Het Scannerforum
Frequenties => Scheepvaart => Topic gestart door: Bleij op 27 oktober 2005, 15:10:35
-
Onderstaande linken (bijgewerkt: 30-11-2016) geven beeld van de huidige schepen van de Vloot (B), de Rijksrederij en het Nederlands loodswezen.
Loodswezen Nederland
http://www.loodswezen.nl/Over%20ons/Materieel.aspx
Loodswezen en overheidsschepen België
http://www.welkombijvloot.be/vaartuigen
Rijksrederij (pdf)
https://staticresources.rijkswaterstaat.nl/binaries/Folder%20Rijksrederij%20Wie%20zijn%20we%20en%20wat%20doen%20we_tcm174-364347_tcm21-14748.pdf
-
Hebben we bij deze gegevens ook nog de MMSi en call-signs nodig?,en zo ja moeten we deze lijst dan ook niet aanvullen met KMAr en Douane vaartuigen??
Res ( die gek op lijstjes is) ;)
-
Hebben we bij deze gegevens ook nog de MMSi en call-signs nodig?,en zo ja moeten we deze lijst dan ook niet aanvullen met KMAr en Douane vaartuigen??
Res ( die gek op lijstjes is) ;)
Lijkt me prima plan! Ik zal de bovenstaande lijst even inhoudelijk optimaliseren, en daaronder de andere diensten vermelden ;)
-
P174, Veersemeer, Boothuis KNRM Veere.
-
Volgens mij werken deze boten alleen nog op de SAR kanalen en het kort onderling contact.
Politiezaken zullen gewoon (zoals "vroeger") via hun eigen netwerk gaan.
-
Volgens mij werken deze boten alleen nog op de SAR kanalen en het kort onderling contact.
Politiezaken zullen gewoon (zoals "vroeger") via hun eigen netwerk gaan.
De meeste boten van politie, douane en Kmar zijn te beluisteren (marifonie) op de normale verkeerskanalen en recreatiekanalen op zowel de kustwateren als de binnenwateren. Naast hun preventieve werkzaamheden hoor je ze natuurlijk ook vaak bij calamiteiten.
Tja, Alex-90 is verleden tijd . . . . . dat was vroeger erg leuk :)
-
Alex zender is bij ons nog wel in functie als back-up. Douane e.d. gaan gebruik maken van een versluierde vorm van AIS zodat alleen geautoriseerde diensten nog kunnen zien waar deze schepen zich bevinden.
Kees
-
Dat AIS versluieringssysteem werkt als een speer. Kustwacht, douane en andere bevoegden zien elkaar wel en ook de normale scheepvaart. De normale scheepvaart ziet hun echter niet op het scherm. Mensen met een slecht geweten kunnen dus niet via het AIS systeem zien dat ze gevolgd worden.
Groeten,
Leen
-
Alex zender is bij ons nog wel in functie als back-up. .
Kees
Dat lijkt me erg stug. De centrale in Driebergen staat uit. En zo goed als bij alle KLPD voer- en vaartuigen is de Storno6000 (analoge mob) eruit gehaald en verwisseld voor de Motorola MTM700 C2000 mobi.
-
Dat AIS versluieringssysteem werkt als een speer. Kustwacht, douane en andere bevoegden zien elkaar wel en ook de normale scheepvaart. De normale scheepvaart ziet hun echter niet op het scherm. Mensen met een slecht geweten kunnen dus niet via het AIS systeem zien dat ze gevolgd worden.
Groeten,
Leen
Wordt hun eigen ID dan versleuteld verstuurd? Zo zijn ze weer juist herkenbaar! Wie kan uitleggen hoe dit werkt?
-
Dat lijkt me erg stug. De centrale in Driebergen staat uit. En zo goed als bij alle KLPD voer- en vaartuigen is de Storno6000 (analoge mob) eruit gehaald en verwisseld voor de Motorola MTM700 C2000 mobi.
Zenders zijn voor de zomer nog geserviced, evenals de porto- en mob zenders van R'dam, volgens de monteur bleef de stekker tot na nieuwjaar in het stopkontakt. We wachten maar af wanneer de boel wordt weggehaald.
Kees
-
In deze hoek ligt Alex-90 er ook al een tijdje uit hoor
-
Uitkijk haalt misschien een 2 tal zaken door elkaar. De Politie Rotterdam Rijnmond gebruikt oude zenders van Alex voor het Ruit 1 en Ruit 2 kanaal. Alex had ooit een tweede kanaal. Daar zijn die zenders van. Het analoge systeem moet in de regio standby blijven tot oktober 2006. Het totale landelijke syteem van ALEX, het enige over gebleven kanaaal, is inderdaad uit dienst genomen.
Groeten,
leen
-
Bij deze mijn laatste respons hierover, zenders van Rijnmond en KLPD zitten op verschillende verdiepingen. K&H is poos terug met KLPD set in de weer geweest. De enige nog van de eerst 3 later 2 sets. Ik stel niet dat men er iets mee doet in een netwerk maar alleen dat het apparaat an sich nog bedrijfsgereed is, stekkers in landlijn en 230V.
