Auteur Topic: Versleuteling C2000  (gelezen 21518 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #15 Gepost op: 27 september 2009, 14:39:48 »
Citaat van: "RoelB"
(misschien kun je hem een mailtje sturen en vragen om de layout van TEA2 ;-))

Dat zou je kunnen doen natuurlijk hele kleine kans dat je ook een nuttig antwoord krijgt  :P
Kans lijkt me groter dat je zomaar 's morgens vroeg door een legertje politie en BVD van je bed gelicht wordt  :)
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4895
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #16 Gepost op: 27 september 2009, 21:50:14 »
Een goed encryptieprotocol is geheel open, want de veiligheid zit'm in de gebruikte keys en de manier van versleutelen daarmee. PGP is een voorbeeld: protocol kun je zo krijgen, want de keys maken het veilig.

Dus dat je daardoor de AIVD over de vloer krijgt, dat geloof ik niet. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re:
« Reactie #17 Gepost op: 28 september 2009, 12:15:28 »
Citaat van: "christianos"
Misschien vinden jullie me eigenwijs, maar ik blijf van mening dat de er een communicatie op onbeveilgd niveau plaats moet vinden om te kunnen versleutelen, of in ieder geval een communicatie via een vaste sleutel.

Het initiele verkeer is theoretisch al te versleutelen, mits beide partijen maar de sleutel weten. Die 'onbeveildigde overdracht' van sleutels is dan vooraf gedaan, tijdens het programmeren.
Grtz,

PH7Wim

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 382
Re:
« Reactie #18 Gepost op: 28 september 2009, 20:53:36 »
Citaat van: "r0n."
Citaat van: "christianos"
Ik wil gewoon weten of het mogelijk is om de sleutels te kunnen lezen,

Dan hier het ontsluitende antwoord: het is niet mogelijk.

Sterkte,
Ron

Theoretisch gezien als je zou beschikken over de juiste tetra apparatuur in combinatie met de juiste hardwarematige configuratie en instellingen en je zou de zwaar beveiligde ecryptie sleutels hebben zou het protocol te decoderen zijn.

Maar door de TEA-2 Encryptielaag is dit wel heel erg lastig (Maar niet geheel onmogelijk)

Onthoud altijd in het achterhoofd :

'Iets wat is te maken, is ook te kraken'

Mvg, Ben-Scan

Offline hsmade

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 64
Re: Re:
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2009, 06:43:11 »
Citaat van: "Ben-scan"
Citaat van: "r0n."
Citaat van: "christianos"
Ik wil gewoon weten of het mogelijk is om de sleutels te kunnen lezen,

Dan hier het ontsluitende antwoord: het is niet mogelijk.

Sterkte,
Ron

Theoretisch gezien als je zou beschikken over de juiste tetra apparatuur in combinatie met de juiste hardwarematige configuratie en instellingen en je zou de zwaar beveiligde ecryptie sleutels hebben zou het protocol te decoderen zijn.

Maar door de TEA-2 Encryptielaag is dit wel heel erg lastig (Maar niet geheel onmogelijk)

Onthoud altijd in het achterhoofd :

'Iets wat is te maken, is ook te kraken'

Mvg, Ben-Scan

Als je die combi zou hebben, heb je een werkende portofoon. Om het te kraken zou je inzicht in het berichtenverkeer moeten hebben, het protocol moeten ontcijferen, de encryptiemethode achterhalen, en dan nog iets vinden wat snel en krachtig genoeg is om het daadwerkelijk leesbaar te maken. De protocollen en encryptie zullen voornamelijk in de chips ingebakken zitten, in een geheugen wat je niet mag lezen (denk aan de ov-chipkaart (niet de dag kaartjes)). Bij veel spelcomputers gebeurd dit bijvoorbeeld ook, maar daar laat men nog wel eens een steekje vallen wat betreft de communicatie tussen de verschillende chips over de koperbanen. Hoewel zelfs die tegenwoordig encrypted zijn.
En uiteraard, zodra je ook maar 1 stap richting decoderen of decrypten zet, ben je strafbaar.
Dan kun je nog beter je moeite steken in het opspelden van een afluisterset bij een agent :P

Als je dit soort dingen interessant vindt, zou je es moeten zoeken naar de documentatie en verhandelingen van Ron Gonggrijp bijvoorbeeld. Of de jongens die de wegwerpkaartjes van de OV chipkaart hebben gehacked. Als je dat leest kom je er waarschijnlijk zelf ook wel achter dat het geen doen is.
Grtz,

