Auteur Topic: Whistler TRX 1  (gelezen 29681 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2017, 12:09:59 »
Er zit wel een trunking optie in de TRX1, maar die werkt toch anders dan de trunk-tracking van Uniden 3600xlt die gebruiktmaakt het controlekanaal van een trunkingnet.
Nu is DMR en NEXEDGE hier erg kleinschalig met weinig gebruikers en groepen, dus ook op de Whistler manier zijn deze netjes wel te volgen.
Ik heb de frequneties van de rangeerdienst watergraafsmeer zowel in trunkingmode als single NXDN freq. geprogrammeerd en merk weinig verschil.
In trunking mode zie je wel wat meet info in het display zoals netwerk ID.

Wat ik verder nogal hinderlijk vind is het handmatig afstemmen op een kanaal.
Wanneer je op de ">|| SEL" button klikt stopt het scannen, maar gebruik je vervolgens de pijltjestoetsen dan gaat de scanner naar een andere scanlist of wirdt het volume aangepast ???
Als je via het menu naar "browse objects" gaat, werkt het selecteren van een volgend kanaal weer wel met de up/down pijltjes.
Overigens zijn de scanlists (banken), frequenties daarbinnen en digitale talkgroups allemaal van namen te voorzien.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #16 Gepost op: 1 maart 2017, 09:16:57 »
Mark hoe bevalt de nieuwe scanner toe nu toe ? en ondek je nog nieuwe digitale signalen?

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #17 Gepost op: 1 maart 2017, 09:47:36 »
Scanner bevalt nog goed hoor, ontvangst thuis - op de buitenantenne - is prima, bijna vergelijkbaar met de Hytera die ik voorheen gebruikte om DMR mee te luisteren.
Af en toe is wat intermodulatie te horen; op analoge UHF frequenties soms een tetrabrom. Op VHF is het P2000 signaal soms op de achtergrond hoorbaar
VHF air klinkt erg helder en luid - maar ook hier soms zacht op de achtergrond het P2000 signaal -
Inmiddels al een paar nieuwe frequenties gevonden;
445,5625 NXDN (RAN 62&65 & TG1) bouwkranen in A'dam Zuid,
446.200 DMR met TG 16776415 bouwkraan Rotterdam Oost
460.10625 NXDN met RAN 44 onbekend bedrijf omgeving Aalsmeer/Haarlemmermeer
467.310 NXDN mer RAN1/TG8 encrypted omg. Zuidas A'dam
469,570 DMR met CC8 /TG 12101 encrypted omg. Denhaag
De NS stations A'dam, Utrecht & R'dam komen ook helder door met de NXDN trunking (maar je moet wel in de buurt zijn)
Antennetje wat erbij zit werkt heel aardig op UHF maar wat minder op VHF. Toch heb ik een beetje het gevoel dat ik gesprekken mis wanneer ik hem buiten gebruik (in de trein en op de voetjes) daar ontvangt de hytera echt beter.

De scanner is ook niet echt snel met in/uitschakelen van scanlists (banken); het duurt 5 tot 10 seconden voordat een bank is opgenomen in de scan cyclus.
Scannen gaat wel redelijk snel alhoewel de digitale kanalen er wat langer over doen is mijn gevoel...
De scanner vreet ook vrij snel door z'n accu's heen. Er gaan 4 AA's in (niet meegeleverd) Heb er zelf 2600 mah Nimh's in gezet en daar kan max.ik zo'n 7 uur mee luisteren
Ik zal binnenkort nog een kort filmpje maken van de TRX1 in actie.

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2017, 10:01:08 »
zo te lezen is het een goede scanner, een goede gevoeligheid is wel belangrijk.
maar ook de bediening is goed te doen zo te zien, een filmpje is zeer de moeite waard.
mooi lijstje ook van freq.

thx mark,

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #19 Gepost op: 5 maart 2017, 14:22:58 »
Na 2 weken gebruik een kleine update: ontvangst op de buiten(balkon) antenne is prima.
DMR en NXDN freq's komen helder binnen; DMR zelfs vergelijkbaar met een Hytera porto. Ook analoog is goed gevoelig en vergelijkbaar met de UBC3500XLT.

Wanneer de scanner buiten wordt gebruikt is het toch een ander verhaal. Ik ontvang dan toch echt een stukje minder in vergelijking met de Hytera en 3500XLT.
(Met hetzelfde type rubber antenne.) Gevoeligheid lijkt dan ineens wat minder of het signaal komt niet door de squelch heen. Misschien wordt een ander type squelch gebruikt i.v.m. de digitale signalen. Squelchknop staat fijn afgeregeld - analoog op het randje van ruis - maar toch is er net wat meer signaal nodig om wat te horen.
Al met al ben ik nog steeds tevreden over de TRX-1; opnemen van frequenties gaat ook prima; dit kan per frequentie aangevinkt worden. Er wordt alleen geen TQ/CC of TG opgeslagen bij de opname, alleen een timestamp.