Kees (back on topic)
Waarom het lijstje niet gelijk uitbreiden met RWS en loodsdiensten, waterschappen e.d. alle (semi-)overheden bij elkaar.
alvast een lijstje voor de liefhebbers, leuk om er bijv. in een database een foto bij te doen:
Barend Biesheuvel PBAU 244155000 AID IJmuiden
Waker PILX 244429000 Kustwacht Den Helder
Arca PCTH 244479000 RWS dir. NZ Scheveningen
Frans Naerebout PBVM 245387000 RWS dir. NZ Vlissingen
Hammen PBYX 245422000 RWS dir. NZ Neeltje-Jans
Nieuwe Diep PBYC 244579000 RWS dir. NZ Den Helder
Rotterdam PBXG 244353000 RWS dir. NZ Rozenburg
Schuitengat PBYE 244652000 RWS dir. NZ Terschelling
Terschelling PBVC 245384000 RWS dir. NZ Terschelling
Vliestroom PBWM 244964000 RWS dir. NZ Hellevoetsluis
Waddenzee PBGL 244090000 RWS dir. NZ Lauwersoog
Zirfaea PBZV 246096000 RWS dir. NZ Scheveningen
Navicula PGCT 245681000 NIOZ
Pelagia PGRQ 244925000 NIOZ
-
nog maar een lijstje
Markab PFVA 244949000 loodswezen M-klasse kotter
Menkar PFYC 244955000 loodswezen M-klasse kotter
Mirfak PFZY 244950000 loodswezen M-klasse kotter
Apollo PCDH 244287000 loodswezen tender jet
Atlantis ? ? loodswezen tender jet
Columbia PDLA 245679000 loodswezen tender jet
Discovery PDQV 244817000 loodswezen tender jet
Endeavour PDBJ 246137000 loodswezen tender jet
Enterprise PDBL 246154000 loodswezen tender jet
Explorer PDBK 246151000 loodswezen tender jet
Gemini PCGW 245692000 loodswezen tender jet
Mercury PCDD 244274000 loodswezen tender jet
Pioneer PCGX 245711000 loodswezen tender jet
Voyager PIIB 246242000 loodswezen tender jet
Cetus PHDH 246380000 loodswezen Swath Vlissingen
Perseus loodswezen Swath Rotterdam
ivm uitwisseling van vaartuigen geen thuishaven vermeld. (Vlissingen, Rotterdam, IJmuiden, Den Helder, Terschelling en Delfzijl)
links voor geinteresseerden:
http://www.lichtschepen.com/ (http://www.lichtschepen.com/)
http://home.kabelfoon.nl/~camb/tender/ (http://home.kabelfoon.nl/~camb/tender/)
-
Waarom het lijstje niet gelijk uitbreiden met RWS en loodsdiensten, waterschappen e.d. alle (semi-)overheden bij elkaar.
We moeten ergens beginnen Kees, dus ik heb je gegevens overgenomen in de lijst. Uit onderstaand artikel blijken er nogal wat RWS schepen te zijn, ik zal ze in Vlissingen en Terneuzen eens napluizen . . . . . ;)
Landmeter ‘Scheurrak’ op zee voor Rijkswaterstaat
05-10-2005 - ‘Scheurrak’ is de naam van het nieuwe meetschip dat in de vaart is genomen door Rijkswaterstaat. Het schip kan worden gezien als een ‘landmeter op zee’; het voert met zijn moderne instrumenten metingen uit die informatie geven over de bodem en waterkwaliteit.
Het nieuwe meetschip vervangt de drie oude schepen ‘Het Houtrak’ uit 1976, ‘Professor Lorentz’ uit 1966 en ‘Andries Vierlingh’ uit 1964. De Scheurrak is beduidend moderner dan zijn voorgangers. Zo kan het schip kaarten en bestanden digitaal aan boord maken. Voorheen moest een schip eerst naar de thuishaven om daar op kantoor de gegevens te verwerken. Ook is het schip veel sneller dan haar voorgangers. De ‘Scheurrak’ kan met een snelheid van maximaal veertig kilometer per uur varen. Dit is driemaal sneller dan met de oude schepen.
Het werkterrein van het schip is vooral de Noord-Hollandse kustwateren en de Waddenzee. In de toekomst gaat de ‘Scheurrak’ in een veel groter gebied metingen verrichten. De Zuid-Hollandse en Zeeuwse wateren komen erbij. De ‘Scheurrak’ dankt zijn naam aan een vaargeul uit de Waddenzee.
De vloot van Rijkswaterstaat bestaat nu uit 130 schepen. Dit zijn patrouillevaartuigen en meetschepen, die varen op Nederlandse binnenwateren en de grote open wateren en de Noordzee.
Bron: Maritiemnieuws
-
Callsigns en MMSI RWS Zeeland (althans de schepen die ik heb zover)
Argus PBVR 245323000
Arne PBWI 245006000
Coesant PBYK 245295000
Dullaert PBWL 245008000
Lodycke PBVQ 244676000
Steenvliet PBYI 244894000
Swalinge PBZG 244708000
Wytvliet PBYM 245298000
als jij de thuishavens er bij mixt zijn we weer een eind verder toch?
Kees
-
Callsigns en MMSI RWS Zeeland (althans de schepen die ik heb zover)
Argus PBVR 245323000
Arne PBWI 245006000
Coesant PBYK 245295000
Dullaert PBWL 245008000
Lodycke PBVQ 244676000
Steenvliet PBYI 244894000
Swalinge PBZG 244708000
Wytvliet PBYM 245298000
als jij de thuishavens er bij mixt zijn we weer een eind verder toch?
Kees
Dat lijkt me een prima plan . . . . zal kijken om in de nabije toekomst ook per thuishaven alle disciplines te vermelden voor belangstellenden
-
Kleine aanvulling:
P47 Maasbracht (type schip is mij onb.)
