Auteur Topic: Zelfbouw: vertical HF antenne  (gelezen 17232 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Zelfbouw: vertical HF antenne
« Gepost op: 27 augustus 2005, 23:27:33 »
Al een tijdje heb ik op mijn balkon een verticale zelfbouw HF antenne staan. Hij werkt prima....zeker op de luchtvaart en amateur-banden.
Zo ziet hij eruit:



Wat heb je nodig:
- een 27mc GPA antenne van 5,5 meter
- een RF-systems HF balun
- 5,5 meter 1,5 mm2 zwart installatie schakeldraad
- 1 meter dikwandige PVC pijp

Een normale GPA die veel gebruikt wordt voor de 27mc is een prima basis voor een HF antenne.

AANPASSING TOV VAN EERSTE PLAATSING:
Via Remon en Johan kwam ik erachter dat in de GPA onder de onderste zwarte isolator ook een spoel zit. Deze spoel dient volledig gedemonteerd te worden. Verbindt vervolgens de straler met de hete kern van de PL259 plug IN de antenne door er een korte draad tussen te solderen.
EINDE AANPASSING TOV EERSTE PLAATSING.

De antenne is 5,5 meter lang maar is wat aan de korte kant voor HF gebruik. De antenne wordt electrisch verlengt door 5,5 meter koperdraad zodat de electrische lengte 11 meter wordt. De draad wordt op de hete kern (binnenpool) van een PL259 gesoldeerd. Vervolgens wikkel je de draad om de PVC pijp heen. De PVC pijp is nodig zodat de antenne geisoleerd is van de spoel en massa. Het eind van de draad gaat een balun in van RF systems. De buitenmantel van de coaxkabel wordt afgetakt en aangesloten op een goede tegencapaciteit (aarde, in mijn geval het rek op mijn balkon).

Met deze antenne heb ik zeer goede resultaten van 0.5 tot 30 MHz. Ik heb deze antenne ontworpen omdat ik geen ruimte heb voor een normale HF horizontale draadantenne.

Hieronder zie je mijn balkon (3 hoog) met mijn antennes:



De meest linker is een Diamond D-777 voor de luchtvaart. Daarnaast heb ik een Atron A-99 staan voor de 27mc (jep, ik babbel er nog veel op met vrienden van me). Daarnaast staat een Kathrein K 51 26 2 (146-174 MHz) antenne.http://www.kathrein.de/de/mca/produkte/download/936048b.pdf In het midden staat een Procom CXL 2-2C (144-175 MHz) antenne. Helemaal rechts staat mijn zelfgemaakte HF vertical antenne.
Misschien inspireer ik andere mensen voor zelfbouw HF...ik ben benieuwd.

Heb je ideeen voor zelfbouw HF? Plaats ze in dit topic.

$ven

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2005, 23:53:46 »
Citaat van: "sven861"
De antenne is 5,5 meter lang maar is wat aan de korte kant voor HF gebruik. De antenne wordt electrisch verlengt door 5,5 meter koperdraad zodat de electrische lengte 11 meter wordt.

Volgens mij zag ik een keer tijdens het slopen van een oude verotte GPA voor 27MC dat er in het onderste ding van zwart plastic (tussen de mastvoet) ook een spoel zit.

Ik weet het niet meer zeker, want het is al bijna 10 jaar geleden.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2005, 00:21:37 »
Citaat van: "sven861"
Hieronder zie je mijn balkon (3 hoog) met mijn antennes:

Strak hoor.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2005, 00:22:19 »
Citaat van: "Remon"
Volgens mij zag ik een keer tijdens het slopen van een oude verotte GPA voor 27MC dat er in het onderste ding van zwart plastic (tussen de mastvoet) ook een spoel zit.

Ja klopt Remon.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2005, 01:52:45 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "Remon"
Volgens mij zag ik een keer tijdens het slopen van een oude verotte GPA voor 27MC dat er in het onderste ding van zwart plastic (tussen de mastvoet) ook een spoel zit.

Ja klopt Remon.

Naar massa of in serie?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2005, 02:42:20 »
Citaat van: "sven861"
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "Remon"
Volgens mij zag ik een keer tijdens het slopen van een oude verotte GPA voor 27MC dat er in het onderste ding van zwart plastic (tussen de mastvoet) ook een spoel zit.

Ja klopt Remon.

Naar massa of in serie?

Ik geloof in serie.

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #6 Gepost op: 28 augustus 2005, 13:24:01 »
haha,ik hoor net dat ik wat te knutselen heb vanmiddag...bye bye GPA spoel..

