Auteur Topic: Aangenaam kennis te maken!  (gelezen 3088 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline stef_r

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
Aangenaam kennis te maken!
« Gepost op: 14 maart 2012, 20:30:38 »
Hier weer een nieuwe scanner-aar erbij!

Heb sinds kort en UBC3500XLT en verder nog niet veel ervaring met het scan gebeuren.
Ik heb hem kunnen ruilen met iemand die liever een zender had (o.a. voor de 10 meter band) en aangezien ik er nog 1 in de schuur had liggen waar ik niets meer mee deed (veranderd van baan en de CB zat destijds in de bedrijfsbus, vandaar)

Helaas zij nde eerste ervaringen een beetje teleurstellend, maar dat mag de (toekomstige) pret nog niet drukken! :P
(Ben positief ingesteld dus zal wel goedkomen)

Ik wil er voornamelijk de luchtvaart band mee beluisteren, de CB kanalen 14 en 19 en eventueel het scheepvaart verkeer wat bij ons door het kanaal vaart.
En wie weet hoe verslaafd ik er nog meer aan ga raken als de scanner straks doet wat ie moet doen :-)

PS ben woonachtig in omgeving Eindhoven.

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Aangenaam kennis te maken!
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2012, 21:50:26 »
Welkom Stef,

Het "rubberduckie" werkt zeer slecht op 27 mc, en is eigenlijk alleen voor sterke lokale zenders te gebruiken.
Er is tegenwoordig niet zoveel mobilofoon/portofoon-gebruik meer. Veel bedrijven werken alleen nog met GSM, alleen tijdens evenementen kan er nog wel wat te beluisteren zijn.
Om het beste uit je scanner te halen heb je eigenlijk een buitenantenne nodig denk ik.
Programmeer de zoekbandjes en vind zelf uit wat er nog te horen valt :
Marifoon zit tussen 156 - 162,2 mHz
Civiele luchtvaart tussen de 118 - 136 (AM)
Bedrijven voornamelijk tussen 149 - 173 en 450 - 470 mHz
Op het frequentieforum (http://www.frequentiesonline.nl/index.php) kun je een pdf-lijst met freq's van Noord Brabant downloaden (wel eerst lid worden). Daar staan vast nog wel een aantal Helmondse tussen die nog in gebruik zijn.

Op 169.750 staat continu een mega-sterk signaal en op 169,6500 af en toe. Als je die niet ontvangt is er iets mis met je scanner

Offline stef_r

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 24
Re: Aangenaam kennis te maken!
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2012, 06:09:48 »
Hoi Mark,

Ik heb inderdaad al wat lijstjes van de genoemde site gehaald.
(Voor het gemak had ik de BcTools bestanden gebruikt en die in de scanner gezet.)
Maar het ontvangst met deze frequenties is erg matig, zo niet eigenlijk helemaal niets.

Als ik afstem op de 169.7500MHz, dan hoor ik wel een soort van ruis met een vaste 'toon' er regelmatig doorheen.

Of een echte buitenantenne voor mij werkt weet ik niet omdat ik er voornamelijk op lokatie mee wil luisteren (of in de auto).
Ik heb al wat merken voorbij zien komen, o.a. van Diamond,
Alleen een vraagje daarover:
Als er bij frequentie bereik bijvoorbeeld 100-400MHz bij staat, dan snap ik dat die antenne geoptimaliseerd is voor gebruik tussen die frequenties.
Maar kan ik dan nog wel andere frequenties ontvangen die daar buiten liggen?
Of is er een bepaald type antenne die over het gehele bereik van de 3500 goed tot uitstekend presteerd?

Alvast bedankt!

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Aangenaam kennis te maken!
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2012, 08:13:42 »
Antennes zijn altijd gepiekt (afgestemd) voor een bepaalde band, meestal is dat de band voor zendamateurs 144-146 en 430-440
soms ontvangen ze ook redelijk op een andere band. Diamond antennes staan goed bekend, maar er zijn ook andere merken verkrijgbaar.
Ik gebruik zelf een Nagoya NA 771 (made in china) die werkt al een heel stuk beter dan het standaard-ducky in de VHF en UHF banden.
Voor CB heb je een zo lang mogelijke antenne nodig. Voor luchtvaart is ongeveer 50/60 cm lengte al voldoende.
Ik denk dat je dan het beste een telescoop antenne kan aanschaffen, die zijn op lengte te schuiven per band

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: Aangenaam kennis te maken!
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2012, 08:24:19 »
Welkom  ;)
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.