Auteur Topic: 2 antenne's in 1 mast?  (gelezen 5770 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Boelie

  • Gast
2 antenne's in 1 mast?
« Gepost op: 7 augustus 2005, 17:31:44 »
Hallo,

Ik heb een DX-50 scannerantenne en deze zit op een mast op +/- 8 meter hoogte. Nu heb ik ook nog een Dressler ARA-60 aktieve antenne. Zou ik ook problemen (kunnen) krijgen met de ontvangst wanneer ik deze naast de DX-50 op de mast zou plaatsen? (op gelijke hoogte naast elkaar dus) Of is het niet echt noodzakelijk dat de ARA-60 zo hoog mogelijk geplaatst moet worden.

Groet Remco

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 709
Re: 2 antenne's in 1 mast?
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2005, 21:51:07 »
In theorie zou de ene antenne de ontvangst van de andere antenne kunnen beinvloeden. In de praktijk merk je daar eigenlijk bijna niets van. Ik zou zo'n "uithouder" kopen (zo'n beugel om een extra antenne in de mast te plaatsen) en 'm er gewoon bij zetten.

Offline woody_duiven

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 632
    • RonV Media
Re: 2 antenne's in 1 mast?
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2005, 01:02:06 »
Citaat van: "Boelie"
Hallo,

Ik heb een DX-50 scannerantenne en deze zit op een mast op +/- 8 meter hoogte. Nu heb ik ook nog een Dressler ARA-60 aktieve antenne. Zou ik ook problemen (kunnen) krijgen met de ontvangst wanneer ik deze naast de DX-50 op de mast zou plaatsen? (op gelijke hoogte naast elkaar dus) Of is het niet echt noodzakelijk dat de ARA-60 zo hoog mogelijk geplaatst moet worden.

Groet Remco

Zoals Edwin al zei kan het weinig kwaad de antenne's naast elkaar te plaatsen, zorg wel voor wat tussenruimte. Zelf heb ik 3 antenne's naast elkaar in mijn mast staan, 1 in de top van de mast en met een U-beugel de andere 2. Last van storing heb ik niet en van een minder ontvangst kan ik ook niks merken.
RonV Media wenst u allen een geweldig en gezond 2018!

Boelie

  • Gast
Re: 2 antenne's in 1 mast?
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2005, 18:16:41 »
Bedankt voor de reacties, dan ga ik hem in de mast monteren.

Groet Remco

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
Re: 2 antenne's in 1 mast?
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2006, 19:36:02 »
Even in het verlengde van de eerder gestelde vraag.......

ik ben van plan om aan het begin van volgend jaar bij onze nieuwe woning een mast te gaan plaatsten met meerdere antennes. In deze mast zouden dan 3 discone-antennes moeten komen (1 in de top en 2 aan een dwarsstuk) en nog 2 marifoon-antennes (ook aan een dwarsstuk). De marifoon-antennes worden alleen gebruikt voor ontvangst (AIS en uitlusiteren marifoonband). Zou dit ventueel problemen kunnen opleveren in de ontvangst???

Een andere vraag is de volgende:

Zit er een groot verschil tussen te ontvangst van de verschillende Discone-antennes?? Ik heb namelijk een Diamond en nog een discone van Commtel.

Alvast bedankt,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Scannernet.nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 183
    • Scannernet.nl
2 antennes in 1 mast
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2007, 12:29:13 »
Ik wil graag nog even gebruik maken van deze topic....

op dit moment heb ik twee antennes op het dak staan. Een Diamond D-130 Discone die ik aan de 780xlt heb hangen voor het luisteren naar marifoon en luchtvaart. De andere antenne is een Cellwave marofoonantenne die ik gekoppeld heb aan een 760xlt die ik gebruik voor Shipplotter-ontvangst. De Discone & en de Cellwave zitten in dezelfde mast, alleen steekt de Cellwave ongeveer 1 meter boven de Discone uit. Nu is mijn vraag of de ontvangst van één (of beide) antenne's verminderd wordt door de werking van de andere?

Groet,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

pe1rdp

  • Gast
Re: 2 antenne's in 1 mast?
« Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2007, 15:53:01 »
Antennes die naast mekaar staan, zullen (op korte afstand) elkaar zeker beinvloeden.
Van groter invloed is de mast die naast de antenne staat. Vaak zie je een rondstraler die met een u beugel naast een antennemast is bevestigd. Het gevolg hiervan is dat het antennepatroon van de rondstraler flink wordt beinvloed. Hoe erg deze beinvloeding is, is voornamelijk afhankelijk van de afstand tot de mast en de dikte van de mast (en nog enkele factoren die wat minder van belang zijn). Maar van een rondstraler is zeker geen sprake meer.
Om zelf te zien wat de invloed precies is, is simulatiesoftware een goede tool. Een stukje software dat best aardig werkt en ook nog gratis is, vind ik MMANA. Je hebt snel resultaat en is dus gratis voor non-commercial use.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: 2 antenne's in 1 mast?
« Reactie #7 Gepost op: 6 augustus 2007, 17:01:42 »
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

pe1rdp

  • Gast
Re: 2 antenne's in 1 mast?
« Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2007, 17:10:02 »
> http://www.smeter.net/antennas/mmana.php hier dus....
> _________________
> Greetz BlackBox.


Nee dus. Dan heb je een oude versie te pakken.
Kies liever:
http://mmhamsoft.amateur-radio.ca/mmana/index.htm

Dan kun je meteen NEC2 utility voor MMANA downloaden. Maar voor de oorspronkelijke vraag is de MININEC versie voldoende.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21593
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: 2 antenne's in 1 mast?
« Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2007, 17:21:57 »
Vriendelijk verzoek aan pe1rdp, indien er wordt gequote, gebruik dan de Quote button rechtsboven in het bericht.