Auteur Topic: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"  (gelezen 11050 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan PD1JMB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
    • http://www.dynode.nl
"C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Gepost op: 22 juni 2009, 15:59:19 »
http://www.nu.nl/algemeen/2026670/c2000 ... crash.html

Niet gelijk opgewonden worden beste scannerluisteraars :P

Ik denk dat C2000 gewoon het standaardsysteem is, maar de kans op analoge backups wordt hierdoor wel groter denk ik :)

exLid057

  • Gast
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2009, 16:05:35 »
Citaat van: "Johan PD1JMB"
http://www.nu.nl/algemeen/2026670/c2000-functioneerde-niet-goed-na-vliegtuigcrash.html

Niet gelijk opgewonden worden beste scannerluisteraars :P

Ik denk dat C2000 gewoon het standaardsysteem is, maar de kans op analoge backups wordt hierdoor wel groter denk ik :)

Ja en nu moet er nog grote incidet gebeuren, dag c2000 :? we pakken wel de GSM

 Ik hoor Johan Remkers nog roepen c2000 blijf altijd werken wat er ook gebeurd, men kan altijd contact met elkaar krijgen en met de meldkamer.

Offline Johan PD1JMB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
    • http://www.dynode.nl
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2009, 16:21:52 »
Heeft de politie eigenlijk wel voorrang op GSM?

Verder, volgensmij is mobiele telefonie zeker geen compleet alternatief bij het uitvallen van C2000. Je moet toch wachten op de verbindingsopbouw, toch? Bij een portofoon druk je de knop in en kan je direct gaan praten.

Afijn, we zien wel wat hier uit voortkomt :P

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2009, 19:08:24 »
Citaat van: "Johan PD1JMB"
Heeft de politie eigenlijk wel voorrang op GSM?

Verder, volgensmij is mobiele telefonie zeker geen compleet alternatief bij het uitvallen van C2000. Je moet toch wachten op de verbindingsopbouw, toch? Bij een portofoon druk je de knop in en kan je direct gaan praten.

Afijn, we zien wel wat hier uit voortkomt :P

Er is maar 1 alternatief als GSM en C2000 uitvallen...

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2009, 19:27:53 »
Citaat van: "PA2RA"
Er is maar 1 alternatief als GSM en C2000 uitvallen...

Jep, gewoon het hok met postduiven openmaken. :)

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2009, 19:51:31 »
Citaat
Er is maar 1 alternatief als GSM en C2000 uitvallen

Zelfs de Belgen weten dat Rene  ;)

Zie de site van de UBA

Citaat
Ham Radio is the only fail safe communication system in the world!

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline flanker

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2009, 12:05:50 »
Ze zullen wel eerst experimenteren met de load van de servers verlichten als ze de encryptie eraf halen tijdens een ramp (mits dat zo 1,2,3 uit te schakelen is natuurlijk). Dat scheelt al een hoop capaciteit. Ik stel me echt al voor dat Anton een oproep doet aan Harry en dat die oproep 50 seconden pas later aankomt. Is wel handig natuurlijk als je analoog mee zendt. Kun je de oproep direct horen en als je het niet verstaan hebt hoor je het later digitaal nog eens :)

An sich mooi systeem, dat TETRA, maar waarom moest men weer een eigen weg gaan en miljoenen en miljoenen uitgeven in plaats van een beproefd systeem over te nemen. Politiek...ik zal het wel nooit snappen. :?

mvg
Ronald
If it ain\'t broke then don\'t try to fix it

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2009, 12:52:40 »
Encryptie of niet, digitaal of analoog, de beperking van het aantal slots blijft bestaan. Ook als het om analoge trunking gaat.

De media vind het net zoals ons (de scannerluisteraar) jammer dat de hulpdiensten niet meer te beluisteren zijn, dus kans dat ze alles aangrijpen om iets negatiefs over C2000 te schrijven, eventueel nog aangedikt ook. Ik behoor ook tot de groep die het jammer vind, maar je moet wel realistisch blijven.

