en zal daarom worden verkocht door de KNRM. De Kapiteins Hazewinkel is geen onbekende op station Urk want deze heeft al eerder tijdens onderhoud van de Koningin Beatrix dienst gedaan op het IJsselmeer.

Het is niet bekend hoe lang de Kapiteins Hazewinkel op Urk zal blijven, of dat deze volgend jaar een vervangende reddingboot zal krijgen.
Groeten van Michel

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #263 Gepost op: 10 oktober 2007, 22:39:00 »
Hansweert krijgt KNRM reddingboot Jan van Engelenburg
  
De hulpverlening op de Westerschelde krijgt een nieuwe impuls met de oprichting van een nieuw reddingstation van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij in Hansweert in 2008. Dat zijn althans de voornemens van de KNRM, die woensdag 10 oktober overleg heeft met diverse betrokken partijen bij het oprichten van een reddingstation in Hansweert in Zeeland.

De KNRM onderzocht in 2005 in het rapport ‘Redden in het zicht van de haven’ de beschikbaarheid van reddingboten in het werkgebied van de Nederlandse Kustwacht. Daarbij werd als eis gesteld dat elke positie in dat gebied binnen 30 minuten na alarmering bereikbaar moet zijn voor reddingboten van de KNRM. In het oostelijk deel van de Oosterschelde en de Westerschelde in Zeeland voldoet de KNRM nog niet aan die tijdsnorm. De huidige reddingstations in Breskens en Noordland (Oosterschelde stormvloedkering) doen er tenminste 45 minuten over om daar te komen.

De KNRM is van plan nieuwe stations in te richten aan de Oosterschelde, Westerschelde en Hollands Diep en vervult hiermee de wens om een betere dekking van het werkgebied te krijgen. In het oostelijk deel van de Westerschelde zijn alle havens beoordeeld op geschiktheid als reddingstation. Hansweert is verkozen vanwege de geboden ruimte voor een ligplaats van een reddingboot en huisvesting van een bemanningsverblijf. Voor de Oosterschelde is nog geen definitieve locatie voor een reddingstation bepaald.  

Vrijwilligers en schenkingen

Alvorens het reddingstation volledig operationeel kan zijn zal er een vrijwillige bemanning geselecteerd moeten worden. Als reddingboot voor Hansweert is in de tweede helft van 2008 de huidige reddingboot van Scheveningen beschikbaar. Medio 2008 zal gestart worden met de werving en selectie van geïnteresserde bemanningsleden. De KNRM heeft 40 reddingstations langs de Nederlandse kust, waar 1.000 professionele vrijwilligers de reddingboten bemannen. Alle vrijwilligers worden professioneel opgeleid en getraind en moeten binnen tien minuten na alarmering beschikbaar zijn. De oprichting van het reddingstation kost de KNRM circa € 150.000,- aan investeringen. Selectie en training van vrijwilligers kost in het eerste jaar € 5.000,- per persoon. De exploitatie zal € 75.000,- per jaar zijn. De KNRM bestaat volledig van vrijwillige bijdragen van de 80.000 donateurs en schenkingen van particulieren en bedrijven.  

Scheepvaartverkeer

Op de Westerschelde is het scheepvaartverkeer zeer intensief. Zeeschepen van en naar Antwerpen, en binnenvaartschepen kruisen elkaar en ondervinden ’s zomers veel pleziervaartverkeer. De provincie Zeeland en het gewest Vlaanderen zijn gebaat bij goede hulpdiensten op het water. De toegang tot de haven van Antwerpen vraagt grote veiligheid en snel inzetbare reddingboten. Het reddingstation Breskens vaart tenminste twintig keer per jaar voor hulpverleningen tussen Terneuzen en de Belgische grens.

Op woensdag 10 oktober zijn de plannen voor het nieuwe reddingstation door de directeur van de KNRM, de heer R.A. Boogaard gepresenteerd aan de Commissaris van de Koningin in Zeeland, mw. K.M.H. Peijs, burgemeester van Reimerswaal de heer A.J. Huisman,  de voorzitter van de Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Zeeland en de burgemeester van Terneuzen, de heer J.A.H. Lonink.

Bron: KNRM
Groeten van Michel

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #264 Gepost op: 15 oktober 2007, 15:56:00 »
Reddingboot Zeemanshoop naar scheepswerf Kuipers in Woudsend

BRESKENS - De Zeemanshoop van Breskens is tijdelijk naar Woudsend voor onderhoud. Zaterdag 13 oktober vertrok de Zeemanshoop in de vroege ochtend 05.00 uur van Breskens richting Den Helder met een tussenstop in IJmuiden waar we een lekker bakkie koffie kregen.

Daarna de reis vervolgd voorbij Den Helder naar Den Oever, door de sluis gegaan richting Stavoren. Dit stuk ging zeer voorspoedig , het stuk erna richting Woudsend moest vrijwel stationeer gedraaid worden tot aan Woudsend toe. Het is daar zeer smal en ondiep vaarwater en door het mooie weer vrij druk met recreatievaart. We waren echt een bezienswaardigheid voor deze mensen, zo er werd regelmatig gevraagd waar we vandaan kwamen, met dan als reactie zo dan hebben jullie er al een reis op zitten. Om 14.45 uur afgemeerd bij scheepswerf Kuipers in Woudsend waar we door medewerkers werden opgevangen, en onze chauffeur voor de terugreis al gereed stond.

De reserve boot Dorus Rijkers vervangt de Zeemanshoop op Breskens.

Bron: KNRM station Breskens
Groeten van Michel

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #265 Gepost op: 17 oktober 2007, 10:25:02 »
KNRM Urk: Opvolger voor 'Koningin Beatrix' officieel bekend

URK - Nadat deze zomer de reddingboot 'Nagel' al werd vervangen door de 'Willemtje', staat KNRM-Station Urk binnenkort opnieuw een vervanging te wachten. De drie ëntwintig jaar oude 'Koningin Beatrix' wordt dan namelijk opgevolgd door de 'Kapiteins Hazewinkel'. Deze reserveboot en tevens voormalige reddingboot van Hoek van Holland wordt op dit moment ge-refit bij Scheepswerf De Haas in Maassluis.

Half november komt de 'Hazewinkel' naar Urk om de 'Koningin Beatrix' voorgoed te vervangen. Hoewel beide boten van het KNRM-type Johannes Frederik zijn, is de nieuwe boot wat langer en breder maar heeft een zee van extra ruimte ten opzichte van de 'Beatrix'. Een groot voordeel zijn de sterke Caterpillar-motoren die het schip een snelheid van ruim 34 knopen geven, waardoor ook het verderweg gelegen gebied achter het Ketelmeer sneller bereikbaar wordt.

Vooral de aanwezigheid van de hydraulisch bediende achterklep gaf de doorslag om uiteindelijk te kiezen voor deze boot. Het te water laten van brandweerduikers en het binnenhalen van drenkelingen wordt hiermee namelijk vergemakkelijkt, iets waar met de 'Koningin Beatrix' al goede ervaringen waren opgedaan. Verder kunnen brancards door een speciaal luik naar binnen worden geschoven. Over het toekomstige lot van de 'Koningin Beatrix' is nog niets bekend.

Bron: KNRM station Urk
Groeten van Michel

Rescue-Boy

  • Gast
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #266 Gepost op: 18 oktober 2007, 18:49:27 »
Nummer 13 van de Atlantic 75 serie is reeds onderweg.

Naam???
Station ???? ( grevelinge??)
Call-sign PE5271
MMSI 244050110

Met groet,

Res

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #267 Gepost op: 18 oktober 2007, 21:32:59 »
Citaat van: "Rescue-Boy"
Nummer 13 van de Atlantic 75 serie is reeds onderweg.

Naam???
Station ???? ( grevelinge??)
Call-sign PE5271
MMSI 244050110

Met groet,

Res

Drijvend boothuis KNRM Ouddorp komt in zicht  
  
Eind augustus werden de eerste palen geslagen voor de aanleg van de nieuwe insteekhaven voor het drijvende boothuis wat begin 2008 bij de haven van Ouddorp zal worden geplaatst. Vrijdag 5 oktober was de oplevering voor de 1e fase.  Dit is het deel dat door GZH (Groen Services Zuid-Holland en Rijkswaterstaat is gesponsord.

Dit eerste deel bestond uit de aanleg van een nieuwe insteekhaven met loopbrug en afmeer palen. Deze werkzaamheden zijn in gezamenlijk beheer van deze sponsors uitgevoerd, en het geheel zal aan de KNRM belangeloos ter beschikking worden gesteld.

GZH (Groen Services Zuid-Holland) is onder anderen de beheerder van het recreatiegebied de Grevelingen, en heeft door middel van deze deze sponsoring een belangrijk deel van de verbetering van de veiligheid in dit gebied mogelijk gemaakt.
 
Ook RWS ( Rijkswaterstaat) heeft gehoor gegeven aan het verzoek van de KNRM om mee te denken aan deze verbetering ten aanzien van de snelheid in hulpverlening op de Grevelingen en uit het project publiek gericht werken geld kunnen vinden om deel te nemen in deze Cofinanciering.
 
De KNRM zal begin 2008 het gereed gekomen boothuis plaatsen in de insteekhaven en spoedig voorzien van een nieuwe snelle reddingboot van het type Atlantic 75 ( Hetzelfde type als de “Neeltje Struijsâ€
Groeten van Michel

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2873
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #268 Gepost op: 29 oktober 2007, 18:34:29 »
Reddingboot Valentijn vervangt de Wiecher

HARLINGEN - Op maandag 22 oktober is de Harlinger reddingboot Wiecher en Jap Visser-Politiek vertrokken naar de werf Habbeké in Edam voor groot onderhoud. De voormalige Noordwijker reddingboot Valentijn is zolang als reserveboot te Harlingen gestationeerd.

De Valentijn was bij haar indienststelling in 1990 het prototype strandreddingboot en bewees een waardevolle opvolger te zijn voor de houten motorstrandreddingboten, maar ook voor op het Wad en IJsselmeer bleek dit type reddingboot bijzonder geschikt als opvolger voor de motorreddingvletten. Er werden dan ook vele boten van dit type en de verbeterde versie Valentijn-2000, gebouwd. Na 17 jaar in Noordwijk aan Zee te zijn gestationeerd, werd de Valentijn eerder dit jaar vervangen door de nieuwe Paul Johannes. De boot is echter nog lang niet op en is de afgelopen maanden bij de werf Kuipers te Woudsend grondig onder handen genomen. Geheel ontdaan van de oude verf en volledig gerefit met de modernste apparatuur kan de Valentijn nu haar tweede jeugd als reserveboot ingaan.

De Wiecher en Jap Visser-Politiek, welke dateerd uit 1997, is ook toe aan haar groot onderhoud en ook deze boot zal volgens de nieuwste normen van de KNRM worden ontdaan van de verflagen en in de nieuwe striping worden gezet. Ook worden de motoren overhaald en wordt alle electronica vernieuwd. Voorjaar 2008 verwachten we dan ook weer een nieuwe Wiecher terug op station.

Bron: KNRM station Harlingen
Groeten van Michel

Rescue-Boy

  • Gast
Re: Info over locaties stations en schepen KNRM
« Reactie #269 Gepost op: 30 november 2007, 15:44:34 »
ook nummer 14 is onderweg (petten)
Call sign PD8767
MMSI nr: 244010258

Res