Auteur Topic: Hardenberg (omgeving) testen portofoon  (gelezen 8032 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline altenet

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Gepost op: 24 mei 2011, 10:30:02 »
Hallo, wie woont er in de buurt van Hardenberg en beschikt over zendapparatuur of een portofoon. Ik zou mijn portofoon graag eens willen testen. In de 446Mhz maar ander freq. gebied mag ook. Het dingetje komt uit China en kan redelijk veel aan. En ja, ik ben me er van bewust dat ik daar niet mee mag zenden in de andere gebieden ;-)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2011, 12:06:02 »
Je mag er helemaal niet mee zenden, ook niet in het PMR446 gebied. Toestel is daar niet voor goedgekeurd.

Offline altenet

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 12:48:12 »
Da's ook wat. Dus het ding moet eigenlijk in NL goedgekeurd zijn? Geldt die regel ook voor andere landen?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2011, 13:05:49 »
Voor PMR446 bestaat  speciaal materiaal die in 31 Europes landen verplicht gebruikt moet worden op die band. Het zendvermogen mag maximaal 500 mW zijn en de antenne moet met het toestel 1 geheel vormen. Hij mag dus niet verwijderbaar zijn.  Je mag het toestel alleen gebruiken op amateurbanden mits je beschikt over een N of F licensie. Gebruik op een bedrijfsfrequentie waar je een vergunning voor hebt is zelfs niet toegestaan. Ook daar mag je alleen met goedgekeurd materiaal werken. Ik denk dat er voor je weinig anders over schiet dan luisteren met dat ding.

Offline Gaspieper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 371
    • P2000
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2011, 13:36:36 »
Ik denk dat er voor je weinig anders over schiet dan luisteren met dat ding.

Pure nieuwsgierigheid, maar mag dat dan wel?
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Offline altenet

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2011, 14:38:04 »
Tja, ik gebruik 'm alleen op vakanties + voor klusjes zoals uitrichten van schotelantennes. Dus dan maar hopen dat niemand er last van heeft en ik niet uitgepeild word ;-)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2011, 15:07:28 »
Ik denk dat er voor je weinig anders over schiet dan luisteren met dat ding.

Pure nieuwsgierigheid, maar mag dat dan wel?

Luisteren mag altijd, maar dan zou ik persoonlijk voor een scanner kiezen. Alle verboden hebben betrekking op het zendergedeelte.

Leen Ansems

  • Gast
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2011, 15:11:22 »
Tja, ik gebruik 'm alleen op vakanties + voor klusjes zoals uitrichten van schotelantennes. Dus dan maar hopen dat niemand er last van heeft en ik niet uitgepeild word ;-)

Je zou kunnen gaan leren om examen te kunnen doen voor de N-licensie, maar ook dan mag je alleen met zendamateurs praten op de 2 meter en 70cm amateurband. Dus ook niet met buren, collega`s enz, tenzij die ook erkend zendamateur zijn.

Offline altenet

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2011, 15:36:41 »
Dat is wel interessant. Ik zal eens even surfen op het www en lezen hoe dat werkt, wat het kost enz. Bedankt voor de reacties iig.

Offline Summercamp

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Nec scire fas est omnia
    • RijSolex
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2011, 22:25:40 »
Volgens mij blijft het noodzakelijk dat het toestel beschikt over een CE(!) toelating. Zonder CE(!) mag je er, ook als machtiginghouder niet mee werken.
Realistic pro 2008, Kenwood TH-28E porto, Intek HX-460S,  Vertex Standard Pilot 3, (incl.machtiging)

Leen Ansems

  • Gast
Re: Hardenberg (omgeving) testen portofoon
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2011, 06:13:02 »
Volgens mij blijft het noodzakelijk dat het toestel beschikt over een CE(!) toelating. Zonder CE(!) mag je er, ook als machtiginghouder niet mee werken.

Nu is er nogal verwarring of CE toelating en de technische kwaliteit. Er zijn een aantal voorwaarden door de Europese Gemeenschap gesteld waaraan materialen moeten voldoen om in de Europese gemeenschap ingevoerd en verkocht te mogen worden. Een fabrikant mag zelf zo`n verklaring opstellen als hij denkt aan die eisen te voldoen. Klopt het niet, dan wordt de importeur als eerste aangesproken en die heeft er dus ook alle belang bij dat de zaken goed geregeld zijn. De kwaliteit van een zender wordt in andere technische eisen vastgelegd en heeft niks met dat CE label te maken. Een hoop mensen weten dat niet en denken dat het CE label alles dekt. Niet dus. Het is al bekend dat sommige Chinese porto`s de technische eisen op het randje af halen en de meeste er nog ver vandaan zitten. Voor zendamateurgebruik is dat niet zo`n probleem, maar voor beroepsgebruik ligt de lat veel hoger.