Auteur Topic: Autoantenne op buis monteren  (gelezen 7245 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline leeuw408

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
  • UBC125XLT
Autoantenne op buis monteren
« Gepost op: 2 februari 2018, 23:48:21 »
Kan ik autoantenne van 2m. op buis zetten voor ontvangen van wielerband,kan ik er beter mee ontvangen of moet er een metalen plaatje onder ??
 

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1230
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #1 Gepost op: 3 februari 2018, 08:03:28 »
Deze antennes zijn gemaakt voor een autodak.
Doordat er dan een gat word geboord fungeerd het metalen dak als tegencapaciteit voor de antenne.
Wat ik vroeger heb "geleerd" is minimaal een metalen plaatje onder de antenne van 30x30 cm.
Welke scanner/ontvanger ga je erbij gebruiken?
Ik zie staan dat je een 125 gebruikt.
Die kan toch prima wielerkoersen volgen?
M.vr.gr John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #2 Gepost op: 3 februari 2018, 11:07:00 »
Ik denk Johan dat hij nu met een sprietantenne luister,en wil hij met de autoantenne een betere ontvangst hebben.
Maar dit moet hij zelf maar vertellen, en een metalen plaat heb ik wel voor hem (wordt wel van rvs ) .

Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 328
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #3 Gepost op: 3 februari 2018, 18:18:02 »
Zelf gebruik ik een metalen bakplaat die je voor een paar Euro bij bijvoorbeeld de Action kan kopen.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000 + Diamond MR77, AOR 3000A + 5/8 UHF, Uniden SDS100E.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2018, 19:49:20 »
Ik heb wel eens begrepen dat het optimale grondvlak voor zo'n antenne een straal heeft van de antenne lengte. Dus voor een antenne van 30cm heb je een circel nodig met een doorsnede van 60cm.
Maar ik denk dat als je er niet mee gaat zenden het minder strak komt.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline leeuw408

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
  • UBC125XLT
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2018, 07:17:41 »
Deze antennes zijn gemaakt voor een autodak.
Doordat er dan een gat word geboord fungeerd het metalen dak als tegencapaciteit voor de antenne.
Wat ik vroeger heb "geleerd" is minimaal een metalen plaatje onder de antenne van 30x30 cm.
Welke scanner/ontvanger ga je erbij gebruiken?
Ik zie staan dat je een 125 gebruikt.
Die kan toch prima wielerkoersen volgen?
M.vr.gr John ;)

Dank,ik heb 125XLT,is voor thuis een betere ontvangst te hebben


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline leeuw408

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
  • UBC125XLT
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2018, 07:25:00 »
Ik denk Johan dat hij nu met een sprietantenne luister,en wil hij met de autoantenne een betere ontvangst hebben.
Maar dit moet hij zelf maar vertellen, en een metalen plaat heb ik wel voor hem (wordt wel van rvs ) .

Ik heb een autoantenne voor 166mhz en wilde eens weten om ze als basisantenne te gebruiken ,het een goed idee is ?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline gerrit63

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 768
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2018, 08:43:43 »
Ik denk Johan dat hij nu met een sprietantenne luister,en wil hij met de autoantenne een betere ontvangst hebben.
Maar dit moet hij zelf maar vertellen, en een metalen plaat heb ik wel voor hem (wordt wel van rvs ) .

Ik heb een autoantenne voor 166mhz en wilde eens weten om ze als basisantenne te gebruiken ,het een goed idee is ?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Natuurlijk is het een goed idee .
Wat wel belangrijk is , dat is de hoogte van de antenne ,hoe hoger hoe beter .

Offline cappie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2018, 10:09:18 »
Hoi Leeuw 408,

Vroeger had ik een metalen plaatje < 20x20 cm > aan de aan de rand van het dak ( plat dak ) met een Procom MH3-R er op bevestigd deze was afgestemd op de brandweer frequentie's , met 10 meter RG-58 u kabel er aan en als scanner een UBC 100xl.

Tot aan de invoering van C-2000 heb ik met deze opstelling heel veel kunnen ontvangen, zou zo weer deze opstelling gebruiken als we zouden kunnen meeluisteren.

Groetjes
Henk

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2018, 13:55:18 »
Kan ik autoantenne van 2m. op buis zetten voor ontvangen van wielerband,kan ik er beter mee ontvangen of moet er een metalen plaatje onder ??

Er dient een goede tegencapaciteit aan de antenne te hangen. Dit hoeft niet perse een metalen plaat te zijn. Je kunt dit ook bereiken door middel van radialen die je aansluiten op de buitenmantel van de coax. Bij een autoantenne kun je deze radialen dus onder de klem vastzetten waar normaal het autodak komt. Je maak dan in feite een ground-plane antenne.

