Auteur Topic: Kabel verlengen  (gelezen 3429 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
Kabel verlengen
« Gepost op: 2 augustus 2011, 08:54:07 »
Ik heb een provisorische marifoon antenne gemaakt die goed werkt. De rg 58 kabel was te kort dus aan de pl stekker heb ik dmv een twee female stekker een langere kabel bevestigd, (ecoflex). Geen kortsluiting gemeten maar toch was de ontvangst niet goed dus alles maar weer losgemaakt en 'ge-default. Vraagje, doe ik iets fout, mag/kan ik een kabel niet zomaar verlengen met een andere (betere) coax kabel?

Bedankt

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France

Leen Ansems

  • Gast
Re: Kabel verlengen
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:51:09 »
Als je antenne zelfstandig 50 Ohm op de marifoonband is, moet je er zonder meer 50 Ohm coax aan kunnen knopen en dat ook verlengen. Als je ecoflex 10 gebruikt hebt, dan is dat een coax de al minstens de helft minder verliezen geeft als RG58. Mijn advies is om de hele lengte coax van ecoflex 10 te doen. Het gaat fout als je coax invloed gaat krijgen op de afstemming van je antenne en dan moet je de antenne onder de loep nemen. Bij Procom antenne`s heb je daar zeker geen last van. Gebruik nieuwe coaxpluggen van een fabrikant die achter z'n geleverde waar staat. Er is al genoeg troep in omloop. Meet je kabel altijd even door met een Ohmmeter voordat je hem aan de antenne vast zet. Bij N-connectoren of BNC pluggen komen soms het mannetje en vrouwtje niet goed met elkaar in contact. De pennen zitten dan niet juist in de plug en er blijft ruimte tussen of er is speling op het contactmateriaal door dikteverschillen. Ik heb even de verliezen van RG58 en die van ecoflex 10 naast elkaar gelegd op 100 m coax en 150 MHz: RG58 18 dB / Ecoflex 10 4,9 dB. Ecoflex is dus stukken beter.

Offline Shorty

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 480
Re: Kabel verlengen
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2011, 08:48:59 »
Leen, bedankt,

Ik heb het probleem opgelost door hier in de jachthaven (z-w Frankrijk aan de kust) een marifoon antenne incl 25m coax aan te schaffen en dat voor Eu 49,-... das niet te duur en het werkt..

Nogmaals txs

Shorty
AR5000 | AR8600 MK2 | BC346XLT l 40m lwire l Diamond D777 | Celwave CX3 VHF Maritime | Logper | S-W France