Auteur Topic: Zuigkring maken met BNC Y-stuk  (gelezen 5836 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Gepost op: 15 november 2016, 17:13:53 »
Beste allemaal,

Johan Beck gaat een zuigkring voor me in elkaar solderen. Nu doet men dat normaal met een T-stuk zoals deze. Maar om de antenne kabel én het op maat geknipte stuk coax (beide Ecoflex 10) beter kwijt te kunnen zonder te hoeven buigen, zou ik het liefst met een Y-stuk doen zoals deze.

Vraag: kan een Y-stuk worden toegepast voor een zuigkring? Dus de antennekabel naar de ene female; het op maat geknipte stuk coax naar de andere female en de male aansluiten op de scanner?

Bij voorbaat dank voor het advies.
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4912
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2016, 17:36:13 »
Het principe blijft hetzelfde. Maar omdat het millimeterwerk is, lijkt het me verstandig om de zuigkring te knippen met de uiteindelijke connector.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2016, 17:55:01 »
Het principe blijft hetzelfde. Maar omdat het millimeterwerk is, lijkt het me verstandig om de zuigkring te knippen met de uiteindelijke connector.

De bedoeling is om deze connector te kopen + een stuk Ecoflex 10 met aan 1 kant een BNC connector male gemonteerd.
Die gaat dan aan het Y-stuk en wordt pas dan op maat geknipt. Is dat wat je bedoelt René?
Luisterspulletjes :)

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4912
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2016, 18:50:32 »
Dat bedoel ik inderdaad. ;D

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 211
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2016, 18:53:17 »
ik meen me te herinneren dat het zuigkring gedeelte altijd haaks op de coax moet zitten.
Mocht dit kloppen dan zou een y stuk niet goed functioneren.
ik kan het natuurlijk mis hebben.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2016, 22:13:04 »
Stuk ecoflex 10 heb ik wel voor je Henk!!
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2016, 07:47:56 »
Sorry.

Blijkt Aircell kabel te zijn. :(
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4912
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2016, 19:02:58 »
ik meen me te herinneren dat het zuigkring gedeelte altijd haaks op de coax moet zitten.
Mocht dit kloppen dan zou een y stuk niet goed functioneren.

Een gelijkzijdige driehoek is het beste  :P

Heb je documentatie hiervan?

Offline Boudewijn

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 75
    • de Kristal Scanner
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2016, 23:04:45 »
Misschien kijk ik er over heen maar voor welk doel/probleem heb je de zuigkring nodig?
UNIDEN SDS 200E, UBC 125XLT, Icom 9100, Icom 7300, Icom IC-R8500, ELAD FDM-DUO-r, Wellbrook ALA 1530, mini Whip, ICOM AH-7000, SSB LNA-5000, Diamond BC 100-S, ADS-B Radarcape, Fleetmon

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2016, 07:22:51 »
Misschien kijk ik er over heen maar voor welk doel/probleem heb je de zuigkring nodig?

http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=28368.0

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4912
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2016, 15:21:10 »
Vanmiddag wat gemeten met de spectrumanalyzer + tracking generator. De horizontale schaal loopt van 100 tot 200 MHz, ieder hokje is 10 MHz. Verticale schaal is 5 dB per hokje.


Hieronder: stukje van ca. 28 cm RG58. