Auteur Topic: Nieuw in dit alles  (gelezen 6511 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline TechStudent

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Nieuw in dit alles
« Gepost op: 30 januari 2020, 00:50:49 »
Hallo iedereen!

Ik ben een ICT student met een brede interesse in technische dingen.
Naast ICT vind ik ook natuurkunde interessant, en een van de plekken waar die twee elkaar raken is radiocommunicatie. Het lijkt mij leuk hier meer over te leren en misschien zelfs ooit een zendvergunning te halen.
Omdat luisteren naar radiosignalen me leuker lijkt dan een droog boek in mijn hoofd stampen heb ik een import-radio (BF UV9R-ERA) en import-SDR (MSi.SDR?) besteld.

Ik zit midden in Twente (Overijssel) in de omgeving van Enschede en weet niet echt wat ik kan verwachten qua radiosignalen.
Ik heb al in de frequentiedatabase gekeken en wat frequenties gezien, maar weet niet hoe up to date die zijn (misschien datumveldje toevoegen?)
Als het in de praktijk tegenvalt kan ik altijd overstappen naar de FM band beluisteren  ;)

Hopelijk kan ik op dit forum terecht voor vragen en meer.

 — TS

Offline PE0SAT

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 157
    • PE0SAT
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2020, 08:50:06 »
Je zit dicht bij het "vuur" kijk hier eens: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2
Website: PE0SAT

opabert

  • Gast
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2020, 10:11:39 »
Welkom,
ben heel nieuwsgierig hoe de msi.sdr bevalt en of deze ook werkt met SDR#.
mvrgr

Offline TechStudent

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2020, 12:16:50 »
Je zit dicht bij het "vuur" kijk hier eens: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Bedankt voor de link! Ik wist niet dat de UT zoiets online had staan.
Ik ben er net even mee gaan spelen en na wat radiostations te hebben gevonden kwam ik wat duitse luchtvaartbakens (NDB's) tegen die ik met hun morse-signaal heb geidentificeerd.
Nu heb ik geprobeerd om ze te labelen maar dat bleken persoonlijke notities te zijn, dus dan maar zo:
311.0K LMA Lima NDB
365.0K LJ Koln NDB
371.0K MYN Munster NDB
417.0K LI Dusseldorf NDB
407.0K BOT Bottrop NDB
Deze frequenties zijn gewoon op te zoeken en staan zelfs op luchtvaartkaarten, maar zo leer ik wel een SDR gebruiken. :)

Welkom,
ben heel nieuwsgierig hoe de msi.sdr bevalt en of deze ook werkt met SDR#.
mvrgr

Ik ben ook erg benieuwd, hij is nog onderweg.
Als hij aankomt zal ik laten weten hoe het bevalt, maar vanwege het chinees nieuwjaar kan dat misschien langer duren.
Ik heb net dus even gezocht in de recensies, een rus heeft het werkend met SDR# en lijkt goede ontvangst te hebben in zijn screenshot.

 – TS

Offline Rescue Bert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2020, 13:04:09 »
Welkom,

de frequentie database is zeer actueel dankzij Johan Beck.
En succes met deze, meestal, verslavende hobby.

Bert
Never grow up ‼️

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2020, 16:02:09 »
Welkom, veel plezier ! Vooral digitaal zal je interesseren. Groet, Werner.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2020, 08:01:24 »
Ik zit midden in Twente (Overijssel) in de omgeving van Enschede en weet niet echt wat ik kan verwachten qua radiosignalen.

Je (toekomstige) antenne is het belangrijkste. Die Baofeng is als ontvanger niet zo interessant. Zonder (amateur)registratie mag je hem officieel niet eens gebruiksklaar in bezit hebben. Of jouw SDR ondersteund wordt weet ik niet, maar software als rtl_433 zal je denk ik wel interessant vinden.

Offline pa10725

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2020, 21:17:00 »
Welkom! Je zult je hier zeker vermaken.

Offline Bleij

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 2870
  • Bleij met de UBCD 3600
    • Zeeuwse scannerfrequenties e.o.
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2020, 22:30:34 »
Welkom op het forum, veel luisterplezier en vermaak  ;)
Groeten van Michel

Offline TechStudent

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2020, 14:17:25 »
Allemaal bedankt voor de reacties!
Het leukste tot nu toe (er zijn nog geen pakketjes aangekomen) is via de webSDR van hier in de buurt luisteren naar streekgenoten op (of vlak naast) de 27MC/CB band.

Je (toekomstige) antenne is het belangrijkste. Die Baofeng is als ontvanger niet zo interessant. Zonder (amateur)registratie mag je hem officieel niet eens gebruiksklaar in bezit hebben. Of jouw SDR ondersteund wordt weet ik niet, maar software als rtl_433 zal je denk ik wel interessant vinden.

