Auteur Topic: Magneetvoet  (gelezen 3607 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MvH

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Magneetvoet
« Gepost op: 9 oktober 2016, 11:55:30 »
Ik maak tot volle tevredenheid gebruik van de DP-MRX magneetvoet voor mijn antenne. Ik heb daar echter 2 vraagjes over;

- Ik heb hem op een rond metalen plaatje staan, maar maakt het qua ontvangst uit hoe groot de desbetreffende metalen plaat is?
- Kan het enig kwaad qua ontvangst, als ik een stukje vilt aan de onderkant van de magneetvoet plak ter bescherming?

Alvast bedankt.

Ron 01

  • Gast
Re: Magneetvoet
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2016, 20:48:41 »
Een plaatje van 30x30cm zou moeten volstaan, ik zou het vilt niet te dik nemen. Liever een stukje stof of bakpapier.

Online Marcel

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Magneetvoet
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2016, 15:29:32 »
TIjdens een training van procom heb ik eens dezelfde vraag gesteld; daar werd mij verteld dat je als vuistregel mag nemen dat je de antenne in alle richtingen 'plat' moet kunnen neerleggen; dus een sprietje van 30 cm. heeft een grondoppervlak nodig van rond 60 cm!
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline MvH

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: Magneetvoet
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2016, 17:53:30 »
Bedankt heren.

Offline Pepijn :D

  • Lerende Zendamateur
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
  • VRZA
Re: Magneetvoet
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2016, 19:48:57 »
Ik heb ook al heel vak die vraag gesteld haha, wou het net gaan plaatsen maar zag nu dit bedankt mensen :D

GR. Pepijn
VRZA,  PI4ADH

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Magneetvoet
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2016, 14:17:24 »
TIjdens een training van procom heb ik eens dezelfde vraag gesteld; daar werd mij verteld dat je als vuistregel mag nemen dat je de antenne in alle richtingen 'plat' moet kunnen neerleggen; dus een sprietje van 30 cm. heeft een grondoppervlak nodig van rond 60 cm!

geheel correct ;)

Je kan ook fijnmazig kippengaas (bouwmarkten) gebruiken met vierkantjes van 1 vierkante centimeter en dan deze klemmen tussen de magneetvoet en een klein staal/ijzer plaatje. Als de magneet er maar op blijft "plakken". Deze truc scheelt veel gewicht.

Gr. Sven

Offline johan vermeer

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 97
Re: Magneetvoet
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2016, 14:35:10 »
Is het voor zenden (mobilofoon,  of zo) of ,is het voor ontvangen die antenne (o.a. Scanner) dat wordt niet vermeld in je bericht.ik denk dat daar wel verschil in zit.    Vr.gr Johan

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4911
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Magneetvoet
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2016, 15:07:48 »
Is het voor zenden (mobilofoon,  of zo) of ,is het voor ontvangen die antenne (o.a. Scanner) dat wordt niet vermeld in je bericht.ik denk dat daar wel verschil in zit.

De eigenschappen van een antenne zijn gelijk voor zenden en ontvangen. http://science.vogels.org/encyclopedia/Reciprociteit.htm