PH7Wim

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Re:
« Reactie #20 Gepost op: 30 september 2009, 12:51:17 »
Citaat van: "Ben-scan"
Maar door de TEA-2 Encryptielaag is dit wel heel erg lastig (Maar niet geheel onmogelijk)

Onthoud altijd in het achterhoofd :

'Iets wat is te maken, is ook te kraken'

Je moet ook denken aan tijd en snelheid. Die twee factoren spelen ook een rol. Vandaag de dag hebben de normale consumenten niet de beschikking tot zulke snelle computer systemen om bijvoorbeeld priem factoren (oa RSA) snel te vinden of om te brute-forcen. De bedrijven die dit wel hebben hebben hier (meestal) geen interesse in en anders zijn hun systemen goed fysiek beveiligd zijn om hun systemen tegen C2000 freaks te weerhouden, maar zelfs dan speelt de tijd nog steeds een rol met de huidige technologie.

Met de huidige publieke kennis van de TEA2 algoritme, tijd en snelheid die wij hebben, zullen we er voorlopig nog niet zijn. Ik denk minstens nog 10 jaar voordat er een doorbraak is met processoren of gridcomputing. Natuurlijk moeten we eerst nog maar eens zien wat 2012 ons te wachten staat (voor de gelovigers) en of de mensheid zichzelf niet heeft kapot gemaakt met de technologie.

Onmogelijk is het niet, maar als jij XXX jaar de tijd hebt om één sleutel te kraken, dan lig jij al zo'n 20 meter onder de grond.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #21 Gepost op: 1 oktober 2009, 22:31:16 »
Citaat
Afluisteren wat niet voor je oren bedoelt is ! (Johan deze zin is gewoon correct hoor??)

Nee dus, meneer de student. De juiste versie:

Afluisteren is naar iets luisteren wat niet voor jouw oren bedoeld is!

Let ook op de d in bedoeld, en het ontbreken van de spatie voor het uitroepteken.

 :):P

Leen Ansems

  • Gast
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #22 Gepost op: 2 oktober 2009, 05:45:11 »
Weer on-topic: uit wetenschappelijke gegevens blijkt dat een TETRA-systeem zonder versleuteling gewoon sneller werkt dan een systeem met versleuteling. Dat de politie met de zware TEA2 versleuteling werkt is nog te begrijpen. Voor de ambulancebroeders is het verzenden van privegegevens een patient gewoon noodzakelijk en ook daar kan ik me in het toepassen van versleuteling vinden. Wat ik niet begrijp waarom voor de brandweer die zware versleuteling wordt toegepast. Het uitrukbericht komt toch al over P2000 binnen, dus wat is hier nog geheimzinnig aan? Ook lokale beheerders vragen zich af of dit nu allemaal nodig is.

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #23 Gepost op: 2 oktober 2009, 16:06:26 »
Citaat van: "Dickiedick"
Citaat
Afluisteren wat niet voor je oren bedoelt is ! (Johan deze zin is gewoon correct hoor??)

Nee dus, meneer de student. De juiste versie:

Afluisteren is naar iets luisteren wat niet voor jouw oren bedoeld is!

Let ook op de d in bedoeld, en het ontbreken van de spatie voor het uitroepteken.

 :):P

laatste keer offtopic: Hey, ja dat heb ik al begrepen. o.t.t. ;). Heb vandaag mijn Nederlands even opgehaald door spelling en grammatica door te nemen (ok, die zin klinkt dus echt raar vanwege de dubbel d). Dit wil niet zeggen dat alles nu 100% correct is. Het ging minder om de interpuncties, maar meer om 'bedoeld'. Ik snap niet echt hoe mensen dat zo 123 weten, ik neem altijd het stappenplan door en ik weet het.. maar zonder dat ding zou ik die woorden alleen maar gaan gokken wat het beste lijkt.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #24 Gepost op: 2 oktober 2009, 20:12:02 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Citaat van: "Dickiedick"
Citaat
Afluisteren wat niet voor je oren bedoelt is ! (Johan deze zin is gewoon correct hoor??)

Nee dus, meneer de student. De juiste versie:

Afluisteren is naar iets luisteren wat niet voor jouw oren bedoeld is!

Let ook op de d in bedoeld, en het ontbreken van de spatie voor het uitroepteken.

