Auteur Topic: Hoe zit het nou met PreCom?  (gelezen 1544 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dulphiensten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Hoe zit het nou met PreCom?
« Gepost op: 23 januari 2024, 21:08:03 »
Het lijkt er op dat een deel van de kazernes in Nederland gebruikmaakt van PreCom. Ik neem aan dat dit gaat om de moderne pager. Bijna een zakcomputertje.

Als er een P2000-oproep is aan een kazerne die PreCom gebruikt, klopt het dan dat er altijd het volgende gebeurt?:

1. Als een blusgroep opgetrommeld wordt, dan gaat er een bericht naar de capcode van hun ploeg. En ook een bericht naar de capcode voor de "PreCom telling" welke precies en alleen voor die ploeg is?

2. Er gaat ook een oproep naar de "PreCom terugkoppelcode". Die lijkt gedeeld te worden, en dus niet uniek te zijn per ploeg?

Kortom. Stel dat de vrijwillige tankautospuit dagdienst ploeg wordt opgetrommeld met capcode 0000001. Dan gaat er een tweede oproep naar bijvoorbeeld 0000002 waar de PreCom telling plaatsvindt, en een oproep naar 0000003 waar de terugkoppeling van de antwoorden van de PreCom-pagers op aankomen? En dus: als jij als vrijwilliger kan komen, dan bevestig je op je PreCom pager dat je komt, en zo weet het systeem of een ploeg compleet is? En zo niet, of het dan misschien moet proberen of met met PreCom een tweede blusgroep moet aanroepen om een TST6 te vullen bijvoorbeeld?

Zoiets?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2024, 21:18:35 »
De Precom / s.QUAD X35 / RES.Q zijn allemaal 2-weg pagers.
Die kunnen dus een melding ontvangen, en een bericht sturen.

Daarachter zit een heel software systeem, deze bepaalt wat er allemaal gebeurt. Dit doet dus niet de pager.
Dat kan de Precom software zijn, maar bijvoorbeeld ook Brandweerrooster.

Via de agenda functie in de pager, of in je app, kun je aangeven of je wel/niet beschikbaar bent.
Ben je niet beschikbaar, dan word je niet gealarmeerd.
Ben je wel beschikbaar, dan kun je aangeven of je wel of niet opkomt.
Het systeem kan ook kijken naar de verdeling, die zorgt dat iedereen even vaak aan bod komt, en kan daarbij ook naar de functie kijken.
Dit is allemaal instelbaar door de regio.
Hiervoor is geen vaste regel.
Er zijn ook korpsen met 2-weg pagers, welke deze functie (nog) niet gebruiken.

Er is geen 2e of 3e oproep zoals jij suggereert.
Het systeem "telt" de opkomers per functie (manschap, bevelvoerder, chauffeur etc), en alarmeert bij onderbezetting bij.
Dat kan dus ook een ander korps zijn.
Bedoeling is dat de "burger in nood" zo snel mogelijk de beste hulp krijgt.

Offline Dulphiensten

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2024, 21:37:41 »
Er is geen 2e of 3e oproep zoals jij suggereert.

Op sommige P2000-websites zie ik vaak "PreCom telling" en "PreCom terugkoppelcode". Met eigen capcode. Wat is dat dan precies?

En ook: als er zoiets bestaat als "PreCom telling", is dat dan 1 per kazerne of 1 per ploeg?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2024, 06:09:32 »
Nogmaals, die labels betekenen niks. Die hangen ze er zelf aan.
In de overgangsfase van éénweg naar tweeweg pagers, draait men vaak tijdelijk "schaduw" om te testen.
Ook heeft men dan de Precom software en monitor in gebruik om ermee te testen.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 398
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2024, 15:51:30 »
De Precom / s.QUAD X35 / RES.Q zijn allemaal 2-weg pagers.
Die kunnen dus een melding ontvangen, en een bericht sturen.

Daarachter zit een heel software systeem, deze bepaalt wat er allemaal gebeurt. Dit doet dus niet de pager.
Dat kan de Precom software zijn, maar bijvoorbeeld ook Brandweerrooster.

Via de agenda functie in de pager, of in je app, kun je aangeven of je wel/niet beschikbaar bent.
Ben je niet beschikbaar, dan word je niet gealarmeerd.
Ben je wel beschikbaar, dan kun je aangeven of je wel of niet opkomt.
Het systeem kan ook kijken naar de verdeling, die zorgt dat iedereen even vaak aan bod komt, en kan daarbij ook naar de functie kijken.
Dit is allemaal instelbaar door de regio.
Hiervoor is geen vaste regel.
Er zijn ook korpsen met 2-weg pagers, welke deze functie (nog) niet gebruiken.

Er is geen 2e of 3e oproep zoals jij suggereert.
Het systeem "telt" de opkomers per functie (manschap, bevelvoerder, chauffeur etc), en alarmeert bij onderbezetting bij.
Dat kan dus ook een ander korps zijn.
Bedoeling is dat de "burger in nood" zo snel mogelijk de beste hulp krijgt.

Bijna goed.
Je geeft inderdaad in je app of pager aan of je wel of niet beschikbaar bent.
Als je op niet beschikbaar staat krijg je de melding nog steeds binnen en kan je zelfs kiezen voor opkomen of afwijzen.
Dus als ik niet beschikbaar ben maar toch op de melding ga rijden kan ik gewoon ''opkomen'' en kom dan ook op het scherm te staan als zijnde opkomend.

