Auteur Topic: Geinteresseerd in de datastream  (gelezen 16438 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Geinteresseerd in de datastream
« Gepost op: 29 september 2013, 21:03:00 »
Zou voor hobby doeleinden informatie willen hebben omtrent de datastream.
Grafische weergaven.
Stream indelingen.
Gebruikte geluidsencoding.
Enzovoort.. (alles is welkom)
Ik heb het niet over trunking zelf wat trouwens ook best leuk is... voor later :)

Begin nou niet weer over kan niet decoderen, is niet het doel van deze vraag..

Bedankt.

Offline Simonn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 763
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2013, 00:24:36 »
Kun je niet beter de protocol specificatie erbij pakken hiervoor?

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2013, 01:46:24 »
Wellicht?
Hint?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2013, 06:32:04 »

Offline Pepijn

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 434
  • Without the lights it's just radio!
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2013, 21:42:34 »
Het is een beetje of je mn gedachten leest, ik dacht net in de auto, ik moet eens naar C2000 gaan kijken :)

Zoek je TETRA of C2000 data? Ik kan je evt helpen aan captures (dus op pakketniveau (Wireshark)). Wat wil je precies weten?:)
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2013, 06:54:49 »
Ik zou een grafische voorstelling willen zien van een frameset.
Ik weet nu niets van tetra en c2000 maar ik verwacht een preamble met wat gegevens van de gebruiker zoals id en een public key.
Daarna het encoded geluid.
Was benieuwd in welk formaat het geluid wordt doorgestuurd, cbr mp2 of wav oid.
Maar ik begrijp vooralsnog helemaal niet waarom het geluid identiek aan normaal analoog geluid klinkt.
Ik bedoel de FM ruis (voordat de sqluech intreedt) lijkt identiek en dat vind ik opvallend.
Je zou met digitaal niet verwachten dat je fm discriminator ruis zou horen, wellicht heb ik het verkeerd gehoord of de techniek is veel meer low-level, veel dichter bij het analoge dan ik zou vermoeden.

Ik heb het wel over c2000, ik vind ontsluiten van data helemaal mijn ding, ook al is de codering niet of nagenoeg niet te kraken.
Wil gewoon even vatten hoe een 'uitzending' of iig een frameset in elkaar steekt.

De pdf's op die pagina is zwaar leesvoer, gaat natuurlijk vooral om het intercommunicatie proces.
Is een beetje teveel overhead.
Je suggestie dat je data voorhanden had zou leuk zijn maar ik heb geen grafische mogelijkheden zoals een digitale scoop een signaal voor nn seconden kan opslaan e.d.
Dan wordt een datastream ontleden wel lastig.

Ik vroeg me af wat je hoort op een normale analoge scanner.
Volgens mij is deze vraag al eens gesteld hier en is er wellicht wel wat terug te vinden.
Neemt niet weg dat ik iets meer interesse heb in de indeling.

Als je suggesties hebt hoe ik een netwerk pakketje moet weergeven.
Vaak is een scoop weergave het eerste wat je de beste indruk geeft en dan pas moet kijken wat waar bijhoort.

?

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2013, 06:58:29 »
Kan ook best zijn data tetra het analoge geluid sampled en 'analoog' versleutelt en dat de data op een hogere frequentie meegestuurd wordt.
Hierdoor is het wellicht mogelijk dat het analoge fm discriminator effect intact blijft.

Paar discussies hieromtrent lijkt me wel leuk..

:)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2013, 06:59:55 »
Kan ook best zijn data tetra het analoge geluid sampled en 'analoog' versleutelt en dat de data op een hogere frequentie meegestuurd wordt.
Hierdoor is het wellicht mogelijk dat het analoge fm discriminator effect intact blijft.

Paar discussies hieromtrent lijkt me wel leuk..

OMFG  :o

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2013, 07:02:55 »
Ja?
Had ik eerst tig boeken moeten lezen alvorens te speculeren?

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2013, 07:05:44 »
Ja?
Had ik eerst tig boeken moeten lezen alvorens te speculeren?

