Auteur Topic: DMR Portofoons Brandweer > frequenties  (gelezen 544481 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #30 Gepost op: 3 november 2017, 13:35:50 »
Volgens mij zit er een fout in de dmr programmering wbt de headsets in de helm.

Hierdoor is dmr niet super verstaanbaar tijdens de inzetten en wordt er uitgeweken naar analoog.

Wat mooi is om te zien is dat er voor DMR gezeik was over de DMO en nu wordt geroepen om DMO. DMR is nou eenmaal even wennen als je tetra gewend was...

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #31 Gepost op: 3 november 2017, 17:07:08 »
In Duiven hoorde ik vanmorgen op 458.21725 analoog verkeer, vermoedelijk van de brandweer Arnhem.
Er was een oefening gaande.

Ton

wel een rare step klopt dit wel ?

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #32 Gepost op: 3 november 2017, 18:48:33 »
6.25 raster voor DMR is niet zo raar, mede omdat onder andere 468.1000 in de verhuur wordt uitgegeven

Offline BerryUHF

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 84
    • scannernet
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #33 Gepost op: 3 november 2017, 22:16:28 »
Vanavond brandje geweest bij het zwembad hier in Hilversum luid en duidelijk op 458.15625 analoog
JO22NE - IC-R30,ICOM-R8600,ICOM-R8500,AOR DV1,UNIDEN SDS200E Whistler TRX-1,Diamond X300, Ground Plane UHF,

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 859
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #34 Gepost op: 4 november 2017, 19:34:48 »
Tilburg vossenberg dmr kan 1
Tilburg centrum dmr kan 2
Berkel-Enschot dmr kan 4
Udenhout dmr kan 5

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #35 Gepost op: 4 november 2017, 20:17:06 »
Waalwijk had ik gisteren op 5 of 6.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #36 Gepost op: 5 november 2017, 08:26:31 »
Ik heb nu al diverse gebruikers toegevoegd aan de database. Als omschrijving heb ik dan iets van Objectportofoon kazerne Hilversum. Zijn jullie het hier mee eens of zien jullie het liever iets anders? Bij Kazerne of Post lijkt het misschien net alsof het alleen daar wordt gebruikt. Zou misschien Blusploeg iets beter zijn?

Dan krijg je dus iets als;
458,15625      Brandweer Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek, objectportofoon blusploeg Hilversum

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #37 Gepost op: 5 november 2017, 08:44:45 »
Ik heb nu al diverse gebruikers toegevoegd aan de database. Als omschrijving heb ik dan iets van Objectportofoon kazerne Hilversum. Zijn jullie het hier mee eens of zien jullie het liever iets anders? Bij Kazerne of Post lijkt het misschien net alsof het alleen daar wordt gebruikt. Zou misschien Blusploeg iets beter zijn?

Dan krijg je dus iets als;
458,15625      Brandweer Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek, objectportofoon blusploeg Hilversum

Ik zou ze denk ik categoriseren per voertuig of eenheid als ik die info zou hebben. Elk voertuig heeft zijn eigen werkkanaal. Bij een post met meerdere 1e lijns voertuigen is dat iets moeilijker maar als je activiteit hoort op een frequentie en je weet dat dat post X is en die heeft alleen een TS dan zou ik dat roepnummer koppelen aan dat werkkanaal.
Frequentie X objectportofoon post Zuilen, maar is dat dan van de 501 of 502?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #38 Gepost op: 5 november 2017, 08:49:05 »
Elk voertuig heeft zijn eigen werkkanaal.

Tja maar wordt dat landelijk ook echt toegepast? Wellicht zitten alle voertuigen van 1 kazerne gewoon op het zelfde kanaal.
Net zoals vroeger Velsen op Blauw en Beverwijk op Rood.
Mocht het per voertuig verschillend zijn en we weten dat ook daadwerkelijk dan kan ik het inderdaad in de database opnemen zoals jij voorstelt.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #39 Gepost op: 5 november 2017, 08:51:01 »
Landelijk systeem, wordt 1 werkwijze.
Porto zou persoons gebonden worden, is echter omgezet naar voertuig gebonden.
Drunen 1+2, Heusden 3, Vlijmen 10, Den Bosch 3+4+5 etc.
Bij meerdere voertuigen grofweg werkwijze als voorheen, alleen nu andere kanalen voor GWT etc.
Van elke regio is er een lijstje met de kanalen / voertuigen / interregionale inzetten.

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #40 Gepost op: 5 november 2017, 09:00:30 »
Tja maar wordt dat landelijk ook echt toegepast? Wellicht zitten alle voertuigen van 1 kazerne gewoon op het zelfde kanaal.
Net zoals vroeger Velsen op Blauw en Beverwijk op Rood.
Mocht het per voertuig verschillend zijn en we weten dat ook daadwerkelijk dan kan ik het inderdaad in de database opnemen zoals jij voorstelt.

De 4 object kleurkanalen is vergane glorie Johan en men is verder gaan denken. Dat meerdere eenheden op hetzelfde DMO/DMR werkkanaal zitten komt enkel voor bij zeer grote inzetten of wedstrijden met meerdere eenheden, ook interregionaal. Daarom is roepnummering ter plaatste bij een groot incident belangrijk.
Portofoons op de man per eenheid is de wens. Tenminste in NHN. (En tevens een conclusie van de dodelijke brand in de Koningskerk in Haarlem)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #41 Gepost op: 5 november 2017, 09:30:31 »
Ik heb het nu even zo gedaan;
458.20625   Brandweer Veiligheidsregio Utrecht, objectportofoon TS 4931 post Zuilen

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #42 Gepost op: 5 november 2017, 09:34:47 »
Anton in Amsterdam lijkt naast 460.0125 ook 458.20625 en 458.21875 (analoog) te gebruiken. Vanavond gehoord op alle 3 de freqs

Dan ben ik benieuwd of de ene expliciet door de TS wordt gebruikt en een andere door de AL.

Offline Peter71

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 120
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #43 Gepost op: 5 november 2017, 09:47:21 »
Elk voertuig heeft zijn eigen werkkanaal.

Tja maar wordt dat landelijk ook echt toegepast? Wellicht zitten alle voertuigen van 1 kazerne gewoon op het zelfde kanaal.
Net zoals vroeger Velsen op Blauw en Beverwijk op Rood.
Mocht het per voertuig verschillend zijn en we weten dat ook daadwerkelijk dan kan ik het inderdaad in de database opnemen zoals jij voorstelt.

Ja, bij ons hebben beide TSen hun eigen werkkanaal. Ook omdat het voor kan komen dat beide TSen gelijktijdig op verschillende incidenten staan.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: DMR Portofoons Brandweer > frequenties
« Reactie #44 Gepost op: 5 november 2017, 09:53:19 »
Vanavond brandje geweest bij het zwembad hier in Hilversum luid en duidelijk op 458.15625 analoog

Ik zie dat daar de 1261 van Bussum en de 2131 en 2151 van Hilversum voor zijn gealarmeerd. Nu is de vraag, wie van de 3 maakte er gebruik van?