Auteur Topic: De toon maakt de muziek  (gelezen 13768 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Boudewijn

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 74
    • de Kristal Scanner
De toon maakt de muziek
« Gepost op: 25 september 2016, 01:04:26 »
Het valt me op dat er regelmatig - wat zal ik zeggen - ietwat kort door de bocht gereageerd wordt op bepaalde postings.

Ik las daarnet een posting waar het volgende het geval was:
De poster wordt "aangesproken" op taalfouten > misschien is iemand wel dyslectisch?
De poster wordt "aangesproken" met de opmerking dat er voor bepaalde apparatuur een vergunning nodig is > misschien is iemand wel in het bezit van de juiste vergunning, daarbij is een ieder zelf verantwoordelijk voor zijn gedragingen.

Naar mijn mening valt hier zeker nog wat winst te behalen waardoor we (nieuwe) leden niet afschrikken door onze reacties. Op dit forum zitten een behoorlijk aantal leden die heel veel kennis bezitten en... is het immers niet de bedoeling van dit forum om deze kennis met elkaar te delen, aan elkaar over te dragen waar mogelijk en zo deze mooie hobby uit te dragen en in stand te houden?

Boudewijn, regelmatige bezoeker van dit forum omdat ik ook heel veel niet weet.
UNIDEN SDS 200E, UBC 125XLT, Icom 9100, Icom 7300, Icom IC-R8500, ELAD FDM-DUO-r, Wellbrook ALA 1530, mini Whip, ICOM AH-7000, SSB LNA-5000, Diamond BC 100-S, ADS-B Radarcape, Fleetmon

Offline centrum

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 467
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2016, 07:53:54 »
Boudewijn, ik ben het helemaal met je eens.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW Multicoupler; RTL-SDR V3 en SDR# software.

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2016, 08:12:17 »
Ben ik het ook helemaal mee eens. En betreffende topic heb ik ook gelezen, ik dacht precies hetzelfde  :-X

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
    • 24 December 1944
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2016, 09:21:48 »
Ik kan het topic mij niet zo voor de geest halen en normaal reageer ik ook niet op dit soort topics.. Echter, vandaag eens wel

Citaat
De poster wordt "aangesproken" op taalfouten > misschien is iemand wel dyslectisch?

Terechte opmerking, laat daar geen misverstand over bestaan.
Echter ik maak een verschil met diegene die een topic begint dat hij/zij dyslectisch is of die dat niet doet.
Wellicht dat anderen dat ook doen of het zegt iets over mij.

Ik weet niet of het zo is maar ik kan mij voorstellen dat als mensen beginnen in hun bijdrage dat ze bijv.
dyslectisch zijn veel meer begrip en support kunnen verwachten dan mensen die dat niet doen.

Er wordt naar mijn bescheiden mening te makkelijk gedacht, ik ben dyslectisch en daarmee klaar.
Communiceren is o.a. dat wij elkaar verstaan en nog veel belangrijker: elkaar begrijpen.

Nu is dit natuurlijk hobby en vergelijken met (mijn) werk is wellicht niet eerlijk.
Echter mensen met dyslexie kunnen en mogen werken in het vliegtuig onderhoud. We kunnen er alleen geen rekening mee houden.
Diegene met het probleem zal er zelf iets mee moeten doen. (woordenboeken, spellings controle)

De mogelijkheden zijn er...  

Dat gezegd hebbende, dit is alleen hoe ik erin sta en ik ben wellicht ook gevormd hierin door mijn werk.

Fijne zondag nog!

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 559
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2016, 10:20:09 »
Ik las daarnet een posting waar het volgende het geval was:
De poster wordt "aangesproken" op taalfouten > misschien is iemand wel dyslectisch?

Deze posting kan ik mij niet voor de geest halen, maar er is een groot verschil tussen dyslectisch, de letters kloppen dan niet en gewoon gemakzucht, zoals het niet gebruiken van leestekens en hoofdletters waar deze wel horen.