Het probleem zit hem in het feit dat de gemiddelde hulpverlener verkeerd of helemaal niet is voorgelicht over de techniek van C2000. C2000, het o zo perfecte altijd werkende communicatiesysteem zonder beperkingen. In de praktijk zijn er wel beperkingen, die pas tijdens een ramp aan het licht komen.

Soms komt een beetje technische kennis hoe iets werkt goed van pas. Sta je met een lekke band op de vluchtstrook, dan is het handig dat je weet waar het reservewiel ligt en hoe je deze moet bevestigen. Er zijn (veel) mensen die denken dat mobiele telefoons rechtstreeks met elkaar werken, zonder tussenkomst van een zendmast. Zo is internet ook voor iedereen vanzelfsprekend, maar er hoeft maar een schakel weg te vallen en de pleuris breekt uit. Voor hulpverleners is een goede voorlichting over de techniek achter C2000 cruciaal en ook van levensbelang. Dan heb ik het niet over de beknopte techniek, maar in simpele vorm door middel van een tekening, blokschema of iets dergelijks. Daarmee leren ze goed met de beperkingen van het systeem om gaan. Alhoewel die voorlichting moet worden gemaakt door diegenen die het systeem de hemel in prijzen...


Offline flanker

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2009, 14:43:36 »
Ik begrijp wat je bedoelt Remon en daarom zeg ik ook dat het an sich wel een vanuit de basis een goed systeem is. En ja, de hulp van de "meeluisterende posten" hebben ze niet meer bij heterdaadjes etc.

Het bezwaar zit hem meer in de, naar mijn bescheiden mening, onnodige complexiteit die men erin heeft gebracht.

Ik vergelijk het maar met de kilometerheffing. Je kunt iedereen, zonder verdere benodigde investering, per kilometer extra laten betalen door aanvullende accijns bij de pomp. Wat doet men echter(ok is men van plan te doen)..er moet hardware ontwikkeld en aangeschaft gaan worden. Een heffingsinstantie met de nodige mankracht opgezet worden en de nodige infrastructuur opgezet worden om de kilometerheffing in te voeren. Ik denk dan, wat is er mis met een paar cent bij de accijns op te zetten..? Mis ik dan iets?? Kost niks en ook de buitenlandse bezoekers betalen automatisch mee als ze wat langer door nederland tuffen (logischerwijs gooi je hem bij de grens vol :)

Dat gaat er dus niet in bij mij, waarom zoveel geld geinvesteerd in plaats van een standaard digitaal netwerk zoals in andere landen operationeel is bij hulpdiensten? Nu hebben we weer iets aparts wat (nog) niet over de grens werkt en moet er weer gesleuteld worden, lees kosten gemaakt worden, om verbeteringen aan te brengen of tekortkomingen op te vangen in geval van een grote calamiteit....

Ik denk dat ik er maar over op hou..zucht. Ik zou me er nog aan kunnen gaan ergeren :P

Ik hoop alleen maar dat het werkt, wanneer ikzelf bij een grote calamiteit betrokken zou zijn en dat de hulp bijtijds komt. Daar kan ik me wel zorgen om maken..

mvg
Ronald
If it ain\'t broke then don\'t try to fix it

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2009, 18:45:51 »
Citaat van: "flanker"
Ze zullen wel eerst experimenteren met de load van de servers verlichten als ze de encryptie eraf halen tijdens een ramp (mits dat zo 1,2,3 uit te schakelen is natuurlijk). Dat scheelt al een hoop capaciteit. Ik stel me echt al voor dat Anton een oproep doet aan Harry en dat die oproep 50 seconden pas later aankomt. Is wel handig natuurlijk als je analoog mee zendt. Kun je de oproep direct horen en als je het niet verstaan hebt hoor je het later digitaal nog eens :)

Analoog meezenden? Weet jij wel hoe TETRA werkt?

