Auteur Topic: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven  (gelezen 14334 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sfynx

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2012, 00:23:24 »
René, zie ook over DM voor meer info
-PDW v3.1 op XPpro v2002 SP3, via "RS232-USB-interface"
-Interessegebied: P2000, Mobitex, zend-ontvangstgerelateerde zaken, php, batch, communicatiesofteware
-UBCD3600XLT - IC-R20 - Uniden UBC9000XLT - D130 Discone Antenne (25-1300 MHz)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2012, 18:41:46 »
Sfynx, welk operation systeem gebruik je?
Ter info:  
Ik probeer het zojuist uit met Win98-SE en (tot mijn verbazing) daar werkt het niet mee.
Er opent zich een Dos venster met het pad, maar de opdracht test.bat wordt niet overgebracht resp. uitgevoerd.
Ik heb voor de zekerheid ook nog de Dos schrijfwijze uitgetest (dus progra~1 in plaats van Program Files) maar ook dat helpt niet.

De bij mij werkende versie functoneert met XP.

René van Zon

Offline sfynx

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2012, 19:58:02 »
PDW draait hier op XPpro v2002, SP3
-PDW v3.1 op XPpro v2002 SP3, via "RS232-USB-interface"
-Interessegebied: P2000, Mobitex, zend-ontvangstgerelateerde zaken, php, batch, communicatiesofteware
-UBCD3600XLT - IC-R20 - Uniden UBC9000XLT - D130 Discone Antenne (25-1300 MHz)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2012, 20:03:44 »
PDW draait hier op XPpro v2002, SP3

Dan is dat dus ook niet de oorzaak?!?
Op zich trouwens wel vreemd dat ik het op die WIN98 PC niet aan de praat krijg.

Andere modes van PDW ook al geprobeerd?  ;)

René van Zon

Offline sfynx

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2012, 20:06:39 »
Ik zit nog even te kijken naar de overdracht vanuit pdw-mobitex naar test.bat.

Vanuit pdw vertrekt een array met daarin de argumenten "%2" "%3" "%7" "%8"
(zijnde tijd, datum berichttekst en label) naar test.bat

Test.bat krijgt dan daadwerkelijk aangeboden (zonder de haken):
[13:15:14]   [08-10-12]  [berichttekst] [belangrijk]

Dit zijn 4 argumenten, dus die zouden opgepakt moeten worden door test.bat
middels %1 %2 %3 %4

@ECHO off
ECHO %1 >demo.txt
ECHO %2 >>demo.txt
ECHO %3 >>demo.txt
ECHO %4 >>demo.txt
:END

En toch gebeurt er helemaal niets, nada. Ook al geprobeerd om in de bat %2 %3 %7 %8 te gebruiken,
maar dat geeft dezelfde stilte... Op dit moment even aan het testen of het met p2000 wel werkt.
Zometeen meer...
-PDW v3.1 op XPpro v2002 SP3, via "RS232-USB-interface"
-Interessegebied: P2000, Mobitex, zend-ontvangstgerelateerde zaken, php, batch, communicatiesofteware
-UBCD3600XLT - IC-R20 - Uniden UBC9000XLT - D130 Discone Antenne (25-1300 MHz)

Offline sfynx

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2012, 21:11:49 »
Eureka. Met p2000 hebben we beweging. Met test.bat in de installatiemap van pdw gebeurde er niets.
Dus test.bat verhuisd naar C:\ en jawel daar verscheen de demo.txt
De testcapcode leverde een inhoud voor demo.txt op met de regels:
"0005000"
"22:05:12"
"20-10-12"
"FLEX-A"