Offline Johan PD1JMB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
    • http://www.dynode.nl
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #7 Gepost op: 28 augustus 2005, 22:22:22 »
Hee Sven, hier Johan uit Utreg, ik sprak je laatst op kanaal 32... Mooie groep antennes heb je op het dak staan :)

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #8 Gepost op: 28 augustus 2005, 23:15:27 »
Citaat van: "Vagevuur"
Hee Sven, hier Johan uit Utreg, ik sprak je laatst op kanaal 32... Mooie groep antennes heb je op het dak staan :)

Thanx......we zitten verder op CH31...die avond niet ivm storing

Greets $ven

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2005, 23:33:55 »
Zo zie je maar weer de kracht van dit forum. Ik had geen spoel verwacht onder de onderste zwarte isolator maar die zat er toch echt ! De spoel in kwestie verbindt de straler met de massa beugel van de antenne. Halverwege de spoel komt de voeding erbij van de hete kern van de PL259. Uiteindelijk heb ik alles eruit gehaald en de straler rechtstreeks doorverbonden met de hete kern van de PL259. Verder is alles hetzelfde gebleven zoals op de foto.

Bevindingen: wereld van verschil !!!! De antenne werkt nu op 24 tot 30 MHz ook prima. Voor de modificatie was ie best wel doof op dit gebied. Op de luchtvaartband rond de 6 MHz is ie wat rustiger geworden. Er komt minder troep binnen maar de stations zijn 1 tot 2 S-punten harder.
De 20 meterband (14 MHz) knalt er nu echt uit......tot Japan aan toe.
Nu maar wachten op goeie condities op alle verschillende banden.

Remon en Johan: bedankt voor de tip!! :P

Mijn eerste plaatsing heb ik ook aangepast zodat anderen het ook meteen weten......$ven

spy-master

  • Gast
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2005, 17:26:30 »
mmmmm zal weinig uitmaken als je die gp op een pvc pijp zet .
De massa komt dan toch niet in aanraking met je massa van je pijp en/of aarding die je daar weer aan hebt .
Ik denk dat je spoel gewoon geen goed kontakt maakte op die aansluiting in je onderste isolator .
veder een goed idee  :)
ps denk er goed om als het straks gaat vriezen van de winter dat die pvc pijp uit elkaar spat als er een windje komt ( ervaring  :oops:  )

Groet , Michiel

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2005, 12:21:07 »
Citaat van: "spy-master"
mmmmm zal weinig uitmaken als je die gp op een pvc pijp zet .
De massa komt dan toch niet in aanraking met je massa van je pijp en/of aarding die je daar weer aan hebt .
Groet , Michiel

Dat denk ik niet....als ik een metalen pijp gebruik dan loopt mijn zelfgemaakte spoel direct over geaard metaal om dat ie via het balkonrek geaard wordt. Kortom bijna de volledige electrishe eigenschappen draai je dan de de nek om.

De pijp wordt elk jaar vervangen om afbreken te voorkomen door verdroging en UV invloed. Zelfs bij de -20 van afgelopen winter met wind ging het goed.
Het PVC is behoorlijk dik maar zou idd in extreme omstandigheden gekke dingen kunnen doen.

spy-master

  • Gast
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2005, 17:12:35 »
Ik bedoelde eigenlijk dat je die spoel verwijderd hebt .
Omdat deze op een pvc pijp staat zal er geen sluiting naar massa is  via die spoel .
En voor je spoel die je er onder hebt gewikkeld is het idd goed dat dat om die pvc heen zit .
Je zou er ook nog een pvc in kunnen schuiven dat het ik ook gedaan .
In een 50 mm past een 40 en weer in die 40 past een 32 mm pijp .
Zo word hij wel strerk .
Ik woon zelf in Den Helder en daar waait het altijd een stuk harder.
Bij mij stonder er 2 yagi`s op en die kwamen naar beneden . :oops:

Groet , Michiel

Offline Peko

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 163
Aanpassing 27 mc antenne
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2005, 21:04:42 »
Hoi Sven,
Een heel goed idee om die 27 mc antenne zodanig  aan te passen dat het een nagenoeg volwaardige verticale HF antenne  is geworden.
Ik heb destijd ook zoiets op het dak van mijn toenmalige woning ( flat ) gehad maar dan zonder de door jouw aangebrachte modificaties.
Wel had ik die spoel er uit gehaald waardoor ik een betere performance kreeg.
Jammer genoeg heb ik deze antenne naar de reiniging gebracht toen hij al jaren lang in mijn schuur lag. :(
Na jouw berichten m.b.t. de aanpassing en jouw resultaten heb ik daar dus alweer spijt van.......
Overigens toch nog even een tip v.w.b de sterkte van de PVC buis.
Hij is waarschijnlijk ook goed op te vullen met een stuk rondhout, b.v. een stuk trapleuning of een stok van een parasol.
Succes met de expirimenten.
Greetz.
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline sven861

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 322
Re: Zelfbouw: vertical HF antenne
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2005, 21:13:18 »
Citaat van: "spy-master"
Ik bedoelde eigenlijk dat je die spoel verwijderd hebt .
Groet , Michiel

A ok, dan klopt jouw verhaal helemaal ;)

Haha, 2 Yagi's......dan krijg je te maken met idd best wel grote krachten  ;)