Auteur Topic: ZilverFolie  (gelezen 3918 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

JeroenI

  • Gast
ZilverFolie
« Gepost op: 3 juni 2006, 21:31:50 »
Zou het bereik sterker worden als je met zilverfolie werkt om de antenne heen? Het is namelijk wel het geval bij WIFI... ben benieuwd of het met scannerantennes ook zo is.

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: ZilverFolie
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2006, 12:17:25 »
Je wilt nu iets doen met zilverfolie en een antenne. Wil je dit gebruiken om een rondom gevoelige antenne of een richtantenne? Heb je daarnaast nog een bepaald frequentiegebied op het oog?

Bubo bubo

JeroenI

  • Gast
Re: ZilverFolie
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2006, 12:56:11 »
Niet echt een bepaald frequentiegebied op het oog... is dat wel zo verstandig daarover te denken?

Wat is precies een richtantenne en een rondom gevoelige antenne?

Er zat gewoon een standaard antenne bij, je weel wel zoeen die je ook op je TV kan zetten.

JeroenI

  • Gast
Re: ZilverFolie
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2006, 13:01:44 »
Ik heb trouwens nog wel een 7 meter antenne op mn dak staan van mijn 27mc bakkie waar ik niet zoveel meer wat mee doe.... Kan ik die niet ergens voor gebruiken ?

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: ZilverFolie
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2006, 13:51:54 »
Ja voor het ontvangst van draadloze telefoons op 31 MHz.....Meer niet helaas.

JeroenI

  • Gast
Re: ZilverFolie
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2006, 13:54:43 »
Maar dat vind ik dus iets raars... Ik kan met mijn scanner geen 31mhz inprogrammeren, dan kan ik dat dus toch ook niet ontvangen of is het zo dat door die grote van de antenne ik draadloze telefoons opvang op diverse frequenties wel binnen mijn bereik(inprogrammeerbaar) ?

Offline bubo bubo

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
Re: ZilverFolie
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2006, 14:36:41 »
Citaat van: "JeroenI"
Wat is precies een richtantenne en een rondom gevoelige antenne?

Een rondom gevoelige antenne is een antenne die radiosignalen kan ontvangen uit alle richtingen.
Een richtantenne is een antenne die (vooral) radiosignalen kan ontvangen uit de richting waar die antenne naar toe wijst. Hierdoor scherm je andere richtingen af die eventueel storing zouden kunnen geven.

Voor beide type antennes kan de polarisatie zowel horizontaal als vertikaal zijn.
Om dit laatste punt nog even aan te tippen: Er zijn ook nog antennes die circulaire polarisatie hebben. Dit wordt vooral toegepast bij satelliet verkeer en soms in de VHF omroep band (87-108 MHz).

Bubo bubo

JeroenI

  • Gast
Re: ZilverFolie
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2006, 14:43:47 »
Dan ben ik bang dat ik een richtantenne heb...

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: ZilverFolie
« Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2006, 14:47:05 »
Citaat van: "JeroenI"
Dan ben ik bang dat ik een richtantenne heb...

Ik ben eerder bang dat jij niet echt beseft hoe een richtantenne er uit ziet  ;)

JeroenI

  • Gast
Re: ZilverFolie
« Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2006, 14:47:56 »
hahahaha, nee dat ook niet. Maar is mijn omschrijving ingewikkeld als ik zeg dat ik een TV-antenne heb? Althans, zo ziet hij eruit.

Offline maikelv

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 166
Re: ZilverFolie
« Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2006, 10:59:56 »
Dan is het dus geen richtantenne  ;)

JeroenI

  • Gast
Re: ZilverFolie
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2006, 11:39:47 »
:)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: ZilverFolie
« Reactie #12 Gepost op: 5 juni 2006, 11:57:44 »
Citaat van: "JeroenI"
hahahaha, nee dat ook niet. Maar is mijn omschrijving ingewikkeld als ik zeg dat ik een TV-antenne heb? Althans, zo ziet hij eruit.

Dat zou best weleens een richtantenne kunnen zijn, maar er zijn wel 1001 soorten TV-antennes, dus het zegt eigenlijk nog weinig. Als het zo'n antenne is die je veel op het platteland ziet, alwaar geen kabel beschikbaar is, of op de huizen waar pas sinds een paar jaar kabel ligt (maar de antennes nooit verwijderd zijn :)) dat zijn in 99% van de gevallen richtantennes.

Aluminiumfolie. Nou ik heb een hoop rare dingen gehoord, maar dat nog niet. Tsja voor hogere frequenties zoals WiFi etc zou het misschien wel een bepaald effect kunnen hebben, maar niet voor de frequenties waarvoor je normaal gesproken een scanner gebruikt.

Als je een betere ontvangst wilt op de scanner, dan is het wellicht verstandig om een scanner antenne gebruiken ipv een TV-antenne. Vervolgens zou je betere kabel kunnen overwegen, want ik heb zo'n donkerbruik vermoeden dat iemand die een TV-antenne gebruikt voor zijn scanner waarschijnlijk niet de meest kwalitatieve kabel ertussen heeft zitten ;) Dat werkt waarschijnlijk een factor 1000 beter dan aluminiumfolie...

Groeten, Peter.

JeroenI

  • Gast
Re: ZilverFolie
« Reactie #13 Gepost op: 5 juni 2006, 14:04:16 »
Beste hunter,

Momenteel gebruik ik ook de standaard antenne voor de scanner hoor, dus niet mijn TV-scanner, maar was meer even als voorbeeld.

Oke, en wat betr. dat folie laat ik dat wel lekker achterwege en koop ik tzt wel een andere antenne.

M.v.g.
Jeroen