Auteur Topic: op het balkon of op zolder???  (gelezen 4151 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

cactus

  • Gast
op het balkon of op zolder???
« Gepost op: 11 april 2003, 08:10:21 »
Hallo,
Vraag.....ik heb een ubc 3000xlt met een buitenantenne(zo'n staaf van een meter) die staat nu op het balkon op de eerste etage,maar ik kan hem ook in de nok van de zolder hangen...wat is volgens jullie het beste???

groeten jim

Remont

  • Gast
Re: op het balkon of op zolder???
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2003, 19:05:03 »
buiten is altijd wel aardig omdat je dan minder dingen hebt die het sinaal tegen houden.

Offline John R

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 443
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
Re: op het balkon of op zolder???
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2003, 20:49:14 »
Op zolder is geen probleem zolang je de antenne kabel niet te lang wordt anders verlies je een hoop signaal via je antenne kabel. Je scanner ontvangt anders net zoveel op een antenne met 4 meter kabel die laag geplaats staat, als een die hoger staat maar met 20 meter kabel ertussen. Het met moeite opgevangen signaaltje=stroompje, gaat dan verloren in dit lange stuk kabel.
Een ander punt is dat je eerst goed moet kijken of er geen isolatie materiaal met aluminium folie gebrukt is om je zolder te isoleren. Dit zal anders je signaal grotendeels wegnemen..

groetjes John R

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 367
Re: op het balkon of op zolder???
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2003, 21:09:20 »
Citaat van: "cactus"
Vraag.....ik heb een ubc 3000xlt met een buitenantenne(zo'n staaf van een meter) die staat nu op het balkon op de eerste etage,maar ik kan hem ook in de nok van de zolder hangen...wat is volgens jullie het beste???

Een leuk dilemma.... hoogte maar binnen, of buiten maar lager....

Ik heb zelf hetzelfde probleem gehad, waar nog eens bij kwam dat de buiten-optie mij een hoop extra kabel ging kosten. Ik heb hem daarom in de nok op zolder gehangen, waar ik tot op heden nog geen spijt van heb gekregen.

Overigens heb ik begrepen dat hoogte alles is bij antennes, en dat de rest daar pas achteraan komt. Hou er echter wel rekening mee dat dakisolatie een beperkende factor kan zijn. Verder moet je natuurlijk goeie kabel en goeie connectors gebruiken.

Groetjes,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Offline Rolf-Lim-z

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 47
Re: op het balkon of op zolder???
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2003, 09:55:51 »
Let ook op het gebruik van "gaas-wol" als je de antenne "hoog en droog" gaat hangen.
Gaas-wol is een laag steenwol welke een rug heeft van kippen-gaas voor de versteviging.
Mogelijk dat er nog een laag papier omheen zit met een spijker flens (papieren lip waar de isolatie mee vast gezet word).
En de nodige koppelingen solderen is beter dan schroeven.
Kun je de kabel dubbel leggen kun je met een multi meter de totale weerstand meten van koppeling tot koppeling.
Ligt de kabel door de vloeren e.d. kun je de weerstand van een verleng kabel voor 230V meten en deze als velngd meet snoer gebruiken.
(Totale weerstand - 230v kabel weerstand = (+/-)de coax weerstand.
Houd rekening met wa extra overgangs weerstanden maar een mooie controle of er geen grove fouten in de kabel zitten.
Echt meten kun ja alleen door een test signaal er op te zetten vergelijk de omstandighen eens door te zenden met een PMR LPD of zelfs Baby-foon.
Met de route planner een kaartje printen en rond je huis fietsen en op verschillende punten zenden en deze aantekenen op het kaartje herhaal dit met de andere antenne plaats.
Zo krijg je een GROF inzicht in het dekkings gebied van je plaatsing of altans wat de betere plaats voor de antenne is.
Groetjes Rolf
Spel fouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.