Hier onder een kort filmpje met een paar DMR / NXDN gesprekken.
De opgevangen signalen op 460.600 en 460.9875 zijn wat verder weg (analoog in de ruis), digitaal klinkt dat dan soms ietwat vervormd. NS gesprek zit aan het eind het filmpje


Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #20 Gepost op: 5 maart 2017, 16:27:37 »
mooie opname van de scanner.
Ik vind de audio goed verstaanbaar, het scherm is goed te lezen, maar is voor mij niet duidelijk wat er getoond wordt.

dat je buiten minder ontvangt is toch geen probleem ? het is toch voor lokaal en niet voor ver weg .
ik zou daar geen probleem van maken.

Ik vind het een goede aanwinst deze scanner, de 3600 lijkt niet zo makkelijk qua bediening .
Veel luisterplezier Mark, en kijkuit naar je volgende post alhier.

Offline spoorfan

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1313
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #21 Gepost op: 9 mei 2017, 13:06:02 »
Scanner bevalt nog goed hoor, ontvangst thuis - op de buitenantenne - is prima, bijna vergelijkbaar met de Hytera die ik voorheen gebruikte om DMR mee te luisteren.
Af en toe is wat intermodulatie te horen; op analoge UHF frequenties soms een tetrabrom. Op VHF is het P2000 signaal soms op de achtergrond hoorbaar
VHF air klinkt erg helder en luid - maar ook hier soms zacht op de achtergrond het P2000 signaal -
Inmiddels al een paar nieuwe frequenties gevonden;
445,5625 NXDN (RAN 62&65 & TG1) bouwkranen in A'dam Zuid,
446.200 DMR met TG 16776415 bouwkraan Rotterdam Oost
460.10625 NXDN met RAN 44 onbekend bedrijf omgeving Aalsmeer/Haarlemmermeer
467.310 NXDN mer RAN1/TG8 encrypted omg. Zuidas A'dam
469,570 DMR met CC8 /TG 12101 encrypted omg. Denhaag
De NS stations A'dam, Utrecht & R'dam komen ook helder door met de NXDN trunking (maar je moet wel in de buurt zijn)
Antennetje wat erbij zit werkt heel aardig op UHF maar wat minder op VHF. Toch heb ik een beetje het gevoel dat ik gesprekken mis wanneer ik hem buiten gebruik (in de trein en op de voetjes) daar ontvangt de hytera echt beter.

De scanner is ook niet echt snel met in/uitschakelen van scanlists (banken); het duurt 5 tot 10 seconden voordat een bank is opgenomen in de scan cyclus.
Scannen gaat wel redelijk snel alhoewel de digitale kanalen er wat langer over doen is mijn gevoel...
De scanner vreet ook vrij snel door z'n accu's heen. Er gaan 4 AA's in (niet meegeleverd) Heb er zelf 2600 mah Nimh's in gezet en daar kan max.ik zo'n 7 uur mee luisteren
Ik zal binnenkort nog een kort filmpje maken van de TRX1 in actie.

Hallo Mark,

je zegt dat je wel dichtbij moet zijn voor de stations Rotterdam, Amsterdam, utrecht. Ik zit ongeveer 1 tot 1,5 km van Rotterdam Centraal. Is dat dicht genoeg bij? Ik twijfel nog tussen de TRX 1 en de TRX 2 of misschien een 3600xlt als daar een update voor komt.

Spoorfan

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #22 Gepost op: 9 mei 2017, 19:01:51 »
Hallo Mark,

je zegt dat je wel dichtbij moet zijn voor de stations Rotterdam, Amsterdam, utrecht. Ik zit ongeveer 1 tot 1,5 km van Rotterdam Centraal. Is dat dicht genoeg bij? Ik twijfel nog tussen de TRX 1 en de TRX 2 of misschien een 3600xlt als daar een update voor komt.

Spoorfan

Hallo Wim,
Ik zit ongeveer 15 km van A'dam centraal verwijderd en ontvang het NS NXDN systeem prima hoor.
Gebruik dan wel een VHF/UHF antenne op het balkon daarvoor.
Met ''dichtbij" bedoelde ik eerder portabel gebruik. Dan heb ik ongeveer tot een km ontvangst.
De TRX1 is prima als basisscanner te gebruiken. Alleen hoger in de VHF-H band wat oversturing door P2000.

Inmiddels heb ik de scanner en de software (EZ-scan) aardig onder de knie.
Recording kan toch ook in search mode ben ik achter gekomen.
Global recording kan ook (alles dus) of per kanaal instelbaar.
Via EZ-scan zijn dan alle parameters terug te vinden als frequentie, slot, color -of RAN-code en talkgroup
Bovenop zit een LED die je kunt toekennen aan een of meerdere frequenties en kan laten oplichten of knipperen in een zelf instelbare kleur.
Ik ben best  tevreden over de TRX1. Zeker omdat je ook NXDN kunt ontvangen.
Minpunt is wel dat het display vrij snel krasjes vertoont en dat de verf van de hoekjes van de het keypad al loskomt. Maar ik gebruik het ding dan ook veel buiten in de jaszak en tas.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2017, 19:49:30 »
Inmiddels heb ik wat geëxperimenteerd met de "Spectrum Sweeper" functie op de TRX-1
Dit werkt ongeveer  als volgt: de banden worden razendsnel doorzocht in blokken van 1 Mhz. Als binnen deze 1 Mhz een signaal wordt gedetecteerd, gaat de ontvanger "finetunen" naar de juiste frequentie.
Net als bij Close Call (op Uniden scanners) heeft Spectrum Sweeper een aantal voorgeprogrammeerde banden (niet aanpasbaar) die in- of uitgeschakeld kunnen worden.