Thanks, inmiddels ook de gegevens van uitkijk en Res aangepast in de lijst ;)
-
Is er al info over de nieuwe politieboot die voor Den Helder wordt gebouwd?
-
Nieuwe boot voor den Helder???, daar vaart de bijna nieuwe 48 rond.
Res
-
Ligplaatsen
Kustplaatsen
Delfzijl
P44
Damen Stan Patrol 2706
Harlingen
P49
Damen Stan Patrol 2706
Den Helder
P48
Damen Stan Patrol 2706
IJmuiden
P42
Damen Stan Patrol 2706
Vlissingen
P41
Damen Stan Patrol 2706
Binnenwateren
Sneek
P64
Damen Stan Patrol 1800
Lelystad
P92
Damen Stan Patrol 2100
Enkhuizen
P76
Van Leest patrouillevtg.
Maarssen
P22
Damen Stan Patrol 1800
Dordrecht
P27
Damen Stan Patrol 1800
Dordrecht
P59
Damen Stan Patrol 1800
Gorinchem
P57
Damen Stan Patrol 1800
Drimmelen
P34
De Geuns 13m
Tiel
P37
Damen Stan Patrol 1800
Nijmegen
P23
Damen Stan Patrol 1800
Zutphen
P66
Damen Stan Patrol 1800
Maasbracht
P46
Damen Stan Patrol 1800
Willemstad
P31
Damen Stan Patrol 1800
Terneuzen
P58
Damen Stan Patrol 1800
Hansweert
P82
Damen Stan Patrol 2100
Hansweert
P84
Damen Stan Patrol 1800
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
NEWS
Contract for building 13 patrol boats !!
Following an European tender procedure, Damen Shipyards Gorinchem was awarded a prestigious contract for the construction and delivery of 13 state of the art patrol boats, of which 10 are designated for Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD), which is a branche of the Dutch Ministry of the Interior and Kingdom Relations. The remaining 3 boats will be deployed by the Koninklijke Marechaussee (KMar), which comes under the Dutch Ministry of Defence.
Delivery will take place in 2007 and 2008. The10 vessels for the KLPD will be used for inland surveillance duties and are of the following types:
7x Damen Stan Patrol 2005 MK 2 with a speed of 21 knots
3x Damen Stan Patrol 2506 with a speed of 24 knots
The following 3 Damen Stan Patrols for the KMar will be used for patrolling duties and are seagoing.
2x Damen Stan Patrol 2005 with a speed of 23 knots
1x Damen Stan Patrol 3407 with a speed opf 15 knots
Het eerste deel van de lijst komt van http://www.politie.nl (http://www.politie.nl)
Het tweede deel van http://www.damen.nl (http://www.damen.nl)
Ter uwer informatie
met vriendelijke groet, Piet
-
Hier een foto van de P42 in IJmuiden:
http://rene.vd-mark.net/fotos/displayimage.php?album=19&pos=0
-
Ligplaatsen
NEWS
Contract for building 13 patrol boats !!
Following an European tender procedure, Damen Shipyards Gorinchem was awarded a prestigious contract for the construction and delivery of 13 state of the art patrol boats, of which 10 are designated for Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD), which is a branche of the Dutch Ministry of the Interior and Kingdom Relations. The remaining 3 boats will be deployed by the Koninklijke Marechaussee (KMar), which comes under the Dutch Ministry of Defence.
Delivery will take place in 2007 and 2008. The10 vessels for the KLPD will be used for inland surveillance duties and are of the following types:
7x Damen Stan Patrol 2005 MK 2 with a speed of 21 knots
3x Damen Stan Patrol 2506 with a speed of 24 knots
The following 3 Damen Stan Patrols for the KMar will be used for patrolling duties and are seagoing.
2x Damen Stan Patrol 2005 with a speed of 23 knots
1x Damen Stan Patrol 3407 with a speed opf 15 knots
Het eerste deel van de lijst komt van http://www.politie.nl (http://www.politie.nl)
Het tweede deel van http://www.damen.nl (http://www.damen.nl)
Ter uwer informatie
met vriendelijke groet, Piet
(http://www.damen.nl/Upload/Resized/News/_thumbs/thn4_mID_5698_cID_4709_AIP%20SPa%202506-9-1.jpg)
www.damen.nl
-
Ziet er netjes uit . . . . .
In Vlissingen vaart nog een oude RV169 van de Kmar, benieuwd wanneer deze nog eens zal worden vervangen ;)
http://www.maritiemewereld.nl/veilighei ... hvloot.htm (http://www.maritiemewereld.nl/veiligheid/marechvloot.htm)
-
Loodsboot MARKAB tijdelijk defect in Hoek van Holland
Loodsboot MIRFAK tijdelijk als kotter Rotterdam
Loodsboot MENKAR tijdelijk als kotter Steenbank
-
Enkele mutaties van KLPD verwerkt in de lijst ;)
-
Via het hulpverleningsforum (waarvoor dank) kwam ik aan het volgende lijstje van schepen van de zeehavenpolitie in Rotterdam.
P1 (het vlaggenschip van de ZHP)
P2 & bijboot P12 (bijboot staat op rollenbaantje)
P3 & bijboot P13 (zeegaand vaartuig, bijboot staat op rollenbaantje)
P4 & bijboot P14 (zeer recent gedoopt)
P5 & bijboot P15 (afgelopen september, tijdens wereldhavendagen, gedoopt)
P6 & bijboot P16 (eerste in de serie van de nieuwe vaartuigen. Gedoopt in 2005)
P7 (inderdaad total loss verklaard geloof ik. Ik heb m nooit meerzien varen iig. Hij ligt nu ook niet meer aan de stijger)
P8 bestaat naar mijn weten niet
P9 oranje RIB (speedboot). Ik weet niet of die nog in dienst is. Was een proefvaartuig geloof ik.
