Auteur Topic: Nieuw in dit alles  (gelezen 6507 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline TechStudent

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2020, 15:26:43 »
Ging je dat meten omdat je een probleem had met iets, of heb je het gemeten en denk je nu dat er een probleem is (en waarom denk je dat)?

Beiden, ik heb last van elektrische ontlading aan de behuizing van de laptop en heb het daarom gemeten, en na het gemeten te hebben kom ik er achter dat dit lage voltage via de USB-connector behuizing wordt doorgegeven. Ik weet niet hoeveel (en of) dit invloed heeft op ontvangst van signalen.
Ik ontvang niks dat kan worden gebruikt om te testen behalve sterke FM radio zenders. Dit kan komen door de SDR, de antenne(plaatsing), en de omgeving.
Mijn antenne is niet ideaal geplaatst, hij staat voor het raam van mijn appartement en achter het gebouw is het flink ingebouwd.
Zwakke signalen ga ik hier moeilijk ontvangen tenzij ze uit de hoek komen waar ik wel verder dan 100 meter uitzicht heb.
Het liefst zou ik hem op het dak zetten maar dat dak is niet van mij.

Offline TechStudent

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2020, 00:54:34 »
De telescopische antenne die was afgebroken heb ik gerepareerd met wat paperclip, soldeer en duct-tape. Deze lijkt beter te werken dan de andere antenne die ik nog had liggen.
Er is nu volgens mij niks aan de hand anders dan dat ik een beetje op een onhandige plek zit om radiosignalen te ontvangen.

Ik heb mijn SDR aan de muur getapet zodat ik de antenna nog verder kan opschuiven omdat het kastje dan niet op mijn bureau hoeft te liggen.
Hierdoor kom ik net langs een gebouw en kan ik een KPN zendmast zien door mijn verrekijker:

Als ik iets snap van golflengtes en antennes kan die daar in het midden eentje zijn die rond de frequentie van KPN pagers werkt. Ik schat de lengte tussen de 80 en 100cm.
Ik ontvang nu POCSAG berichten van KPN en had 75-80% success met decodering tot PDW er even geen zin meer in had.

Offline DriverSander

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 668
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2020, 09:16:58 »
Daar ben je lekker mee met zo'n zendmast dichtbij. Heb hier op een paar honderd meter afstand ook zo'n ding staan. P2000 knalt overal overheen. De duurdere rsplay gelukkig wel minder.
UBC175XL basisscanner en een UBC125xlt en RTL-SDR stick, Sdrplay rsp1a, ubcd3600xlt, Diamond mr77 kleefvoet.

opabert

  • Gast
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2020, 12:16:53 »
PS: Ik heb misschien een probleem met mijn laptop, de aluminium behuizing meet ~1.123V tot de randaarde van het stopcontact.

Hangt je laptop aan de oplader?
220Volt met rand aarde of zonder?
Koppel de oplader los en meet, wat zie je?

Offline TechStudent

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 8
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2020, 14:24:17 »
Daar ben je lekker mee met zo'n zendmast dichtbij. Heb hier op een paar honderd meter afstand ook zo'n ding staan. P2000 knalt overal overheen. De duurdere rsplay gelukkig wel minder.

Met mijn 90x vergroting verrekijker lijkt het dichtbij maar het is hemelsbreed ~430meter, volgens het antenneregister hangt daar inderdaad een paging antenne van KPN en zit ik er maar 4° naast. Dat ik dan niet 100% success heb met decoderen komt volgens mij door hardware en software-instellingen.
Ik heb nog niet geprobeerd P2000 te ontvangen maar ga hier wel naar kijken.

EDIT: De pocsag antenne is niet de antenne die links aan de paal hangt in de foto, maar zit tussen de 2 antennes die links aan de paal hangen in en zag ik niet omdat deze precies voor de paal hing. Ik heb het net nog even nagekeken met mijn verrekijker.

Hangt je laptop aan de oplader?
220Volt met rand aarde of zonder?
Koppel de oplader los en meet, wat zie je?

Vaak hangt ie wel aan de oplader, met randaarde.

Zonder oplader kan ik niet meten stroom rondgaat, je kan niet tussen twee punten meten als die niet met elkaar verbonden zijn via een ander pad dan de multimeter.
Als ik een volle batterij naar aarde meet geeft de multimeter 0,000V aan omdat de batterij zonder 2de aansluiting niet zijn energie kwijt kan.

Een uitzondering hierop is ESD (schok van deurklink of auto), maar dat komt door statische electriciteit; Als ik tussen mijn ene hand en aarde meet geeft het ook 0 aan, maar als ik dan met mijn andere hand langs de bekleding van mijn bureaustoel strijk geeft dat een korte piek van enkele millivolt.

Als ik de buitenste pool (-) van de oplaadkabel z'n aansluiting meet is dat ook ~1.1V terwijl die niet is aangesloten op de laptop. Als deze wel zou zijn aangesloten raakt de min pool vrijwel zeker de behuizing.
Het lijkt niet van mijn laptop vandaan te komen maar van de oplader, maar ik kan niet meten zonder oplader dus kan dit niet checken.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2020, 14:31:26 door TechStudent (Andere antenne one-line edit) »

Offline Tom-

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 473
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2020, 20:10:25 »
De aarde stopt bij de oplader, (en gaat dus niet mee naar de DC kant) dus wel of geen aarde zal niet uitmaken voor die 1 volt. Vergeet niet dat een multimeter een hele grote interne weerstand heeft, en je dus al snel iets meet.

opabert

  • Gast
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2020, 15:21:27 »
Overbodig vraag, de oplader 99% een geschakelde voeding  :)
Zie ji mooie blauwe spat als je de DC plug in laptop doet of 220 in de doos steekt?
Wat meet je op de rand aarde (van wand contactdoos)?

Staat er WiFi in de directe omgeving van je meetplaats?

Werkt je MSI-SDR inmiddels?

Offline sensa06

  • teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
Re: Nieuw in dit alles
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2020, 20:59:33 »
Welkom!!!!
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz