Auteur Topic: P2000 (uitluister frequenties)  (gelezen 19042 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline originaltroi

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
P2000 (uitluister frequenties)
« Gepost op: 25 juni 2011, 09:53:32 »
Hallo,

Ik heb al jaren een uniden bearcat 850XLT, maar nieuw in POCSAG/Flex.
Afgelopen paar dagen hier mee zitten spelen met PDW op mijn PC.
Nu begrijp ik uit de forums dat de P2000 frequenties landelijk zijn.
Ik gebruik nu 169.650 P2000 FLEX 1600 2FSK, echter daar zie ik b.v. Almere (waar ik woon) niet voorbijkomen, terwijl die op de online scanners genoeg berichten genereerd.
Iemand een idee ? heb ik toch een andere frequentie nodig ?

Gr.
OriginalTroi

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7561
  • PE1RFR
Re: P2000 (uitluister frequenties)
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2011, 10:40:31 »
P2000 heeft maar 1 frequentie. Als je geen Almere ziet, dan worden ze niet gepiept of is jouw ontvangst dermate slecht dat je meldingen mist. Wat voor percentage zie je rechtsboven?

Offline originaltroi

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: P2000 (uitluister frequenties)
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2011, 14:51:20 »
Hunter,

Gepiept worden ze zeker, want ik het de online P2000 scanner gefilterd op Flevoland en daar zie ik de berichten wel.
De berichten van andere regio's (t/m limburg aan toe) zie ik wel. Dus ontvangst lijkt me niet een probleem, aangezien ik zelf in Almere zit. PDW geeft rond de 95% dus dat kan het probleem denk ik niet zijn.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7561
  • PE1RFR
Re: P2000 (uitluister frequenties)
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2011, 16:16:11 »
Het feit dat je in Almere woont verandert niets aan de ontvangst. Je kunt in Maastricht of Groningen dezelfde berichten ontvangen, met dezelfde kwaliteit, er is totaal geen verschil. Heb je niet toevallig reject filters aangemaakt waardoor er berichten 'tegengehouden worden' ?

95% is niet slecht, maar ook niet goed. Bij dat percentage kun je zeker berichten missen en/of foutieve berichten ontvangen.

Offline originaltroi

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: P2000 (uitluister frequenties)
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2011, 09:39:20 »
Aangezien het één frequentie is en ik met 95% gewoon berichten ontvang van andere regio's (zonder fouten of hickups) ga ik ervan uit dat mijn ontvangst ok is. Er staan geen reject filters geconfigureerd. Maar ik heb nu wat anders in gebruik. De online monitoring tool van www.t-tools.nl. Die kan je per regio instellen, op berichten klikken waardoor je via google maps naar de locatie wordt verwezen met eventueel Streetview en controle op webcams in de directe omgeving. Werkt prima voor mij, dus gebruik mijn 850 wel weer als "normale" scanner. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Leen Ansems

  • Gast
Re: P2000 (uitluister frequenties)
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2011, 10:38:05 »
Meldingen op www.t-tools.nl zijn niet real time en dat meldingen doorgezonden kunnen worden naar SMS is iets waar ik mijn bedenkingen over heb of dat dit wettelijk mag. Iets wat je zelf ontvangen heb naar je eigen telefoon voor persoonlijk gebruik zal niemand een probleem mee hebben, maar dit is een openbare dienst met gebruikmaking van berichten van een ander. Ik denk dat dit gevolgen gaat krijgen.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2365
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: P2000 (uitluister frequenties)
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2011, 19:10:36 »
Meldingen op www.t-tools.nl zijn niet real time en dat meldingen doorgezonden kunnen worden naar SMS is iets waar ik mijn bedenkingen over heb of dat dit wettelijk mag. Iets wat je zelf ontvangen heb naar je eigen telefoon voor persoonlijk gebruik zal niemand een probleem mee hebben, maar dit is een openbare dienst met gebruikmaking van berichten van een ander. Ik denk dat dit gevolgen gaat krijgen.

In het pocsag tijdperk heb ik problemen gehad met een online pocsag monitor.
E.e.a. is toen uitgezocht door aanklager en ondergetekende:
- Ontvangst is legaal
- Het doormelden/openbaar maken is illegaal. Doormelden houd dus in het forwarden middels email/SMS aan derden.

Offline originaltroi

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: P2000 (uitluister frequenties)
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2011, 22:54:43 »
Mischien inmiddels een beetje off-topic, maar dat is precies wat ik ook wilde melden. Net als destijds de 27Mc vergunningen uiteindelijk zijn gestopt, maar dat lag iets ingewikkelder. Een beter vergelijking zijn de zaken van woningbouw tegen het plaatsen van schotels.  Het komt er in ieder geval op neer dat iedere europese burger het recht heeft signalen the ontvangen. Het is aan de zender deze signalen te coderen. Maar indien de code wordt achterhaalt, is het nog steeds niet strafbaar deze signalen te ontvangen.
En om het in droge juridische termen te brengen:
"'artikel 10' van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens garandeert vrije ontvangst van radio en tv voor alle inwoners van alle lidstaten van de Europese Unie. Dit is niet enkel bindend, maar heeft voorrang op landelijke en lokale regelgevingen."

Dus meeluisteren/meekijken kan nooit strafbaar worden gesteld. Het doorgeven is een twistpunt.
Als ik mijn scanner aansluit op mijn PC en de gegevens publiceer op mijn website (wat de online monitoren doen) ben ik dan een relay ? Het twistpunt en gevaar waardoor het juridisch strafbaar wordt is dat je als relayer de gegevens kan manipuleren/aanpassen.
Maar nogmaals, zolang de zender er geen moeite voor doet de signalen te coderen, hebben ze een zwakke zaak bij een lokaal of europees hof.

Leen Ansems

  • Gast
Re: P2000 (uitluister frequenties)
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2011, 06:18:50 »
Je hebt een lang verhaal, maar de kern van het probleem niet begrepen. Niet het zelf ontvangen voor je eigen hobby staat ter discussie: dat mag gewoon. Het weer doorgeven van de ontvangen berichten aan derden is verboden.