P10 donkerblauwe boston whaler
P11 bestaat naar mijn weten niet, de P1 heeft immers geen bijboot
P17 RIB met oranje kiel en zwarte tubes. In 2006 in gebruik genomen (of eind 2005?)
P18 RIB met witte kiel. Dit is als het ware het uitrukvaartuig, welke op een traler staat, zodat de ZHP deze achter een auto kan hangen en naar een incident kan gaan.
P19 en P20 zijn twee witte pioner multi's met politiestriping. Deze zijn niet van de ZHP, maar van district 5. P19 lig vaart op de Berge plassen. P20 op de Rottemeren. Deze zijn aangeschaft samen met de brandweer en ambulancedienst en zijn voor gezamenlijk gebruik.
De P6, P5 en P4 zijn dus (in deze volgorde) de afgelopen jaren vervangen. Het zijn allen zusterschepen, gebouwd door De Haas Maassluis en ontworpen door Studio Yacht (of iets dergelijks) uit Rotterdam. De gezusters zijn allen zeegaand en uitgerust als ME vaartuig (dwz: beschikt over waterkanonnen).
Spoorfan
-
Via het hulpverleningsforum (waarvoor dank) kwam ik aan het volgende lijstje van schepen van de zeehavenpolitie in Rotterdam.
P4 & bijboot P14 (zeer recent gedoopt)
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regioni ... emid=44277 (http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=44277)
-
Via het hulpverleningsforum (waarvoor dank) kwam ik aan het volgende lijstje van schepen van de zeehavenpolitie in Rotterdam.
(...)
Spoorfan
Dat is wel een hele goede lijst ;):P
Een vraagje, heeft iemand ook de gegevens van de AID? (waaronder de Barend Bieheuvel (http://www.marine.nl/images/scr%200212-00020-biesheuvel_tcm10-1844.jpg) en enkele RIB's)?
-
Laatste wijzigingen bij de KMar:
RV 160 / Wycker Meer --> Drechtsteden
Damen Stan Patrol 2005
Ligplaats: Amsterdam --> Dordrecht
Eerste in serie van drie nieuwe vaartuigen. De RV160 heeft eerste de oude Wycker Meer vervangen, uit Amsterdam. Vervolgens is dit vaartuig in 2007 omgedoopt tot Drechtsteden, ligplaats Dordrecht. Dit vaartuig vervangt de oude Drechtsteden, RV176
RV 161 / Kattenburg
Damen Stan Patrol 2005
Ligplaats: Amsterdam (marinebasis)
Tweede in de serie.
RV 162 / Wycker Meer
Damen Stan Patrol 2005
Ligplaats: Amsterdam
Derde in de serie. Vervangt de voormalige Wycker Meer, die is omgedoopt tot Drechtsteden (RV160). Dit vaartuig heeft op 8 october dit jaar een aanvaring gehad met een vaartuig van connexion en is daarbij beschadigd geraakt.
Berichtje op de site van constructeur Damen over de RV 161 en RV 162:
Naming ceremony of two Damen Stan Patrols 2005
On 11th April 2007 Damen Shipyards Gorinchem celebrated the naming ceremony of two Damen Stan Patrols 2005 for the Dutch Koninklijke Marechaussee.
The 'RV 161 - Kattenburg' was the first to be named and the choice of name is due to the following:
Kattenburg, Wittenburg and Oosterburg belong to the eastern islands of Amsterdam. These islands were annexed to the IJ in the 17th century. From way back, numerous shipyards and other industries chose this at their establishment due to the closeness to the IJ. The admiralty also found its place at Kattenburg and the Marine Etablissement Amsterdam is still keeps the same location today.
The 'RV 162 - Wycker Meer' was the next vessel to be named. Some background information to the choice of her name is as follows: A small line of dunes is situated between the Wycker Meer and the North Sea. This is the reason why this region was named 'the narrowest part of Holland'. Since the Zuiderzee silted up, it became more and more difficult for the larger sea going vessels to reach Amsterdam. It was only in 1875 that the 'narrowest part of Holland' was enlarged.
The IJ and Wycker Meer were drained and the Noordzeekanaal (North Sea Channel) was excavated.
Both vessels are used by the Koninklijke Marechaussee to serve the needs of the Dutch people and guard their safety.
(http://www.damen.nl/Upload/Resized/News/mID_5698_cID_4709_DSCF0585_150_200.jpg)
(http://www.damen.nl/News/Naming_ceremon ... 65&rId=345 (http://www.damen.nl/News/Naming_ceremony_of_two_Damen_Stan_Patrols_2005.aspx?mId=8565&rId=345))
-
Marechaussee
RV 160 (Wycker Meer) Amsterdam en IJmond Damen Stan Patrol 2005
Call-Sign:
MMSINR:
RV 160: -> zie vorige post
RV 161: -> zie vorige post
RV 162: -> zie vorige post
RV 165
Call-Sign:PBZT
MMSINR:244861000
RV 166 (De Drie Zijlen) Zoutkamp
Call-Sign:PBZX
MMSINR:244081000
RV 168 (Kysersplaat) Den Helder
Call-Sign:PBWT
MMSINR:245391000
RV 169 (Inter Scaldis) Vlissingen
Call-Sign:PBZU
MMSINR:244862000
RV 176 (Drechtsteden) (Schottel)
Call-Sign:
MMSINR:
RV 177 (Klovenier) Rotterdam?
