Het Scannerforum
Frequenties => Burgerluchtvaart => Topic gestart door: JeroenPIDS op 3 augustus 2019, 14:50:45
-
Hallo Allemaal,
Wellicht domme vraag. Maar is het mogelijk om Terlet te ontvangen op mijn locatie tussen Arnhem/Nijmegen? Of zit daar net te ver vandaan? Krijg het namelijk niet voor elkaar..
-
Welke frequenties luister je uit?
-
Moet absoluut lukken mijn inziens. Bij een snelle google actie kom ik: 130.130 (130.125) en 123.380 (123.375) tegen voor Terlet.
-
Inderdaad.
130.130: AD Info and traffic on T-strip
123.380: Traffic on secondary strips during weekends.
https://www.lvnl.nl/eaip/2019-06-06-AIRAC/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHTL-ADC.pdf
-
Welke frequenties luister je uit?
Op dit moment staat mijn Wouxung ingesteld op 8.33 Khz raster. Geprogrammeerde frequenties zijn:
(123.37500) AM
(129.92500) AM
(130.12500) AM
(130.13000) AM
Greetz,
Jeroen
-
Die laatste is geen luchtvaartfrequentie.
-
130.130: AD Info and traffic on T-strip .. toch? Dat wordt bij mij 130.13000.
Oh wacht dat is eigenlijk de 130.1250. Ik had ze er beide ingezet om te testen of het verschil zou maken tussen de 8.33 en de daadwerkelijke frequentie.
-
Inderdaad. De RT-aanduiding 130.130 hoort bij een exacte frequentie van 130.1250 MHz. Leesvoer: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27764.0
-
Thanks,
Die had ik de afgelopen dagen al een paar keer doorgelezen. Ook het youtoube filmpje bekeken van de luchtverkeersleiding waarin het wordt uitgelegd. Het is allemaal wat nieuw voor me en echt begrijpen doe ik het niet, behalve dat ik snap dat je zo meer kanalen binnen een bandbreedte kunt proppen.
Wat ik niet begrijp: Als mijn ontvanger op 8.33 staat ingesteld zou ik verwachten dat ik de kanaalnummers in zou moeten voeren. Bijvoorbeeld 121.705 om 121.700 Schiphol ground te ontvangen. Of sla ik de plank nu helemaal mis..
-
Wat ik niet begrijp: Als mijn ontvanger op 8.33 staat ingesteld zou ik verwachten dat ik de kanaalnummers in zou moeten voeren. Bijvoorbeeld 121.705 om 121.700 Schiphol ground te ontvangen. Of sla ik de plank nu helemaal mis..
Dat hangt van je ontvanger af. Luchtvaartapparatuur doet dit correct.
Zonder zendmachtiging is het gebruik van jouw bamiportofoon overigens strafbaar.
-
Thanks,
Die had ik de afgelopen dagen al een paar keer doorgelezen. Ook het youtoube filmpje bekeken van de luchtverkeersleiding waarin het wordt uitgelegd. Het is allemaal wat nieuw voor me en echt begrijpen doe ik het niet, behalve dat ik snap dat je zo meer kanalen binnen een bandbreedte kunt proppen.
Wat ik niet begrijp: Als mijn ontvanger op 8.33 staat ingesteld zou ik verwachten dat ik de kanaalnummers in zou moeten voeren. Bijvoorbeeld 121.705 om 121.700 Schiphol ground te ontvangen. Of sla ik de plank nu helemaal mis..
Volledig mis zou ik niet willen zeggen. In een vliegtuig gebeurd precies datgene wat jij zegt. De vliegers selecteren 121.705, en hun radio schakelt naar de juiste freq van 121.700. Zelfde voor 132.085, de vliegers selecteren dus 132.085 en de radio zal schakelen naar 132.0833. De scanner doet dat dus niet. Wil je naar bijvoorbeeld 132.085 luisteren kan je twee dingen doen. 5 Khz step gebruiken en ook 132.085 intikken, of de 8.33Khz step gebruiken en dan zal je ook daadwerkelijk 132.0833 moeten intikken. Voor beide geldt echter wel dat de bandbreedte van de scanner 25 Khz is dus als je scanner op die 132.085 staat zal je ook signalen oppikken 12.5 Khz links en rechts van die freq.. Dus ook 132.080 (132.075) Rhein radar.
Ik persoonlijk heb altijd de 5 Khz step gebruikt en de kanaal nummers ingeklopt (132.085), je zit dan wel net naast de "echte" freq maar daar merk je niks van.
-
lekker ingewikkeld vandaar ik gisteren bij Schiphol niet alles goed ontving . ik dacht al het lijkt al of enkele naast de frequentie staan . dus als ik het goed begrijp moet je met de scanner nog gewoon de oude step gebruiken ? .
-
lekker ingewikkeld vandaar ik gisteren bij Schiphol niet alles goed ontving . ik dacht al het lijkt al of enkele naast de frequentie staan . dus als ik het goed begrijp moet je met de scanner nog gewoon de oude step gebruiken ? .
Ik ga in herhaling vallen:
Wil je naar bijvoorbeeld 132.085 luisteren kan je twee dingen doen.
1. De 5 Khz step gebruiken. Dan zul je ook 132.085 intikken.
2. De 8.33Khz step gebruiken en dan zal je ook daadwerkelijk 132.0833 moeten intikken. Dan moet je dus wel weten wat de "echte" freq is.
Voor beide geldt echter wel dat de bandbreedte van de scanner 25 Khz is dus als je scanner op die 132.085 staat zal je ook signalen oppikken 12.5 Khz links en rechts van die freq.. Dus ook 132.080 (132.075) Rhein radar. Je noemt Schiphol, bijvoorbeeld ground is 121.705 (121.700). Al klop je 121.705 in, dan ga je de comms toch horen gezien de bandbreedte van de scanner zoals hierboven beschreven. Je zit er alleen 5 Khz naast.
Voor de schiphol freqs (http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=10622.0) kan je dus beide instellingen gebruiken. Je moet alleen wel in de gaten hebben wat de "echte" freq is.
Voor de zekerheid het 8.33Khz (http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27764.0) verhaal.
-
Ik heb ook gewoon de frequentie van Schiphol op 125.750 en 121 .200 etc ipv 121 205 mijn scanner rond dit af naar beneden dus 121.200
-
Denk dat je dat ook met de frequentie van terlet en Arnhem moet doen misschien helpt t terlet en Arnhem is voor mij te ver weg woon in Noordwijk zh
-
Inmiddels de BamiPorto vervangen door een UBC-3000XLT met telescopische BNC Antenne. Ontvang nu echt gewoon 10x meer lijkt het wel. In ieder geval Terlet/Deelen, zweefvliegtuigen, Amsterdam Radar, etc en dat maakt het allemaal weer en stuk leuker!
-
ja die bami porto zijn niet zo goed en het is geen scanner . ze zijn bedoelt voor de 2 en 70 . wat die daarbuiten ontvangt valt buiten de band waar ze voor bedoelt zijn . dus altijd een stuk minder ontvangst . kan ook niet voor die prijzen . maar van die 3000 ga je veel plezier van hebben .
-
Ja dat denk ik ook. Kon toevallig een tweedehandsje op de kop tikken bij mij in het dorp. Nu nog eens uitvogelen wat nog meer leuk is om naar te luisteren tussen Arnhem en Nijmegen 8)