Offline PA2RA

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 33
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2009, 18:57:28 »
Citaat van: "Remon"
Encryptie of niet, digitaal of analoog, de beperking van het aantal slots blijft bestaan. Ook als het om analoge trunking gaat.

De media vind het net zoals ons (de scannerluisteraar) jammer dat de hulpdiensten niet meer te beluisteren zijn, dus kans dat ze alles aangrijpen om iets negatiefs over C2000 te schrijven, eventueel nog aangedikt ook. Ik behoor ook tot de groep die het jammer vind, maar je moet wel realistisch blijven.

Het probleem zit hem in het feit dat de gemiddelde hulpverlener verkeerd of helemaal niet is voorgelicht over de techniek van C2000. C2000, het o zo perfecte altijd werkende communicatiesysteem zonder beperkingen. In de praktijk zijn er wel beperkingen, die pas tijdens een ramp aan het licht komen.

Volgens mij is TETRA ook op TDMA gebaseerd, dus time division multiplexing. Uitgaande van vaste frequentieparen en een minimale hoeveelheid tijd die nodig is om datapakketjes te versturen, is het aantal gebruikers per frequentie dus beperkt.

Het lijkt me dat een FDMA of CDMA systeem met frequency hopping handiger werkt, minder beperkingen heeft qua aantal gebruikers...

Offline flanker

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 51
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2009, 08:57:59 »
Citaat van: "PA2RA"
Citaat van: "flanker"
Ze zullen wel eerst experimenteren met de load van de servers verlichten als ze de encryptie eraf halen tijdens een ramp (mits dat zo 1,2,3 uit te schakelen is natuurlijk). Dat scheelt al een hoop capaciteit. Ik stel me echt al voor dat Anton een oproep doet aan Harry en dat die oproep 50 seconden pas later aankomt. Is wel handig natuurlijk als je analoog mee zendt. Kun je de oproep direct horen en als je het niet verstaan hebt hoor je het later digitaal nog eens :)

Analoog meezenden? Weet jij wel hoe TETRA werkt?

Als ze analoge backup zouden gebruiken tijdens een calamiteit natuurlijk. Zeg maar 2 porto's in de handen.

Hoe was dat in de tijd dat analoog nog in de lucht was? Stel dat iemand hetzelfde bericht op hetzelfde moment met een C2000 porto en een analoge porto de ether inspreekt. Is het dan niet zo dat het analoge bericht eerder bij de ontvanger aankwam, dan het digitale C2000 bericht? Ik ga er, misschien wel ten onrechte, vanuit dat er een delay in het digitale verkeer zit. Zeker wanneer het druk is op het gehele systeem.

mvg

Ronald
If it ain\'t broke then don\'t try to fix it

Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2009, 17:45:58 »
Citaat van: "PA2RA"
Volgens mij is TETRA ook op TDMA gebaseerd, dus time division multiplexing.

Juist, tijdssloten, gesprekswegen.

Daar zit hem ook de kink in de kabel. De lokale site had maximaal 11 gesprekswegen (tijdsloten) en teveel bijstand verlenende eenheden hadden hun portofoon aan laten staan op de eigen meldkamer. Allemaal extra gespreksgroepen waardoor er congestie ontstond. Als dat was voorkomen waren de problemen minder groot geweest. Staat inmiddels ook als zodanig in de media...

Groeten, Peter.

Offline Arle

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1214
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2009, 06:40:00 »
Citaat van: "hunter"
Citaat van: "PA2RA"
Volgens mij is TETRA ook op TDMA gebaseerd, dus time division multiplexing.

Juist, tijdssloten, gesprekswegen.

Daar zit hem ook de kink in de kabel. De lokale site had maximaal 11 gesprekswegen (tijdsloten) en teveel bijstand verlenende eenheden hadden hun portofoon aan laten staan op de eigen meldkamer. Allemaal extra gespreksgroepen waardoor er congestie ontstond. Als dat was voorkomen waren de problemen minder groot geweest. Staat inmiddels ook als zodanig in de media...