Call-Sign:
MMSINR:
De aanvullingen cq. wijzigingen zijn in het rood aangegeven.
Daarnaast zijn er verschillende kleine bijboten (RIB's). De kleine boten hebben het nummer van de grote boot met daarvoor een 1. De kleine boten worden ook wel vervoerd via een trailer en zijn volgens mij niet specifiek gebonden aan het grote vaartuig met hetzelfde nummer.
Enkele bijboten waarvan ik zeker weet dat ze bestaan:
RV 1-168 (Den Helder)
RV 1-169 (gezien in Vlissingen en in Alphen aan den Rijn op de trailer...)
Deze vaartuigen zijn van het type Jokerboat Coaster 470, hebben een wittte kiel en een lichtblauwe tube.
-
There's a new kid in town:
De P93. Recent (27-12-07) opgeleverd door Damen Shipyards. Het betreft een Damen Stan Patrol 2005 MK2
foto: http://www.damen.nl (http://www.damen.nl)
(http://www.damen.nl/Uploads/07_Damen_06-12-07_500_537.jpg)
Meer info (klik) (http://www.damen.nl/Download.aspx?rId=264&type=Deliveries)
Dit is de eerste in een serie van 7 nieuwe vaartuigen voor op de grote rivieren van het KLPD.
Het wachten is nog op de Damen Stan Patrol 3407 voor de KMAR en 3x Damen Stan Patrol 2506 voor het KLPD (zeegaand).
Ligplaats, Call-sign en MMSINR kan ik jullie helaas niet mee helpen.
-
Weer een nieuw vaartuig. Voorlopig de laatste nieuwe voor de Marechaussee.
En weer een nieuw vaartuig, de 'Glinder':
Doop nieuw patrouillevaartuig Koninklijke Marechaussee
14 jan 2008: Mevrouw Henri ëtte Beuving-Boer, echtgenote van Commandant Koninklijke Marechaussee luitenant-generaal Minze Beuving, doopt donderdag 17 januari 2008 het nieuwe patrouillevaartuig van de Koninklijke Marechaussee m.s. Glinder. De ceremonie vindt plaats op de scheepswerf Damen Shipyards in Gorinchem.
De Glinder is het vierde nieuwe patrouillevaartuig dat de Koninklijke Marechaussee de afgelopen drie jaar heeft laten bouwen. Het vaartuig van het type Stan Patrol 3407 is ontworpen voor steunverlening aan de persoonscontrole in het kader van de grensbewaking en wordt ingezet op de gehele Waddenzee. Verder behoren de Eems, de Dollard, het IJsselmeer en de Noordzee tot het inzetgebied.
Het patrouillevaartuig heeft Harlingen als thuishaven. De Glinder is gebouwd door Damen Shipyards te Gorinchem. Vanwege de inzet in het Waddengebied is het schip zo ontwikkeld dat het op een wad kan droogvallen en hierbij zoveel mogelijk rechtop blijft staan. De kosten van dit schip bedragen circa zes miljoen euro.
De Glinder is genoemd naar de vaargeul tussen het vaste land en Schiermonnikoog. Het is bij de Koninklijke Marechaussee gebruikelijk om haar vaartuigen te vernoemen naar markante punten in het patrouillegebied.
Technische informatie patrouillevaartuig Glinder:
Lengte: 34.40 meter
Breedte: 7.30 meter
Maximale diepgang: 1.70 meter
Maximale snelheid: 16 knopen
Bemanning: 8 personen
Vervoerscapaciteit: 12 personen
bron: http://www.marechaussee.nl (http://www.marechaussee.nl)
Dit vaartuig is van hetzelfde type, heeft hetzelfde werkgebied en dezelfde ligplaats als de 'Stormmeeuw' van de Douane.
----------------
RV 180 (Glinder) Harlingen
Call-Sign: n.n.b.
MMSINR: n.n.b.
----------------
Meer info:
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... gkmar.aspx (http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2008/01/20080117_doopnieuwvaartuigkmar.aspx)
(http://www.defensie.nl/resize/ResizePicture.aspx?Filename=/binaries/Glinder_tcm15-79872.jpg&Width=600&Height=600)
bron: http://www.defensie.nl (http://www.defensie.nl)
-
KLPD is met P85 waakzaam en dienstbaar voor de watersport
ENKHUIZEN - Recent heeft de KLPD, de Dienst Waterpolitie, groep Enkhuizen een nieuw patrouillevaartuig in gebruik genomen. Met de komst van dit nieuwe vaartuig is de slagvaardigheid van de waterpolitie op het IJsselmeer en het Markermeer enorm toegenomen.
Snel
Vanuit Enkhuizen kan het vaartuig binnen een uur in de verste uithoek van het bewakingsgebied zijn. Het vaartuig is speciaal ontworpen voor gebruik op grote wateroppervlakken binnen Nederland zoals het IJsselmeer en het Markermeer. De P85 vervangt de 20 jaar oude P76 en heeft Enkhuizen als vaste ligplaats.
Functioneel
De P85 is een zogenaamde Damen Stan Patrol, type 2505. Het schip heeft een aluminium romp met een lengte van 24,95 meter en een breedte van
5,45 meter. Dankzij de geringe diepgang van 1,45 meter kan het schip op nagenoeg alle plaatsen binnen het IJsselmeergebied komen.