Dit zijn:
25-54 Mhz
108-137 Mhz
137-174 Mhz
216-300 Mhz
300-406 Mhz
406-470 Mhz
470-512 Mhz
764-797 Mhz
806-869 Mhz
894-1300 Mhz
 
Als test heb ik alleen de banden 137-174 & 406-470 Mhz aangezet en in ongeveer 10 seconden had de TRX 1 beide banden doorlopen.
(De sterke amateur repeater op 145.575 Mhz  werd steeds als referentie gebruikt om te tijd te meten)
Omdat het zoeken razendsnel gaat, is wel wat meer signaal nodig dan in normale limit-search om een zender te vinden.
"Spectrum Sweeper" pakt toch wel stations op veel grotere afstand dan Uniden's Close Call, maar kan het wat langer duren voordat een zender gevonden wordt. Door ATT-functie (verzwakker)  in te schakelen kun je alleen naar zeer lokale zenders te zoeken.
Skip/lockout kan gebruikt worden om storende signalen over te slaan.
Het is niet mogelijk alleen naar DMR en/of NXDN te zoeken met Spectrum Sweeper. Dit kan weer wel in limit search mode.

Offline pa2552

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #24 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:16:22 »
Hallo allemaal,

Ik zou deze scanner graag willen kopen maar naar ik begrijp alleen in het buitenland te koop.
Nu hoorde ik ook dat deze geschikt zou moeten gemaakt worden voor in Europa en waar doe je dit dan bij de verkoper of kun je dit zelf doen.
Ook las ik dat in Amerika zip codes gebruikt worden dus hoe pak je dit aan.
Kun je bijvoorbeeld ook scannen met de ontvanger en zonder te programmeren dmr ontvangen, normaal of moet je een cc code en id gebruiken zo als bij een porto.
En kun je zoals bij een scanner gewoon de frequentie invoeren en dan b.v. dmr horen.
Zzipscanners vertelde mij direct dat ik bij Wrisler zelf moet zijn om deze voor Europa te programmeren ik zei hun dat de freqentieband van Engeland ongeveer gelijk was en wat het verschil dan was, dat kon men mij niet vertellen ook niet of het dan zou werken als ik deze bij hun bestelde.
Een heleboel vragen en ik hoop op een antwoord en het is jammer dat deze scanner niet te koop is in Nederland.

groeten Piet :-\

Offline Johnny Whistler

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #25 Gepost op: 21 augustus 2017, 15:02:11 »
Hallo Piet,

Ik heb hem vorige week besteld in Engeland en komt deze week binnen. De scanner is gewoon met Nederlandse frequenties te programeren.
Het voordeel is dat de TRX1 Nexedge en DMR kann ontvangen.
Volgens mij hoeft er niets te worden veranderd voor Europa.

Groeten,
Johnny

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #26 Gepost op: 21 augustus 2017, 16:24:00 »
De TRX is een gewone scanner net als alle anderen.
Alleen heeft deze wat extra digitale modes.
Programmeren gaat zoals bij alle nieuwe scanners die je koopt, in het begin wat onwennig.
De TRX kan gewoon op de scanner en via software geprogrammeerd worden.
Speciale Amerikaanse dingen ben ik nog niet tegengekomen.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1735
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #27 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:07:05 »
Er is wel een bandplan voor de UK maar als je de de "flex-step" aanvinkt in de software (EZ-scan) pakt de TRX-1 alle frequenties in gewenste stapgrootte (5 / 6,25 / 8,33 / 12,5 / 20 / 25 KHz)
Zoeken (limitsearch) gaat alleen in 6,25 KHz stapjes en is helaas nog niet te wijzigen. Voor DMR/NXDN is dat niet erg hier wordt juist meestal de 6,25 gebruikt.

Offline Johnny Whistler

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 13
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #28 Gepost op: 21 augustus 2017, 17:56:33 »
Ik ben heel benieuwd wat er te ontvangen is op Nexedge. ik woon in de Achterhoek dus dat zal wel tegenvallen.

Offline Erik

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2459
Re: Whistler TRX 1
« Reactie #29 Gepost op: 21 augustus 2017, 18:26:01 »
Ik ben heel benieuwd wat er te ontvangen is op Nexedge. ik woon in de Achterhoek dus dat zal wel tegenvallen.

Ga binnenkort naar de achterhoek en heb even gekeken wat in die regio al bekend is.
Dat is niet echt veel.
Kan me niet voorstellen dat er niets te horen is dus wellicht een mooie uitdaging om de frequenties af te zoeken.