Auteur Topic: Vraag van een weer beginnend luisteraar  (gelezen 2478 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Peter241

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 122
Vraag van een weer beginnend luisteraar
« Gepost op: 25 september 2020, 10:36:29 »
Heren,

Vraagje ik ben onlangs weer begonnen met het luisteren naar de militaire luchtvaart (ander huis, eindelijk weer een kleine antenne, vve, bla bla).
Nu probeer ik de reach kisten te volgen, ik neem aan vanuit Ramstein richting Engeland, Maastricht, Dutch Mil, maar boven de Noordzee ben ik het even kwijt.
Waar melden ze zich dan ???

Ik hoor graag van U.

MvG
Peter241

Offline Lord Flashheart

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 1742
    • 24 December 1944
Re: Vraag van een weer beginnend luisteraar
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2020, 10:42:07 »
Even een copy-paste van een topic van vorig jaar Juni:

Ik meen dat er op dit forum al met enig regelmaat over dit onderwerp van gedachten is gewisseld.

Als het gaat om kruisend verkeer boven Nederland snap ik niet waarom je Leeuwarden toren mee hebt lopen.
Ook Dutch Mil 132.350 ontgaat mij totaal.

Daarnaast denk ik dat je met 131.083 -> 131.080 bedoeld.. en dat is de aanduiding voor de 131.075
.

Maastricht:

135.960 / FL245-335
135.510 / FL335-365
132.085 / FL365+

278.250 359.450

Mil west:

126.765 / 317.725 398.025

Amsterdam

Sector afhankelijk.

231.700 276.725
338.300 387.600

Dutch Mil is een zeldzaamheid tegenwoordig maar geen onmogelijkheid, met name als ze inbound een Nederlands veld zijn:

125.930 / 254.400 (lower) 336.325
128.355 / 397.275 (lower) 259.250
120.830 / 276.100 (Upper) 360.475

Dan heb je natuurlijk de handovers, vanuit Nederland en Inbound SP of RS zakken ze al dusdanig dat ze bij de handover al direct naar Langen 128.500 gaan.
Blijven ze op hoogte, hangt het helemaal af in welke sector en hoogte ze vliegen en dan zijn meerdere Maastricht frequenties mogelijk.
Vanuit Duitsland naar het Westen hetzelfde vanuit RS en SP en klimmend praat je, als ik het mij goed herinner over: 123.330 -> 127.365 -> 132.515 of 131.080 -> NL
Komen ze van verder ben je wederom weer afhankelijk van de sector en hoogte.

Handover naar en van de UK, ook hier afhankelijk van hun route en/of hoogte. 133.325/259.600 komt veel voor maar ook de 128.125 / 126.780 als ze al op de civiele routes zitten.

Eigenlijk kun je het zo stellen, ik meen dat de voorkeur van de air traffic centres is dat ze GAT vliegen. Dat betekend dat ze op de civiele routes zitten en ook freqs, een beetje kennis van de sectoren en hoogtes is dan nodig (mijn inziens) om uit te zoeken op welke freq de kist kan zitten.
Vliegen ze OAT zal je zien dat ze op afwijkende frequenties kunnen uitkomen, ik meen zelfs dat OAT in het weekend in zijn geheel niet toegestaan is boven Nederland. (uitzonderingen wellicht daar gelaten). Maar dat zou zomaar klepel en de bel kunnen zijn van mijn kant.

Ops freqs:

Ramstein AB: 131.460 355.800 301.100 AMCC / 372.675 246.825 86th AW CP
Spangdahlem AB: 278.275 AMCC 397.225/ 258.700 52nd FW CP
Stuttgart: 343.550 396.900
RAF Lakenheath: 379.800 313.575
RAF Mildenhall: 313.550 300.800 "Banter" Ops

Offline Peter241

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 122
Re: Vraag van een weer beginnend luisteraar
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2020, 10:57:21 »
Dank voor je snelle reactie J eeeuh Lord...

MvG
Peter241

Offline Halum

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 15
Re: Vraag van een weer beginnend luisteraar
« Reactie #3 Gepost op: 26 september 2020, 10:11:33 »
In ieder geval een b-52 airborne fairford nu volgens adsb