De P85 beschikt over 2 hoofdmotoren van ieder 875 PK. Hiermee kan het schip met gemak een snelheid bereiken van 47 km/u. Naast de nieuwste technische snufjes op het gebied van informatica heeft het schip standaard een speedboot en tijdens de zomermaanden zelfs een waterscooter aan boord waarmee ook de overlast langs de stranden en kust van het IJsselmeer en het Markermeer bestreden kan worden.
Motto
Het motto van de Nederlandse politie is 'waakzaam en dienstbaar' te zijn. Met de komst van het nieuwe patrouillevaartuig en de inzetbaarheid van 24 uur per dag, kan de Dienst Waterpolitie, groep Enkhuizen, dit motto helemaal waarmaken.
Bron: Gemeente Enkhuizen
-
Weer twee nieuwe telgen in de familie:
De P94
(februari 2008)
Damen Stan Patrol 2005
(http://www.damen.nl/Uploads/SPA-2005-548915-P94-bouwnrblad_500_537.jpg)
En de P85
(maart 2008)
Damen Stan Patrol 2505
(http://www.damen.nl/Uploads/SPA-2505-549961-P-85-bouwnrblad_500_537.jpg)
bron: http://www.damen.nl (http://www.damen.nl)
-
KLPD WEMELDINGE NEEMT NIEUW VAARTUIG P86 IN GEBRUIK
WEMELDINGE - Het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) heeft donderdagmiddag in Wemeldinge een nieuw patrouillevaartuig in gebruik genomen.
Het schip, de P86, is gebouwd bij Damen Shipyards in Gorinchem. Het gaat om een zogeheten Damen Stan Patrol® 2505. Het schip heeft een lengte van 25 meter en is vijf en een halve meter breed. Het is voorzien van de meest moderne techniek. Op het achterdek is een grote kraan gebouwd, welke onder meer gebruikt kan worden om de 'bijboot' te water te laten.
De boot heeft een topsnelheid van 47 kilometer per uur. Aan boord is plaats voor zes bemanningsleden en 12 passagiers. Het vaartuig werd rond 14.30 uur feestelijk in gebruik genomen in de jachthaven aan het Sluisplateau in Wemeldinge.
De P86 vervangt het huidige vaartuig P82. Het schip kan worden ingezet op alle Zeeuwse wateren maar is met name bedoeld voor het Oosterscheldegebied.
Bron: HV Zeeland
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=8074 (http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=8074)
-
Als we nu een lijstje maken van de eerste serie vaartuigen en de nieuwe die ze vervangen
dan krijgen we volgens mij het volgende:
P22 Zaandam
P23 Nijmegen vervangen door de P94
P27 Dordrecht vervangen door de P93
P31 Willemstad vervangen door de P96
P37 Tiel vervangen door de P98
P46 Maasbracht vervangen door de P97
P84 Amsterdam vervangen door de P95
De P99 gaat naar Gorinchem
P76 Enkhuizen vervangen door de P85
P82 Hansweerd vervangen door de P86
P92 Lelystad vervangen door de P87
-
Ter aanvulling op het nieuwsbericht van Michel. Beide vaartuigen opgeleverd in mei 2008:
Zeegaand vaartuig de P86
Damen Stan Patrol 2505
(http://www.damen.nl/Uploads/SPA-2505-549962-P-86-no3-HR_500_537.jpg)
En de P95
Damen Stan Patrol 2005 markII
(http://www.damen.nl/Uploads/nr.03_22042008_500_537.jpg)
bron: http://www.damen.nl (http://www.damen.nl)
Huidige stand van zaken met betrekking tot nieuwe vaartuigen:
Alle schepen voor de KMar zijn geleverd.
Inmiddels zijn drie vaartuigen voor op de grote rivieren geleverd, te weten de P93, P94 en P95. Allen Damen Stan Patrol 2005 markII
Tevens zijn twee Damen Stan Patrol 2505 geleverd, namelijk de P85 en de P86
Dus wat er nog aankomt:
4x Damen Stan Patrol 2005 markII. De scheepsnamen P96, P97, P98 en P99 liggen in de lijn der verwachting.
En nog 1x Damen Stan Patrol 2505, vermoedelijk de P87.
-
Tijdens de werledhaven dagen wargenomen:
Zeehavenpolitie Rotterdam Rijmond:
P8 RIB met donkere kiel, radar en kantel zak voor het oprichten na omslaan.
Havendienst Rotterdam
RPA 5 een donkerblauwe RIB met Port of Rotterdam opschriften en een dunnen led blauw en orange flitserbalk.
Spoorfan
-
Tijdens de werledhaven dagen wargenomen:
Zeehavenpolitie Rotterdam Rijmond:
P8 RIB met donkere kiel, radar en kantel zak voor het oprichten na omslaan.
Hier zijn er twee van, het zusterschip is de P9.
Merk: TP Marine
Tijdens de werledhaven dagen wargenomen:
Havendienst Rotterdam
RPA 5 een donkerblauwe RIB met Port of Rotterdam opschriften en een dunnen led blauw en orange flitserbalk.
Dit betreft een Joker Boat.
Deze heb ik voor het eerst gezien tijdens de Redbull Air Race. Volgens mij was die toen gloednieuw. Leuk bootje in ieder geval :)
-
Even een kleine update:
Inmiddels zijn ook de P96, P97 en P87 geleverd.