Je had je op zijn minst kunnen verdiepen in de basisbeginselen voordat je dergelijke baarlijke nonsens uitkraamde. Ben je wel serieus? ???

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #10 Gepost op: 1 oktober 2013, 07:10:57 »
Ja dat kan maar dan had jij niemand af te zeiken.
Ach man zo gaat het altijd, weet je dat dan nog niet?
Iemand die zich niet of onvoldoende inleest en suf analyseert krijgt altijd kritiek niet?

Dag hoor..

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #11 Gepost op: 1 oktober 2013, 07:46:56 »

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2013, 16:34:29 »
Ja dat kan maar dan had jij niemand af te zeiken.

Ik ben teleurgesteld dat ik de moeite heb genomen om je eerste vraag, die me serieus leek, te beantwoorden. Succes ermee!

Offline ebknoppert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 126
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #13 Gepost op: 1 oktober 2013, 17:12:26 »
Ik ben inmiddels allergisch voor mensen op (allerlei) fora die meteen commentaar moeten geven because they can... maar wellicht was hier wat te snel.
Ik heb wel even gekeken naar je link maar is natuurlijk erg droge stof..
Ik wilde even kijken of iemand al eens wat grafische weergaven had verzameld en was niet meer om een leuke discussie te verkrijgen zonder dat daar meteen vanalles achter zit zoals decoderen van spraak of wat het onderwerp ook is.

Als ik dit op het tetra gedeelte had gevraagd was er wellicht minder aandacht voor geweest.
Een dergelijke discussie (groot woord maar bedoel er eigenlijk weinig mee) was wellicht saai geworden + ik vermoed dat er weinig mensen interesse hebben in bepaalde analyses voor iets wat gewoon te beluisteren is.

Als dit onderwerp niets meer wordt dan mag de admin dit topic wel verwijderen, wellicht ooit wel een betere discussie mogelijk in een nieuwe topic.

Sorry voor de opvliegerigheid :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4910
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Geinteresseerd in de datastream
« Reactie #14 Gepost op: 1 oktober 2013, 17:32:28 »
Ik ben inmiddels allergisch voor mensen op (allerlei) fora die meteen commentaar moeten geven because they can... maar wellicht was hier wat te snel.
Ik heb wel even gekeken naar je link maar is natuurlijk erg droge stof..
Ik wilde even kijken of iemand al eens wat grafische weergaven had verzameld en was niet meer om een leuke discussie te verkrijgen zonder dat daar meteen vanalles achter zit zoals decoderen van spraak of wat het onderwerp ook is.

Als ik dit op het tetra gedeelte had gevraagd was er wellicht minder aandacht voor geweest.
Een dergelijke discussie (groot woord maar bedoel er eigenlijk weinig mee) was wellicht saai geworden + ik vermoed dat er weinig mensen interesse hebben in bepaalde analyses voor iets wat gewoon te beluisteren is.

Als dit onderwerp niets meer wordt dan mag de admin dit topic wel verwijderen, wellicht ooit wel een betere discussie mogelijk in een nieuwe topic.

Sorry voor de opvliegerigheid :)

Nou, wat mij betreft is onze onenigheid hiermee uitgepraat  :)

Even heel simpel: alle digitale netwerken gebruiken een codec om spraak in een bitstroom om te zetten. Dat geldt voor GSM en voor Tetra. Doel daarbij is om zo efficiënt mogelijk te coderen, dus zo weinig mogelijk bits/s te gebruiken. Bij GSM wordt spraak omgezet in een datastroom van 13 kb/s, bij Tetra zelfs in 7.2 kb/s. Het verschil hoor je: hoe efficiënter gecodeerd, des te slechter wordt de spraakkwaliteit. Vergelijk dit maar met mp3-codering, waarbij je ook verschillende kwaliteitsniveau's hebt.

Bij Tetra met TEA2 wordt de bitstroom uit de codec vervolgens versleuteld. Daarna wordt de versleutelde bitstroom verzonden.