Vervolgens ook getest door in pdw de dubbele quotes weg te halen bij de argumenten, dus %1 %2 %3 %4
Dat leverde weer een goed resultaat op met soortgelijke tekst en dan zonder de dubbele quotes. Beide kan dus.
Met p2000 wel te verstaan.
In p2000 werkt de code nu dus. Nu weer even terugschakelen naar mobitex.
-PDW v3.1 op XPpro v2002 SP3, via "RS232-USB-interface"
-Interessegebied: P2000, Mobitex, zend-ontvangstgerelateerde zaken, php, batch, communicatiesofteware
-UBCD3600XLT - IC-R20 - Uniden UBC9000XLT - D130 Discone Antenne (25-1300 MHz)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #21 Gepost op: 20 oktober 2012, 21:56:40 »
Eureka. ........................Vervolgens ook getest door in pdw de dubbele quotes weg te halen bij de argumenten, dus %1 %2 %3 %4

Mooi!
Die test verloopt in dit geval toevallig goed.
%1 %2 %3 %4  draagt de eerste vier  w o o r d e n  over.
Met """ eromheen worden de eerste vier strings overgedragen. Dat is tenminste mijn ervaring.

Doordat blijkt dat test.bat bij jouw alleen vanuit de root werkt en niet vanuit c:\Program Files, bevestigt dit eveneens dat het pad waarin een opdracht of bestand staat bij PDW onder XP en hoger toegang tot uitvoerbare bestanden kan verhinderen.
Ik werk met PDW vanuit c:\PDW\ en daarom werkte het bij mij denk ik wel.
Dat het bij Win98 niet werkte wordt daar niet door verklaard, maar goed het draait nu tenminste onder XP!

René van Zon

Offline sfynx

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #22 Gepost op: 20 oktober 2012, 22:12:44 »
Kleine correctie hierop; PDW staat nog steeds geinstalleerd in C:\Program Files\PDW\PDW3.1
Ik heb alleen voor de functionaliteitstest met p2000 de test.bat even in C:\ gezet.
Dat gaf een goede output via demo.txt

Zo heb ik alles laten staan. Vervolgens omgeschakeld naar mobitex. Inmiddels ook daar enkele meldingen binnengekomen,
maar helaas.... geen activatie van test.bat, dus ook geen demo.txt met inhoud.

Het begint er op te lijken dat mobitex OF de commandline niet ondersteunt OF andere argumenten gebruikt.
Zou fijn zijn als er iemand kan reageren, die mobitex in combi met de commandfile-optie gebruikt.
-PDW v3.1 op XPpro v2002 SP3, via "RS232-USB-interface"
-Interessegebied: P2000, Mobitex, zend-ontvangstgerelateerde zaken, php, batch, communicatiesofteware
-UBCD3600XLT - IC-R20 - Uniden UBC9000XLT - D130 Discone Antenne (25-1300 MHz)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #23 Gepost op: 20 oktober 2012, 22:33:04 »
Sfynx, ik begrijp inderdaad dat je aan de lokatie van PDW zelf niets veranderd hebt.
Ik probeer aan te geven dat PDW (soms?) geen uitvoerbare bestanden (zoals .exe .bat .ini enz.. ) kan aanspreken in die mappen.

Verder maar afwachten of je oproep reacties oplevert.

René van Zon

Offline sfynx

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 52
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2012, 21:02:31 »
Weer 2 nachten doorgehaald met testen. Eerst geanalyseerd of de data uberhaupt binnenkwam in de bat door een pause in te voegen
en "> demo.txt" te verwijderen uit de code. Dat lukte! De overdracht vanuit pdw klopte dus, inclusief de juiste parameters.
Na terugzetten van "> demo.txt" bleef het weer stil in de bat. Uiteindelijk na trail en error geprobeerd met een volledig pad, dus "> C:\test.bat>".
Dat gaf resultaat! Gek genoeg werkt het dus zonder volledig pad met P2000, maar vereist mobitex (op deze pc althans) het volledige pad.
Daarmee is dit probleem dus getackled. Het werkt!
Speciale dank aan Peter en René voor het meedenken en de genomen moeite!!
-PDW v3.1 op XPpro v2002 SP3, via "RS232-USB-interface"
-Interessegebied: P2000, Mobitex, zend-ontvangstgerelateerde zaken, php, batch, communicatiesofteware
-UBCD3600XLT - IC-R20 - Uniden UBC9000XLT - D130 Discone Antenne (25-1300 MHz)

