Auteur Topic: Pager vasthouden tijdens het fietsen verboden?  (gelezen 2569 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Joopjr

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 38
Pager vasthouden tijdens het fietsen verboden?
« Gepost op: 1 december 2019, 10:17:09 »
Mijn vraag is of het vasthouden van een (P2000) pager tijdens het fietsen verboden is? Vanaf 1 juli 2019 is het welbekende "App-verbod" ingegaan voor fietsers. Als ik naar de wettekst kijkt lijkt het er op dat dit verbod ook voor pagers geldt. Een pager is namelijk een mobiel elektronisch apparaat gebruikt voor communicatie of informatieverwerking.

Citaat van: RVV 1990; Artikel 61a
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.

Jullie enig idee of mijn interpretatie van de wettekst klopt?

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Pager vasthouden tijdens het fietsen verboden?
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2019, 10:47:27 »
De wet is dusdanig gemaakt dat hoe dan ook ze je altijd erop kunnen aanspreken en desnoods artikel 5 in je schoenen schuiven. Maak een houder op je stuur en klaar ben je.

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Pager vasthouden tijdens het fietsen verboden?
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2019, 09:20:01 »
Niet alleen tijdens het fietsen, maar tijdens het besturen van een voertuig. De wettekst is inderdaad uitgebreid met een zeer ruim te interpreteren omschrijving, waar dat voorheen alleen ging om een "mobiele telefoon". Een pager valt daar inderdaad ook onder. Een portofoon mag je ook niet meer vasthouden, maar een speakermike lijkt wel uitgesloten te zijn.

Offline Luister Amateur

  • Monteur
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 569
  • 73
Re: Pager vasthouden tijdens het fietsen verboden?
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2019, 20:15:24 »
ik denk als je echt bij de hulpdiensten werkt en je pieper gaat en die gaat af dan kan je zeggen ik werk bij de brandweer en ik word opgepiept dan zullen ze je wel met rust laten ten zij je het verkeer ernstig in gevaar brengt. maar als je die voor je hobby hebt dan is de kans groot dat je een bekeuring krijgt.

opabert

  • Gast
Re: Pager vasthouden tijdens het fietsen verboden?
« Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2020, 11:13:19 »
Hang um om je nek met een koord,  dan hebbi um niet los in je hand vast.
Je kan um ook inbouwen in karton fristi drank ......  want dat mag je wel in je hand vasthouden.
Of bevestig hem aan de buitenkant van een handschoen,  hand los vh stuur en kijken op je "handschoen" of op je  horloge,  dat mag ook
Gebruik je fantasie, denk in de mogelijkheden wat wel mag.