De poster wordt "aangesproken" met de opmerking dat er voor bepaalde apparatuur een vergunning nodig is > misschien is iemand wel in het bezit van de juiste vergunning, daarbij is een ieder zelf verantwoordelijk voor zijn gedragingen.

Misschien is dit net zoiets als uitleggen dat je verplicht bent om te stoppen voor een rood verkeerslicht, aan iemand die een rijbewijs heeft.
Iemand die een vergunning heeft, kent ook de voorwaarden die daarbij horen.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2016, 12:33:09 »
Ik las daarnet een posting waar het volgende het geval was:
De poster wordt "aangesproken" op taalfouten > misschien is iemand wel dyslectisch?

Deze posting kan ik mij niet voor de geest halen, maar er is een groot verschil tussen dyslectisch, de letters kloppen dan niet en gewoon gemakzucht, zoals het niet gebruiken van leestekens en hoofdletters waar deze wel horen.

De poster wordt "aangesproken" met de opmerking dat er voor bepaalde apparatuur een vergunning nodig is > misschien is iemand wel in het bezit van de juiste vergunning, daarbij is een ieder zelf verantwoordelijk voor zijn gedragingen.

Misschien is dit net zoiets als uitleggen dat je verplicht bent om te stoppen voor een rood verkeerslicht, aan iemand die een rijbewijs heeft.
Iemand die een vergunning heeft, kent ook de voorwaarden die daarbij horen.

Helemaal mee eens  :)
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2016, 19:18:05 »
De poster wordt "aangesproken" met de opmerking dat er voor bepaalde apparatuur een vergunning nodig is > misschien is iemand wel in het bezit van de juiste vergunning, daarbij is een ieder zelf verantwoordelijk voor zijn gedragingen.

Natuurlijk. Droom rustig verder.

Boudewijn, serieuze mensen als jij krigen een net antwoord van mij. Nieuwkomers op dit forum mogen zich eerst bewijzen.

Offline Pieter61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 308
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2016, 12:27:58 »
Natuurlijk, zonder tonen is er een muziek.  ;)
Als iemand dyslectisch is kan de persoon in kwestie er niets aan doen, hij ondervindt al genoeg problemen met deze handicap.
Laten we blij zijn dat deze personen toch dit medium durfen te gebruiken.
Daar zullen wij dan ook op een goede manier mee om moeten gaan.
Anderzijds denk ik dat er hele volksstammen zijn die eerst eens goed moeten (leren) lezen voor ze een vraag stellen.
Het forum beschikt over een mooie tool met de naam "zoekfunctie" en die werkt perfect.
Kom je er echt niet uit, schroom dan niet om de vraag te stellen, allen doe het dan wel binnen de juiste topic.
Ga voor de aardigheid eens als zoekterm "verplaatst" invullen.
Als je ziet hoeveel berichten in een verkeerde topic zijn gezet snap je denk ik ook wel dat de beheerders soms aardig gefrustreerd raken door deze gemakzucht.
Ontvangers: UBC9000XLT | UBC125XLT | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | SDRPlay | HF-150 | Air!Squitter tbv ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | 12mtr LW + Balun | Mini-Whipe | Active Diapason" (1090 MHz) | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline One Guy, One Blog

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 66
    • One Guy, One Blog
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2016, 12:48:24 »
Sommige mensen schijnen er genoegen in te scheppen nieuwkomers af te blaffen. En die krijgen dan vaak nog bijval van meelopers ook.

Erg jammer, dat komt de sfeer op het forum (en je eigen imago) niet ten goede.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21596
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2016, 13:17:58 »
Sommige mensen schijnen er genoegen in te scheppen nieuwkomers af te blaffen. En die krijgen dan vaak nog bijval van meelopers ook.

Ik denk dat dat eerder komt omdat er nieuwelingen zijn die denken gelijk alles te weten. Ze hebben ergens iets aangeschaft, hebben een mooi verkooppraatje mogen aanhoren van de verkoper en denken dan god in Frankrijk te zijn. En ja dan vragen ze hier iets over een bami porto of iets dergelijks en krijgen dan te horen dat ze die helemaal niet mogen gebruiken. Of dat ze zomaar ergens op willekeurige frequenties uit mogen komen of denken het alleenrecht te hebben op bijvoorbeeld PMR frequenties. En als ze daar dan commentaar op krijgen is het tegen het zere been.