 :):P

laatste keer offtopic: Hey, ja dat heb ik al begrepen. o.t.t. ;). Heb vandaag mijn Nederlands even opgehaald door spelling en grammatica door te nemen (ok, die zin klinkt dus echt raar vanwege de dubbel d). Dit wil niet zeggen dat alles nu 100% correct is. Het ging minder om de interpuncties, maar meer om 'bedoeld'. Ik snap niet echt hoe mensen dat zo 123 weten, ik neem altijd het stappenplan door en ik weet het.. maar zonder dat ding zou ik die woorden alleen maar gaan gokken wat het beste lijkt.

De zin liep ook niet omdat er geen aanwijzend voornaamwoord in zat.
Hoe ik het weet? Kennelijk is er toch genoeg van school blijven hangen. :)  

Maar goed, nu weer terug naar het onderwerp.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #25 Gepost op: 2 oktober 2009, 21:25:45 »
Citaat van: "Dickiedick"
en het ontbreken van de spatie voor het uitroepteken.

Jij mag je schoolgeld gaan terugvragen!  :P

http://taal.vrt.be/taaldatabanken_maste ... 0089.shtml

Offline Dickiedick

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #26 Gepost op: 2 oktober 2009, 21:31:50 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Dickiedick"
en het ontbreken van de spatie voor het uitroepteken.

Jij mag je schoolgeld gaan terugvragen!  :P

http://taal.vrt.be/taaldatabanken_maste ... 0089.shtml

Er komt géén spatie voor:

    * een dubbelpunt
    * een komma
    * een punt
    * een puntkomma
    * een uitroepteken
    * een vraagteken
    * een graadteken (een hoek van 90°)

Dus wie heeft er gelijk?

Offline v-v

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 65
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #27 Gepost op: 2 oktober 2009, 22:34:21 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Weer on-topic: uit wetenschappelijke gegevens blijkt dat een TETRA-systeem zonder versleuteling gewoon sneller werkt dan een systeem met versleuteling.

Zou dat de reden zijn dat ASTRID geen versleuteling gebruikt.  :)

Offline jeffrey1200

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #28 Gepost op: 3 oktober 2009, 00:36:38 »
Citaat van: "Dickiedick"
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Dickiedick"
en het ontbreken van de spatie voor het uitroepteken.

Jij mag je schoolgeld gaan terugvragen!  :P

http://taal.vrt.be/taaldatabanken_maste ... 0089.shtml

Er komt géén spatie voor:

    * een dubbelpunt
    * een komma
    * een punt
    * een puntkomma
    * een uitroepteken
    * een vraagteken
    * een graadteken (een hoek van 90°)

Dus wie heeft er gelijk?


Dat wist ik al :) Ik ga niet alles veranderen, omdat het mij om één ding ging en dat waren de D en T regels. Ben-Scan die dacht trouwens dat D (bedoeld) en T (bedoelt) beide mogelijk was bij mijn onderschrift.

Oh, dat ik mijn schoolgeld terug mag vragen moet terecht zijn. Ik zou bijna denken dat ik een LOI opleiding volg, maar ok, van MBO kan je ook niet veel verwachten hé. Maar ik stop wel met zeiken, anders komt er helemaal geen leerling meer naar deze opleiding. Vooral als ze mijn Nederlandse spelling zien haha.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline pe2cvf

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 162
Re: Versleuteling C2000
« Reactie #29 Gepost op: 3 oktober 2009, 07:56:17 »
Citaat van: "Leen Ansems"
Weer on-topic: uit wetenschappelijke gegevens blijkt dat een TETRA-systeem zonder versleuteling gewoon sneller werkt dan een systeem met versleuteling. Dat de politie met de zware TEA2 versleuteling werkt is nog te begrijpen. Voor de ambulancebroeders is het verzenden van privegegevens een patient gewoon noodzakelijk en ook daar kan ik me in het toepassen van versleuteling vinden. Wat ik niet begrijp waarom voor de brandweer die zware versleuteling wordt toegepast. Het uitrukbericht komt toch al over P2000 binnen, dus wat is hier nog geheimzinnig aan? Ook lokale beheerders vragen zich af of dit nu allemaal nodig is.

Een van de voordelen van C2000 is dat de hulpdiensten via specifieke gespreksgroepen met elkaar kunnen communiceren, dan moet natuurlijk wel ALLE apparatuur voorzien zijn van dezelfde versleuteling. Dat lijkt mij de reden dat ook daar dus TEA2 wordt gebruikt.
Gr Roel