De alarmering wordt naar de capcode gestuurd. Vervolgens is er aan de capcode waar je bij kan opkomen/afwijzen een koppelcode(geen capcode) welke terugkoppelt aan het precom systeem of je opkomt of afwijst. Als er dan te weinig mensen opkomen krijg je een ''onderbezettings'' alarmering van het precom systeem. Dus als er bij bijv ploeg 1 te weinig mensen opkomen dan stuurt precom dmv een precom bericht een onderbezetting naar ploeg 2 waarbij je dus ook kan opkomen en afwijzen. Deze melding gaat buiten p2000 om.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2024, 18:01:14 »
Nogmaals, die labels betekenen niks. Die hangen ze er zelf aan.

Waar jij "ze" schrijft lees ik "we". Denk je dat we dit soort benamingen uit onze duim zuigen, of wat?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2024, 19:19:44 »
Nogmaals, die labels betekenen niks. Die hangen ze er zelf aan.

Waar jij "ze" schrijft lees ik "we". Denk je dat we dit soort benamingen uit onze duim zuigen, of wat?

Nee zeker niet, maar er zijn meerdere 112-sites. Sommige plegen nauwelijks onderhoud aan de labels, en je hebt minder goed en hele goede sites met P2000 meldingen welke veel aandacht aan de labels schenken.
Strekking van het verhaal is eigenlijk dat de labels er door iemand aan gekoppeld worden, hier is geen protocol/systeem voor.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2024, 20:29:53 »
Je nuanceert het nu, maar er wordt een concreet voorbeeld genoemd en jij verwijst die, in andere woorden, naar het land der fabelen. Dergelijke benamingen verzinnen wij bij p2kflex in elk geval zeker niet. Ik heb zelf ook echt serieus geen flauw idee wat er met een Precom Telcode wordt bedoeld, maar als dit letterlijk zo uit de systemen van de brandweer komt, dan is dit wat het is. Bepaalde contacten zijn zodanig dat we geen zoethoudertjes krijgen, maar benamingen die echt kloppen. Om dan te lezen dat we deze uit onze duim zuigen is echt heel erg jammer Werner.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2024, 20:42:10 »
Je nuanceert het nu, maar er wordt een concreet voorbeeld genoemd en jij verwijst die, in andere woorden, naar het land der fabelen. Dergelijke benamingen verzinnen wij bij p2kflex in elk geval zeker niet. Ik heb zelf ook echt serieus geen flauw idee wat er met een Precom Telcode wordt bedoeld, maar als dit letterlijk zo uit de systemen van de brandweer komt, dan is dit wat het is. Bepaalde contacten zijn zodanig dat we geen zoethoudertjes krijgen, maar benamingen die echt kloppen. Om dan te lezen dat we deze uit onze duim zuigen is echt heel erg jammer Werner.

I.d.d. iets teveel genuanceerd door mij.
Maar ik verwijs nergens naar p2kflex. Ik ben juist een grote van van jullie site, omdat deze altijd klopt, en up-to-date is met benamingen.
Excuses wanneer het verkeerd overkwam, was zeker zo niet bedoeld.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 398
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2024, 22:06:28 »
Nogmaals, die labels betekenen niks. Die hangen ze er zelf aan.

Waar jij "ze" schrijft lees ik "we". Denk je dat we dit soort benamingen uit onze duim zuigen, of wat?

Mag ik zeggen dat ik vind dat je erg overdreven reageert?
Volgens mij word er nergens gelinkt naar jou monitor…
Zeker als “beheerder” zou je het goede voorbeeld moeten geven.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2024, 06:32:03 »
Lees eens goed terug wat er allemaal gezegd wordt.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 398
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2024, 07:35:04 »
Had het al helemaal gelezen voor ik m’n reactie plaatste.

Vind het bij een simpel topic met een leuke vraag erg overdreven.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2024, 07:44:10 »
Dat mag jij vinden hoor.
Maar je moest eens weten hoeveel tijd en werk er in de p2kflex monitor wordt gestopt.
En hoeveel mensen er mee bezig zijn en waar de info allemaal vandaan komt.
Als je dan een bericht lees wat iets ongenuanceerd overkomt kan dat weleens verkeerd vallen.
Maar dat is gelukkig gauw recht gezet wat verdere reacties eigenlijk overbodig maakte.

Offline paolo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 398
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2024, 19:50:00 »
Ja eens. We laten het hierbij 👍

We gaan verder over precom😅

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Hoe zit het nou met PreCom?
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2024, 20:07:55 »
Zeker als “beheerder” zou je het goede voorbeeld moeten geven.

Wat ik hier dan weer "jammer" vind, om in dezelfde bewoordingen te blijven, als beheerder ben ik net zo goed lid van het forum. Dus feitelijk moet ik op mijn tenen lopen omdat ik een dubbele pet op heb? Zelfde als met agenten, dat zijn ook gewoon mensen. Maar voor beheerders geldt dat blijkbaar niet? Om bij de tenen te blijven; als op jouw tenen wordt getrapt dan reageer je daar ook op. Ik blijf erbij dat "labels betekenen niets" OVERKOMT (excuses zijn al aangeboden) als een steek onder water.

Ik onderbouw mijn reactie in elk geval. Nu, weer verder...