De SDR komt met een telescopische antenne op een magnetisch voetje.
Van een WiFi kaart had ik al een zo'n magneetvoet met een vaste spriet van 20cm met 2 coils er in.
Voor de wat beter draagbare ontvanger heb ik ook zo'n spriet met magneetvoet van 51cm met 1 coil en een telescopische antenne die van 13cm naar 48cm schuift besteld.

De Baofeng heb ik meer zodat ik niet met mijn laptop en een hele SDR winkel rond hoef te lopen, en als ik er voor kies me te registreren hoef ik niet te wachten op het pakket en weet ik al hoe het ontvangen werkt uit ervaring.
En wat betreft wat officieel wel en niet mag; Officieel mag men ook niet dronken op de fiets omdat je dan onder invloed deelneemt aan het verkeer, maar je krijgt daar pas gedonder mee als je brokken maakt. Ik ben dus ook van plan om verzend-functies zo veel mogelijk uit te schakelen of anders in te stellen op de vergunnigsvrije instellingen om ze niet gebruiksklaar te hebben.

Ik heb gekeken naar wat ik zo snel kon opzoeken over de MSi.SDR en RTL_433.
Op het eerste oog lijkt het niet ondersteunt omdat RTL voor de Realtek chipset staat en MSi voor een MSi chipset, maar in de git repo zegt de auteur van RTL_433 dat het ondanks de naam toch een generieke decoder is.
In de git repo zijn ook instructies te vinden voor als het apparaat niet in de lijst met ondersteunde apparaten staat.
Uiteindelijk zal ik er wel uit komen.

Ik houd jullie op de hoogte over mijn pakketjes.

 - TC

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2020, 18:45:00 »
Welkom !
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

Offline TechStudent

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2020, 22:33:55 »
ben heel nieuwsgierig hoe de msi.sdr bevalt en of deze ook werkt met SDR#.

Mijn SDR is gisteren aangekomen.
Ik heb hem nog niet werkend gekregen met SDR#, maar wel met HDSDR.
De MSi.SDR blijkt een kopie van de RSP1 te zijn aangezien HDSDR de "ExtIO_SDRplay_RSP1"-driver gebruikt, de RSP1a driver werkt niet.
Ik heb nog niet geprobeerd om de RSP1 driver in SDR# in te laden.

Tot nu toe heb ik alleen naar commerciële FM radio (93.7Mhz) geluisterd om de het programma te leren kennen met een constant signal.
Nadat ik de juiste instellingen heb gevonden is het signaal kraakhelder en de geluidskwaliteit uitstekend. Mijn bureau trilt nu van de bass.
Helaas is wel de telescopische antenne die bij de SDR was meegeleverd gesneuveld, hij is afgeknakt omdat bij het inschuiven ik niet helemaal recht naar beneden drukte. Ik heb nog wel een andere antenne die ook op het magneetvoetje past.
Ik ga nog even door met prutsen hiermee.

 - TS

opabert

  • Gast
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2020, 01:04:23 »
Andere 2 programmas
SDRuno bij SDRplay
SDRconsole

Offline TechStudent

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2020, 01:11:45 »
Andere 2 programmas
SDRuno bij SDRplay
SDRconsole

SDRuno en SDRConsole werken allebei, alleen bij SDRConsole kan ik minder bandbreedte gebruiken voor FM (48khz max) dan bij SDRuno (192khz max).
Nu heb ik op de download-pagina van SDRplay een plugin voor SDR# gevonden, maar die werkt alleen op oudere versies van het programma.
Tot nu toe zet ik mijn antenne voor het raam en ben ik vooral 's avonds en 's nachts met mijn SDR bezig, maar helaas is mijn uitzicht vooral op andere gebouwen dus heb ik geen success met het vinden van zwakke signalen.

PS: Ik heb misschien een probleem met mijn laptop, de aluminium behuizing meet ~1.123V tot de randaarde van het stopcontact.
De USB connector naar de SDR meet hetzelfde omdat deze de behuizing van de laptop raakt, en de buitenkant van de SMA connector voor de antenne meet ook ditzelfde voltage naar aarde.
Ik weet niet hoeveel effect dit heeft op mijn ontvangst maar het lijkt me niet de bedoeling.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2020, 01:17:25 door TechStudent (Toevoeging) »

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2020, 07:58:20 »
PS: Ik heb misschien een probleem met mijn laptop, de aluminium behuizing meet ~1.123V tot de randaarde van het stopcontact.
De USB connector naar de SDR meet hetzelfde omdat deze de behuizing van de laptop raakt, en de buitenkant van de SMA connector voor de antenne meet ook ditzelfde voltage naar aarde.
Ik weet niet hoeveel effect dit heeft op mijn ontvangst maar het lijkt me niet de bedoeling.

Ging je dat meten omdat je een probleem had met iets, of heb je het gemeten en denk je nu dat er een probleem is (en waarom denk je dat)?