Auteur Topic: Zonnevlekken  (gelezen 2572 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline chris 61

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 127
Zonnevlekken
« Gepost op: 5 juli 2009, 15:13:05 »
Hallo mede luisteraars;

Ik luister graag naar de korte golf en als zovelen wil ik natuurlijk ook de verre stations horen,ik kijk vaak op de site van weerstation Noord Holland deze laat namelijk elke dag een foto zien van de zon voor eventuele zonnevlekken welke het ontvangst op de korte golf sterk verbeteren heb ik me laten vertellen.Nu is er de laatste dagen steeds onderin en paar vlekken te zien,zou dit het begin zijn van een nieuwe periode met oplopende zonnevlekken die al erg lang op zich hebben laten wachten want volgens de kenners had dit al maaanden geleden moeten beginnen.

hopend op meer vlekken en een tijd met goede condities.

Groet:Chris
ubc780xlt truncktracker,ubc9000xlt,ubc200,kenwood r5000,long wire antenne,discone,D777,x50n

Offline JeroenvSchaik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 360
Re: Zonnevlekken
« Reactie #1 Gepost op: 6 juli 2009, 20:06:32 »
ja heerlijk he.
Ik heb net op 11m engeland en frankrijk gewerkt!! SUPER!!
ik zette even de bak aan om te luisteren toen ik aan het solderen was, maar wist niet hoe snel ik de mic moest pakken!

Ik luister altijd graag naar HF, zeker als er condities zijn en het is eigenlijk ook de enige reden nog waarom ik de yupi-7100 heb staan hier.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4918
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Zonnevlekken
« Reactie #2 Gepost op: 6 juli 2009, 21:31:38 »
Citaat van: "Superted"
ja heerlijk he.
Ik heb net op 11m engeland en frankrijk gewerkt!! SUPER!!
ik zette even de bak aan om te luisteren toen ik aan het solderen was, maar wist niet hoe snel ik de mic moest pakken!

Dat komt niet door zonnevlekken, maar is E-laagreflectie. Blijft leuk, daar niet van ;)

Offline JosMK3

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 17
Re: Zonnevlekken
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2009, 20:27:11 »
Citaat van: "chris 61"
Hallo mede luisteraars;

Ik luister graag naar de korte golf en als zovelen wil ik natuurlijk ook de verre stations horen,ik kijk vaak op de site van weerstation Noord Holland deze laat namelijk elke dag een foto zien van de zon voor eventuele zonnevlekken welke het ontvangst op de korte golf sterk verbeteren heb ik me laten vertellen.Nu is er de laatste dagen steeds onderin en paar vlekken te zien,zou dit het begin zijn van een nieuwe periode met oplopende zonnevlekken die al erg lang op zich hebben laten wachten want volgens de kenners had dit al maaanden geleden moeten beginnen.

hopend op meer vlekken en een tijd met goede condities.

Groet:Chris

De elfjarige zonnecyclus is nu pas aan het begin van z'n nieuwe stijging.
Het maximum van de zonnevlekken wordt pas in 2013 verwacht
AOR 8200 MK3, UBC 780XLT.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: Zonnevlekken
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2009, 10:16:03 »
Op internet zijn diverse pagina's die informatie geven over zonnevlekken. Mijn favoriete pagina hiervoor is http://www.spaceweather.com  
Links boven zie je altijd een foto van de zon en het aantal zonnevlekken. Verder geeft deze pagina heel veel andere actuele informatie. De URL is ook erg eenvoudig te onthouden.

Bubo bubo

Offline JosMK3

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 17
Re: Zonnevlekken
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2009, 17:47:30 »
Maar de foto van de zon die op spaceweather.com staat klopt niet altijd.
Het is soms wel dat 1 foto een paar dagen blijft staan (ook met zonnevlekken erop)
Je kunt beter Solar and Heliospheric Observatory (SOHO) in de gaten houden.
AOR 8200 MK3, UBC 780XLT.