Van de P96 heb ik helaas geen bericht en / of afbeelding.
Ik hoop dat Michel meer informatie heeft over ligplaatsen :)
"Two name giving ceremonies in one week
(http://www.damen.nl/Uploads/P87_mevr._van_Putten_420_500.jpg)
(http://www.damen.nl/Uploads/SPA-2505-549963-P87-no.5_500_537.jpg)
Mrs. van PuttenThe newly delivered Damen Stan Patrol 2505 ‘P 87’, built for the Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD), belonging to the Dutch Ministry of the Interior and Kingdom Relations, has been named in Lelystad on 23 September 2008.
The ceremony has been performed by Mrs. van Putten, spouse of the commander of the Koninklijke Marechaussee (KMar)- belonging to the Dutch Ministry of Defense.
On 26 September 2008, in Maasbracht, another Damen Stan Patrol 2005 ‘P97’ and also delivered to the KLPD, has been named by Mrs. Miltenburg, spouse of the director of KLPD.
(http://www.damen.nl/Uploads/P97%20mevr.%20Miltenburg%20(3).jpg)
(http://www.damen.nl/Uploads/005__dd02092008_Damen_500_537.jpg)
Both patrol vessels are part of a 13-vessel renewal programme that are/ will all be delivered in the course of 2007 and 2008 and are of the following types:
7x Damen Stan Patrol 2005 MK 2, for KLPD, speed of 22 knots;
2x Damen Stan Patrol 2005, for KMar, with speed of 23 knots;
3x Damen Stan Patrol 2505, for KLPD, with speed of 25 knots;
1x Damen Stan Patrol 3407, for KMar, with speed of 15 knots.
All 10 vessels for KLPD are for inland patrolling duties, whereas all vessels for KMar are also of the seagoing type."
Bron: http://www.damen.nl (http://www.damen.nl)
Nu dus alleen nog twee vaartuigen van het type Damen Stan Patrol MkII; de P98 en de P99. Volgens bovenstaand artikel heeft Damen nog een krappe 2 maanden om de vaartuigen op te leveren...
-
Tijdens de werledhaven dagen wargenomen:
Zeehavenpolitie Rotterdam Rijmond:
P8 RIB met donkere kiel, radar en kantel zak voor het oprichten na omslaan.
Hier zijn er twee van, het zusterschip is de P9.
Merk: TP Marine
Tijdens de werledhaven dagen wargenomen:
Havendienst Rotterdam
RPA 5 een donkerblauwe RIB met Port of Rotterdam opschriften en een dunnen led blauw en orange flitserbalk.
Dit betreft een Joker Boat.
Deze heb ik voor het eerst gezien tijdens de Redbull Air Race. Volgens mij was die toen gloednieuw. Leuk bootje in ieder geval :)
Om hier nog even op terug te komen:
De P8 van zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond
TP Marine (klik voor vergroting)
(http://img2.putfile.com/thumb/7/18216493690.jpg) (http://www.putfile.com/pic/8370357)
De RPA 5 van het havenbedrijf Rotterdam, Rotterdam Port Authority
Joker Boat Clubman 26'
(http://img61.imageshack.us/img61/9131/rpa51nb7.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img61.imageshack.us/img61/9986/rpa52av7.jpg) (http://imageshack.us)
-
Even een kleine update:
Inmiddels zijn ook de P96, P97 en P87 geleverd.
Van de P96 heb ik helaas geen bericht en / of afbeelding.
Ik hoop dat Michel meer informatie heeft over ligplaatsen :)
Nu dus alleen nog twee vaartuigen van het type Damen Stan Patrol MkII; de P98 en de P99. Volgens bovenstaand artikel heeft Damen nog een krappe 2 maanden om de vaartuigen op te leveren...
Aan mijn bijdrage op de vorige pagina kun je lezen dat de P96 in Willemstad is gestationeerd.
Alleen Tiel en Zaandam zijn nog aan de beurt voor een nieuw schip
Groetjes Piet.
-
Koningin Beatrix doopt P99
GORINCHEM - Hare Majesteit de Koningin doopt 20 januari de P99, het nieuwe patrouillevaartuig van de waterpolitie. De doop vindt plaats bij Damen Shipyards Gorinchem, de bouwer van het vaartuig.
De P99 is de laatste in een serie van tien nieuwe vaartuigen van de waterpolitie. Bij het ontwerp van deze schepen is veel aandacht besteed aan verlaging van het gewicht ten opzichte van eerdere patrouilleboten. Het doel hiervan is een effici ënter schip te krijgen met kleinere motoren, dat niet alleen goedkoper is in aanschaf, maar gedurende de levensduur veel minder brandstof verbruikt. Het nieuwe patrouillevaartuig is bestemd voor de groep Gorinchem van de unit Rivieren West van de Dienst Waterpolitie.
Bron: Schuttevaer
-
Nieuw patrouillevaartuig voor Rijkswaterstaat
VLISSINGEN - Rijkswaterstaat krijgt vanaf vandaag de beschikking over het nieuwe patrouillevaartuig RWS 70. Het schip krijgt als thuishaven de Buitenhaven te Vlissingen. Rijkswaterstaat kan hiermee zeven dagen per week op de Westerschelde aanwezig zijn.