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2012, 09:17:47 »
Alle puzzelstukjes op zijn plaats dus.
Nog wel een vraagje: bedoel je nu dat je > C:\test.bat als uitvoer gebruikt of moet daar > C:\demo.txt staan?
Wat we hier misschien wel van leren is dat er ergens toch een verschil is bij de afhandeling van P2000 en Mobitex.
En dan meer gericht aan Peter: kan daar ook een oorzaak liggen dat waar P2000 wel werkt op een PC, Mobitex het laat afweten?

Rene van Zon

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2012, 09:29:30 »
Erg vreemd, er is totaal geen verschil in afhandeling, het commandfile gedeelte is 1 stuk code en in dit verband dus erg transparant.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2012, 12:08:40 »
kan daar ook een oorzaak liggen dat waar P2000 wel werkt op een PC, Mobitex het laat afweten?

P2000-berichten bevatten alleen cijfers en letters. Mobitex-berichten bevatten ook andere karakters. Mogelijk dat de batchfile daarvan de hik krijgt?

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2012, 13:42:48 »
kan daar ook een oorzaak liggen dat waar P2000 wel werkt op een PC, Mobitex het laat afweten?

P2000-berichten bevatten alleen cijfers en letters. Mobitex-berichten bevatten ook andere karakters. Mogelijk dat de batchfile daarvan de hik krijgt?

Rene, Die overweging heeft sfynx ook al geopperd (via PB) doch als hij het nu wel aan de gang heeft lijkt me dat geen optie meer.
Zo complex is de batchfile niet. Er was al wel ondervonden dat er verschil is tussen het al dan niet omsluiten van de argumenten in PDW met een "". (X argumenten zonder toont alleen de eerste X woorden en met de eerste X argumenten echter in de uitvoer ineens wel omsloten met een "")
Ik ben overigens wel benieuwd of sfynx alle tekens in het bericht nu in het .txt bestand terugziet, want een aanhalingsteken komt inderdaad wel voor in Mobitex berichten

Mijn vraag die je aanhaalt heeft betrekking op het feit dat ik kort gezegd een laptop (een héél oudje) heb (Win98) waar met jouw rs232 interface Flex én Mobitex werken onder PDW v3.1 plug ik hem in een andere met dezelfde software dan werkt alleen Flex (ook Pocsag) doch Mobitex niet. Plug ik hem in weer een andere met Vista als OS doch via de USB poort en verder alles hetzelfde, werkt Mobitex eveneens niet.
Zouden daar die andere tekens dan een rol kunnen spelen?

René van Zon

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Mobitex-output via batch naar .txt schrijven
« Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2012, 14:37:03 »
Mijn vraag die je aanhaalt heeft betrekking op het feit dat ik kort gezegd een laptop (een héél oudje) heb (Win98) waar met jouw rs232 interface Flex én Mobitex werken onder PDW v3.1 plug ik hem in een andere met dezelfde software dan werkt alleen Flex (ook Pocsag) doch Mobitex niet. Plug ik hem in weer een andere met Vista als OS doch via de USB poort en verder alles hetzelfde, werkt Mobitex eveneens niet.
Zouden daar die andere tekens dan een rol kunnen spelen?

Vreemd verschijnsel. Het speelt zich in ieder geval niet op interfaceniveau af: daar gaat het ruwe Flex/POCSAG/Mobitex-protocol overheen met alle waarden tussen 0x00 en 0xff. Daarnaast zit er geen intelligentie in het interface behalve de bitsynchronisatie.

Heb hier alles werkend, zowel RS232 als USB, op Win98, WinXP en Win7 Professional. Zal er mijn gedachten nog eens over laten gaan.