Groeten, Peter.

Des al niet te min heb je bij een standaard ramp ( ;) ) al zat gespreksgroepen nodig voor goede coördinatie.
Om maar een voorbeeld te noemen (naar Rescue Ranger: http://www.hulpverleningsforum.nl/forum/index.php/topic,29076.60.html:
AKE-BYST12 ten behoeve van buitenregionale eenheden
AKE-INCI-* ten behoeve van regionale eenheden
AKE-HELI-* ten behoeve van MMT
AKE-GHOR-01 ten behoeve van OvD-G's ter plaatse MKA
AKE-GHOR-03 ten behoeve van GHOR functionarissen, HGN, LPF, OvD-G
AKE-GHOR-02 ten behoeve van CGV

Dat is dan alleen de geel/groene kant en dat is al 50% van de mast...
.
Dan heb je nog de brandweer, met op z'n minst:
1x Pelotongespreksgroep regionale inzet
1x Ondersteuningspeloton regionale inzet
1x Pelotongespreksgroep buitenregionale inzet
1x Copi regionaal
(Er vanuit gaande dat alle TS'en onderling op DMO zitten, niet in alle regio's is dat. En dan heb je er zo een paar gespreksgroepen bij.)

Dan heb je nog de politie en de KMAR, die waarschijnlijk meerdere gespreksgroepen in gebruik heeft.
En eventueel de RMG's voor onderling verkeer Copi.

Als je de gespreksgroepen terug wil dwingen tot minimaal, heb je nog te weinig ruimte op zo'n mast.
Misschien dat extra masten op risicoplaatsen een goed idee is, zodat je het over de masten kan verdelen. Of misschien een soort VC met mobiele mast, zodat je TP extra capaciteit kan cree ën op het moment dat het nodig is?
Krijg nu een beetje bijsmaak van al die berichten: "Het ligt niet aan het peperdure C2000, maar diegene die het gebruiken." Mijn idee: een combinatie van....
Met vriendelijke groet,
Arlé


Online Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: "C2000 functioneerde niet goed na vliegtuigcrash"
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2009, 06:49:51 »
Citaat van: "Arle"
Des al niet te min heb je bij een standaard ramp ( ;) ) al zat gespreksgroepen nodig voor goede coördinatie.

Nodig is 1, gebruiken is 2. Tuurlijk, als je ze nodig hebt dan gebruik je ze ook, maar niet allemaal tegelijk. Stel dat je 20 groepen echt nodig hebt dan zullen ze never nooit alle 20 tegelijk aktief zijn. Als ik een vergelijking maak met het analoog/digitale EDACS van de politie Haaglanden waar ze tot C2000 jaaaaren gebruik van hebben gemaakt, daar had elk bureau een eigen gespreksgroep (ongeveer 12 groepen) plus de meldkamer, plus ondersteunende bureau's zoals BOB en Verkeer die ook regelmatig hun eigen gespreksgroep gebruikten. Bij Maatregelen (demo's e.d.) kwamen er al snel 5 groepen bij. Dan heb je onder normale omstandigheden 15 groepen, bij maatregelen 20 en als het echt druk werd misschien 25 aktieve gespreksgroepen. Er waren echter maar 6 gesprekswegen en met het mooie stukje software E-Trunker kon je heel mooi zien (en bijhouden) hoe vaak een porto in de wacht werd gezet. Te eerste gebeurde dat niet zo heel vaak en als het gebeurde dan duurde dat nooit lang, ook dat was netjes te zien, men hield de sleutel ingedrukt en kreeg een kanaal toegewezen zodra er een beschikbaar kwam. Met C2000 werkt dat allemaal exact eender. Goed, we hebben het nu over meerdere disciplines op 1 netwerk, maar met 11 gesprekswegen moet je toch aardig uit de voeten kunnen, mits er geen onnodige groepen "meereizen" naar de ramplokatie,

Groeten, Peter.