<b>RWS 70</b>
De RWS 70 is bedoeld om meer aanwezig te kunnen zijn op de Westerschelde en zo handhaving en toezicht op het water te verbeteren. Rijkswaterstaat handhaaft onder meer op milieu, vergunningen, vaargedrag, baggeren en zandwinning. Tevens begeleidt Rijkswaterstaat het scheepvaartverkeer bij calamiteiten. Het aantal mensen op de schepen op de Westerschelde moet in 2010 zijn uitgebreid tot 24, zodat Rijkswaterstaat zeven dagen per week en 24 uur per dag zijn taken op het water kan uitoefenen.
De RWS 70 is één van de tien nieuwe, kleinere en snellere wendbare patrouilleschepen voor Rijkswaterstaat in Nederland. Het schip is gebouwd met aandacht voor het milieu. Het brandstofverbruik is laag, evenals de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen. Ook heeft het vaartuig een asloze boegschroef, waardoor er geen smeerolie meer nodig is. Verder zijn vuilwatertanks ingebouwd.
Bij het ontwerp is veel aandacht besteed aan het golfpatroon in verband met het voorkomen van mogelijk hinderlijke golfslag bij hoge vaarsnelheden. De RWS 70 heeft daarom kunststof voortstuwingsschroeven in plaats van bronzen exemplaren.
Bron: Rijkswaterstaat
-
Van Toorenburg doopt RWS 71
DORDRECHT - Leny van Toorenburg, hoofd secretariaat van Koninklijke Schuttevaer, heeft vrijdag 17 april het nieuwe patrouillevaartuig RWS 71 van Rijkswaterstaat gedoopt op scheepswerf De Haas in Maassluis. De RWS 71 is het tweede vaartuig van de rijksoverheid in de nieuwe huisstijl van het rijk en krijgt Dordrecht als thuishaven.
Rijkswaterstaat bouwt tien nieuwe kleinere, snellere en wendbare patrouillevaartuigen omdat vaarweggebruikers aangeven dat handhaving en toezicht zichtbaar aanwezig moeten zijn op het water.
Het nieuwe patrouillevaartuig is voorzien van de nieuwste technologie ën. De voortstuwingsschroeven zijn van kunststof gemaakt in plaats van de conventionele bronzen schroeven. Verder heeft het vaartuig een asloze boegschroef waardoor er geen smeerolie meer nodig is. Hierdoor is er geen kans meer op olieverontreiniging in het water. Bovendien zijn de motoren zo zuinig en milieuvriendelijk mogelijk.
Ook het uiterlijk van het patrouillevaartuig is vernieuwd. Volgens Rijkswaterstaat is met het te water laten van de RWS 71 een eerste stap gezet naar een herkenbare rijksoverheid op het water.
Bron: Schuttevaer
-
Nieuwe sleepboot voor Kustwacht
DEN HELDER - De Nederlandse Kustwacht heeft een nieuwe sleepboot, die vanuit Den Helder op het Nederlands deel van de Noordzee gaat fungeren als Emergency Towing Vessel (ETV). Vrijdag arriveert het schip, met de naam ‘IEVOLI BLACK’, voor de eerste keer in de haven van Den Helder.
De Noordzee is één van de drukst bevaren zee ën ter wereld. Per jaar zijn er meer dan 260.000 scheepsbewegingen van schepen van en naar onze havens of die ons land passeren naar andere bestemmingen. Het risico van maritieme rampen en incidenten, mede met het oog op de gevolgen voor het milieu, is een zorg van de Nederlandse Overheid. Scheepvaartverkeer in het Nederlands deel van de Noordzee verloopt bijna in alle gevallen zonder problemen. Maar een ongeval is nooit helemaal uit te sluiten en wanneer het dan mis gaat, wordt er adequaat gehandeld.
Sinds 1995 beschikt de Nederlandse Kustwacht over een krachtige sleepboot die als Emergency Towing Vessel (ETV) wordt ingezet bij dreigende rampen en incidenten zoals olieverontreiniging of verlies van lading. De IEVOLI BLACK kan een schip, dat bijvoorbeeld zijn voortstuwing verliest in een zeegebied waar ook platformen voor olie en/of gaswinning staan of nabij een windmolenpark, zo snel mogelijk in veiligheid brengen. Naast de primaire ETV taak wordt het schip ook ingezet voor andere Kustwachttaken, zowel op het gebied van handhaving als dienstverlening.
De Rijksrederij van Rijkswaterstaat (Ministerie van Verkeer en Waterstaat) heeft een overeenkomst met de Firma SVITZER in IJmuiden gesloten om permanent een ETV beschikbaar te hebben. De ‘IEVOLI BLACK’ is de vervanging van de de sleepboot ‘WAKER’, die in september 2009 als gevolg van brand verloren is gegaan. Het schip is permanent aan de Kustwacht ter beschikking gesteld.
De ‘IEVOLI BLACK’ opereert vanuit Den Helder en is 24 uur per dag, 365 dagen per jaar beschikbaar op 15 minuten afroep. Bij verslechterende weersomstandigheden (vanaf windkracht 5) vertrekt de ‘IEVOLI BLACK’ preventief naar zee en kiest positie nabij de belangrijke scheepvaartroutes boven de Waddeneilanden.
-
Er ontbrak een handig actueel overzicht van Belgische- en Nederlandse schepen die in dienst zijn van de overheid of grote organisaties zoals het Belgisch- en Nederlands Loodswezen, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, defensie, douane, marechaussee en (zeevaart)politie maar ook sleepboten, bootlieden en bergingsdiensten.
Inmiddels is een aanvang gemaakt, waar de komende maanden nog wat werk ligt.
http://site.maritiemewereld.nl/?page_id=36