Dit is een voorbeeld van een ground-plane antenne:


Om de wielerband maximaal te kunnen ontvangen dient de antenne en de radialen op elkaar afgestemd te zijn.
De antenne met die "veer" aan de onderkant is een 5/8 golf antenne. Deze geeft dus al wat extra versterking op ontvangst voor jou.
De optimale lengte voor de antenne kom ik zo op terug.
De optimale lengte voor de radialen is; 71,5 delen door 166 is 0,43m oftewel 43cm. Deze lengte geldt dus voor elke radiaal apart.
Je kan ook 2 lengtes van 86cm die je dan allebei in het midden klemt. Dan steekt er 4x 43cm uit.
De radialen met deze afmetingen zijn een kwart golf voor 166MHz.
Het beste kun je de radialen 30 tot 45 graden naar beneden buigen voor beste resultaat. De antenne "voelt" alsof er een plaat onder zit door de vier radialen.
Radialen kun je maken van RVS lasdraad of koperlasdraad. De laatste roesten snel dus even blanke lak over spuiten voordat je deze installeert. Lasdraden zijn bij de betere doe het zelf zaken te koop.

Dan de lengte van de antenne zelf. Vanaf de onderkant van de zwarte voet tot bovenkant spriet dient deze 106cm te zijn. Dit is terug te vinden in afstemtabellen van deze type autoantennes.
Hier de link naar deze afstemtabel:
https://www.jbe.nl/downloads/2740/Kathrein%20K-50552041.pdf

Als je deze aanwijzingen volgt heb je een prima ontvangstantenne die gepiekt is voor 166MHz. Vanaf 144 t/m 174 MHz zal hij ook prima ontvangen.

Veel plezier

Gr, Sven

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2018, 14:07:42 »
Ik heb wel eens begrepen dat het optimale grondvlak voor zo'n antenne een straal heeft van de antenne lengte. Dus voor een antenne van 30cm heb je een circel nodig met een doorsnede van 60cm.
Maar ik denk dat als je er niet mee gaat zenden het minder strak komt.

Elmar

Het eerste klopt helemaal. Een kwart golf antenne van 50cm heeft een cirkel nodig van 100cm, dan is het optimaal. Radialen maken is vaak veel praktischer.

Ook voor optimaal ontvangst dient er een goede tegencapaciteit te zijn. Dus niet alleen voor zenden.

Misschien handig topic hierover:
http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=29332.msg280939#msg280939

Veel plezier met experimenteren.

Gr, Sven

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2018, 15:11:18 »
Zou voor de lengte te berekenen niet de tabel van kathrein gebruiken. Maar die van de leverancier op de foto, denk dat dat sirio is.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #12 Gepost op: 4 februari 2018, 16:19:24 »
Daar zit zeker wat in  ;)  Wellicht scheelt dat een paar cm.

Offline leeuw408

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 12
  • UBC125XLT
Re: Autoantenne op buis monteren
« Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2018, 12:45:28 »
Kan ik autoantenne van 2m. op buis zetten voor ontvangen van wielerband,kan ik er beter mee ontvangen of moet er een metalen plaatje onder ??

Er dient een goede tegencapaciteit aan de antenne te hangen. Dit hoeft niet perse een metalen plaat te zijn. Je kunt dit ook bereiken door middel van radialen die je aansluiten op de buitenmantel van de coax. Bij een autoantenne kun je deze radialen dus onder de klem vastzetten waar normaal het autodak komt. Je maak dan in feite een ground-plane antenne.

Dit is een voorbeeld van een ground-plane antenne:


Om de wielerband maximaal te kunnen ontvangen dient de antenne en de radialen op elkaar afgestemd te zijn.
De antenne met die "veer" aan de onderkant is een 5/8 golf antenne. Deze geeft dus al wat extra versterking op ontvangst voor jou.
De optimale lengte voor de antenne kom ik zo op terug.
De optimale lengte voor de radialen is; 71,5 delen door 166 is 0,43m oftewel 43cm. Deze lengte geldt dus voor elke radiaal apart.
Je kan ook 2 lengtes van 86cm die je dan allebei in het midden klemt. Dan steekt er 4x 43cm uit.
De radialen met deze afmetingen zijn een kwart golf voor 166MHz.
Het beste kun je de radialen 30 tot 45 graden naar beneden buigen voor beste resultaat. De antenne "voelt" alsof er een plaat onder zit door de vier radialen.
Radialen kun je maken van RVS lasdraad of koperlasdraad. De laatste roesten snel dus even blanke lak over spuiten voordat je deze installeert. Lasdraden zijn bij de betere doe het zelf zaken te koop.

Dan de lengte van de antenne zelf. Vanaf de onderkant van de zwarte voet tot bovenkant spriet dient deze 106cm te zijn. Dit is terug te vinden in afstemtabellen van deze type autoantennes.
Hier de link naar deze afstemtabel:
https://www.jbe.nl/downloads/2740/Kathrein%20K-50552041.pdf

Als je deze aanwijzingen volgt heb je een prima ontvangstantenne die gepiekt is voor 166MHz. Vanaf 144 t/m 174 MHz zal hij ook prima ontvangen.

Veel plezier

Gr, Sven

Super bedankt voor deze fijne uitleg,ik kan aan het werk,tegen dat de wielerkoers begint ben ik klaar,heb mijn vergunning van wielerbond al ontvangen dus ben benieuwd


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk