Auteur Topic: Noodalarmering  (gelezen 4686 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

mikertje

  • Gast
Noodalarmering
« Gepost op: 29 december 2008, 23:10:11 »
Mensen,

Wat wordt er gedaan met een "noodalarmering" capcode?

Gisterochtend 28-12-2008 lag volgens mij het P2000 systeem er even uit en werden deze code's gebruikt.
Hoe werkt het en wat gebeurd er dan?

Mike.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Noodalarmering
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2008, 06:24:31 »
Het meldkamersysteem GMS kent alle dienstroosters en piept alleen de dienstdoende groep(en). Ook maakt het onderscheid tussen algemene blusgroepen en bemanning van bijzondere voertuigen. Als GMS plat ligt dan kan men alarmeren via de PED, een afzonderlijke alarmeringscomputer die dat onderscheid niet kan maken en er noodcodes worden gebruikt. Dit zijn korps of postcodes die bij iedereen van een bepaalde post in de pager zit. Op dat moment worden er weliswaar teveel mensen gepiept, maar beter teveel dan te weinig.

Groeten, Peter.

mikertje

  • Gast
Re: Noodalarmering
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2008, 11:01:43 »
Dank je wel voor je informatie. Dus bij een noodalarmering wordt iedereen van een korps gewoon gealarmeerd, ongeachte of het een blusgroep, waterongevallenwagen, ladderwagen, commandant of wat dan ook is?

En dan heb ik nog een vraag, hoe komt het dat onderstaand soms het geval is. Wisseling van postitie van zowel het incident als het adres, is dat niet iets wat het GMS systeem automatisch doet?

- P1 Molenpolder DE MEERN PERSOON-TE-WATER Eenh: MER303 UTR917
- P1 PERSOON-TE-WATER Molenpolder DE MEERN Eenh: MER303 UTR917

Bovenstaande heb ik even bedacht, maar gebeurd vrij vaak. Ook staat de woonplaats er soms helemaal op, en soms niet. Hoe zit dat?

Groeten,
Mike.

mikertje

  • Gast
Re: Noodalarmering
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2008, 11:07:57 »
Meteen even een aanvullende vraag op de vorige, op mijn pager verschijnt zojuist een melding die verschilt van de melding op internet.

- P1 PERSOON-TE-WATER HOLLANDSEKADE 1 WVL (Classificatie middel duikinzet) Eenh: WRD787            (Pager)
- P1 HOLLANDSEKADE 1 WVL PERSOON-TE-WATER (Classificatie middel duikinzet) Eenh: WRD787            (http://monitor.livep2000.nl/)

Er is dus ergens iets wat deze dingen automatisch omdraait. Op mijn pager komt het anders dan op het scherm via internet.

Groeten,
Mike.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Noodalarmering
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2008, 11:35:12 »
De monitor van livep2000.nl doet wel meer aanpassingen aan de berichten, het wordt verzonden zoals jij ze op je pager krijgt...

Groeten, Peter.

mikertje

  • Gast
Re: Noodalarmering
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2008, 11:39:58 »
Bedankt voor de info Peter.

Offline cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Noodalarmering
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2008, 14:51:59 »
Vraagje van mij kant : welke ''noodcode is dat dan?''
Is dat per regio verschillend of maakt niet iedere regio hiervan gebruik.

met vriendelijke groet,
Cappie

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2149
Re: Noodalarmering
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2008, 15:48:05 »
Citaat van: "cappie"
Vraagje van mij kant : welke ''noodcode is dat dan?''
Is dat per regio verschillend of maakt niet iedere regio hiervan gebruik.

met vriendelijke groet,
Cappie

Kennemerland maakt daar geen gebruik van Henk. Een van de alternatieven die Kennemerland heeft in geval van uitval is alarmering via de GSM, middels de Communicator.

Offline cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Noodalarmering
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2008, 16:07:21 »
Hartelijk bedankt Daaf, voor je reactie.
Weten we dat ook weer :)
 
Met vriendelijke groet,
Henk Limburg
Haarlem

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Noodalarmering
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2008, 16:16:27 »
Citaat van: "cappie"
Weten we dat ook weer :)

Maar dat wisten we toch al. Volg de scenarionummers eindigend op 204, 214, 604 en 614 op de cap 0127981.

Offline cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Noodalarmering
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2008, 16:30:40 »
RS schreef:

Citaat
Maar dat wisten we toch al. Volg de scenarionummers eindigend op 204, 214, 604 en 614 op de cap 0127981.

Deze code weet ik wel, doch zie je daar alleen een cijfercode + een ander nummer op
maar geen tekst.

Groetjes,
Henk

Offline RS

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2243
Re: Noodalarmering
« Reactie #11 Gepost op: 1 januari 2009, 14:32:54 »
Citaat van: "cappie"
RS schreef:

Citaat
Maar dat wisten we toch al. Volg de scenarionummers eindigend op 204, 214, 604 en 614 op de cap 0127981.

Deze code weet ik wel, doch zie je daar alleen een cijfercode + een ander nummer op
maar geen tekst.

Groetjes,
Henk

Dat klopt. Deze cap wordt gebruikt om te zien of de communicator het geselcteerde scenario heeft verwerkt. Dat wat je op deze cap ziet is een zogenaamd scenarionummer gevolgd door een telefoonnummer of voertuignummer.
Veel scenarionummers staan hier: http://p2000.scannerforum.nl/viewtopic.php?t=210
De scenario's eindigend op 204, 214, 604 en 614 zijn voor de telefonische alarmering van korpsen. Deze scenarionummers worden niet gevolgd door een telefoonnummer maar door een voertuignummer.