We hebben in het verleden wel vaker met dergelijke "piratenpraktijken" te maken gehad en hebben het er achter de schermen regelmatig besproken. Het scannerforum is niet bedoeld om leden op welke wijze dan ook te helpen met het oneigenlijk gebruik van apparatuur en/of frequenties.

Offline Ron-Zwaag

  • Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1295
  • Qua Patet Orbis
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2016, 14:32:44 »
Ik heb een nieuw toilet, moet ik dan ook doortrekken?

Offline Bolle1961

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 26
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2016, 15:20:40 »
Nee, niet nodig. Zodra de hopen te hoog worden met blote voeten aanstampen.
 8) 8)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2016, 20:20:50 »
Als iemand dyslectisch is kan de persoon in kwestie er niets aan doen, hij ondervindt al genoeg problemen met deze handicap.

Slechts 1 tot 3.5% van alle mensen is dyslectisch. Bij die mensen zijn de hersenen anders 'bedraad' dan bij mensen die geen dyslectie hebben.

Ongeveer 10% van de bevolking is laaggeletterd. Hun taalbeheersing is niet voldoende om mee te komen in de maatschappij. Aan laaggeletterdheid valt door opleiding en ondersteuning wat te doen. Daarin zullen deze mensen zelf moeten investeren.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2016, 20:21:16 »
Ik heb een nieuw toilet, moet ik dan ook doortrekken?

Heb je er geen Nederlandse handleiding bij?

Offline Boudewijn

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 74
    • de Kristal Scanner
Re: De toon maakt de muziek
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2016, 22:44:02 »
Allereerst iedereen bedankt voor zijn reactie en inbreng!

Ik ben het er helemaal mee eens dat er op dit forum geen illegale praktijken moeten plaats vinden of anderen daartoe aangezet moeten worden. Echter ik ken een aantal luisteramateurs die amateurapparatuur aangesloten hebben staan in de shack puur voor de luisterhobby. Echter, ze mogen deze apparatuur niet gebruiksklaar in hun bezit hebben. Ze zijn dus strikt gezien illegaal bezig. Ik vind dat echter hun verantwoordelijkheid.

Belangrijk is denk ik dat we niet klakkeloos voor iemand invullen dat hij wel/niet de juiste vergunningen heeft terwijl de persoon zelf hier niets over zegt. "Ben je op de hoogte dat deze apparatuur vergunningsplichtig is?" kan ook en zo laat je de persoon vrij om hier met ja/nee op te antwoorden.

Belangrijk vind ik dat we iemand benaderen zoals we zelf ook graag benaderd zouden willen worden en niet dat potentiële nieuwe leden schrikken van reacties op hun vraag en denken laat maar ik heb het hier wel gezien. Misschien is dat dan wel een gemiste kans zowel voor de persoon die de posting plaatst en voor het scannerforum dat een nieuw lid mis loopt.

Uiteraard betekent dit niet dat iedereen maar alles voorgekauwd moet worden! "Heb je de zoekfunctie op het forum al eens geprobeerd? Ik weet namelijk dat daar al meerdere keren een draadje over opgezet is. Zoek maar eens op Tetra" oid.

Maar genoeg gedacht en gezegd. Het bed is weer opgeschud en ik ga nu weer verder met de hobby: interessante draadjes op dit forum uitpluizen, de lijst van Johan en Robert verder uitspitten en mijn BCT-15X verder onder de knie krijgen, haha om de drommel geen eenvoudig dingetje!

Bedankt allemaal!
UNIDEN SDS 200E, UBC 125XLT, Icom 9100, Icom 7300, Icom IC-R8500, ELAD FDM-DUO-r, Wellbrook ALA 1530, mini Whip, ICOM AH-7000, SSB LNA-5000, Diamond BC 100-S, ADS-B Radarcape, Fleetmon