Auteur Topic: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.  (gelezen 2840 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline pd1loi

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 103
Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Gepost op: 12 oktober 2023, 13:36:32 »
Misschien een onmogelijke vraag, maar is het niet mogelijk om de database die in *.CSV gelijk naar Chirp formaat te converteren?
Meestal wordt de csv gebruikt om de zenderlijsten in te vullen.

Offline Hans013

  • PD2HSB
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 865
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2023, 19:54:17 »
Ik heb je vraag gelezen Loui.
Ben eens aan het kijken wat ik er mee kan.

73

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2023, 07:21:33 »
Ik wilde net een topic openen. Ik zou dit ook graag kunnen.

Op https://frequentiedatabase.eu/index.php kun je na een zoekopdracht een CSV uitdraaien en deze wilde ik in Chirp inladen maar helaas is dat niet het juiste formaat.
Is er ergens een conversie manier, of toch een bepaalde import manier om het voor elkaar te krijgen?

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2023, 07:48:46 »
Wat ik in dit soort gevallen doe:
- iets in een ongeschikt formaat downloaden en in 1 tabblad van Excel stoppen
- in een ander tabblad de data omzetten in een geschikt formaat
- dat tabblad opslaan als CSV of (als je die manier gekozen hebt) de kolom met kant en klare CSV formaat data kopiëren en opslaan in een tekstbestand met *.csv extentie

Zou bouw ik vanuit mijn Excel met frequenties o.a. te importeren/gebruiken bestanden voor mijn Anytone 578/878 zenders, de SDRuno en mijn TRX-1 scanner. In het verleden ook gebruikt voor de RT90, bctool, Chirp en mijn THF7E. Als je een beetje handig bent in Excel dan is dat geen probleem.

Wat ik wel kan/wil doen als het zelf niet lukt is een kant en klare Excel maken die van de CSV van de database een door Chirp geslikt CSV formaat maakt.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2023, 08:53:32 »
i.p.v. Excel kan dit ook met Calc van LibreOffice, dat is ook nog gratis.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2023, 09:26:15 »
Ik gebruik daarvoor regex in Notepad++.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2023, 12:27:24 »
Wat ik in dit soort gevallen doe:
- iets in een ongeschikt formaat downloaden en in 1 tabblad van Excel stoppen
- in een ander tabblad de data omzetten in een geschikt formaat
- dat tabblad opslaan als CSV of (als je die manier gekozen hebt) de kolom met kant en klare CSV formaat data kopiëren en opslaan in een tekstbestand met *.csv extentie

Zou bouw ik vanuit mijn Excel met frequenties o.a. te importeren/gebruiken bestanden voor mijn Anytone 578/878 zenders, de SDRuno en mijn TRX-1 scanner. In het verleden ook gebruikt voor de RT90, bctool, Chirp en mijn THF7E. Als je een beetje handig bent in Excel dan is dat geen probleem.

Wat ik wel kan/wil doen als het zelf niet lukt is een kant en klare Excel maken die van de CSV van de database een door Chirp geslikt CSV formaat maakt.

Als je daar een template voor zou kunnen maken zou dat helemaal top zijn.
Ik ben niet super goed met Excel en zeker niet als er dit soort dingen gedaan moeten worden.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2023, 16:44:11 »
Ik heb een v0.1 gemaakt, die staat op https://download.elsinga.net/forums/Frequentiedatabase%20naar%20Chirp%20v0.1.xlsx.

Was iets meer werk dan ik dacht, Chirp heeft nogal wat wensen op gebied van data (step, bijvoorbeeld). Maar goed, je kunt nu met een CSV van frequentiedatabase.nl en het toevoegen van een Kanaalnaam vrij aardig de boel in Chirp krijgen.

Er staat nu voorbeelddata in van zoeken op Amsterdam. Die mag uiteraard overschreven. En is een v0.1, dus garantie tot de downloadlink en zo. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2023, 16:57:17 »
Nog een nabrandertje: Excel is niet zo van het verwijderen van regels als er ook formules in staan of naar verwijzen. Sorteren kan vaak weer wel. Maar als er iets mis gaat, pak dan de backup van het bestand er bij (die je uiteraard gemaakt hebt voor je grote dingen gaat doen, toch?).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 30
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2023, 17:34:58 »
Ik heb een v0.1 gemaakt, die staat op https://download.elsinga.net/forums/Frequentiedatabase%20naar%20Chirp%20v0.1.xlsx.

Was iets meer werk dan ik dacht, Chirp heeft nogal wat wensen op gebied van data (step, bijvoorbeeld). Maar goed, je kunt nu met een CSV van frequentiedatabase.nl en het toevoegen van een Kanaalnaam vrij aardig de boel in Chirp krijgen.

Er staat nu voorbeelddata in van zoeken op Amsterdam. Die mag uiteraard overschreven. En is een v0.1, dus garantie tot de downloadlink en zo. ;)

Ik krijg een hoop velden waar enkel alleen: #WAARDE! in staat.

Ik heb voor nu een klein lijst, dus wil hem ook wel handmatig aanmaken in Chirp, maar wat moet ik in welk veld zetten?
Ik heb bijvoorbeeld dit in de database staan:

RX                   TX                   CTCSS/DCS/CC/TS   Omschrijving                                                Toegevoegd   Plaats
160.47000   160.47000   123.0                    Vliegveld Hilversum (Aanhaken van lieren)         2023-12   Hilversum

Wat moet ik doen met die CTCSS/DCS/CC/TS?

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4897
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Database omzetten naar CSV maar dan voor Chirp.
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2023, 06:33:23 »
Als er #WAARDE staat, dan klopt de invoer niet, waardoor een formule niet werkt.

Wil je zelf wat aanmaken, dan moet je dat in tabblad Frequenties doen. Kijk goed naar de voorbeelddata van Amsterdam hoe dat tabblad handmatig te vullen.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland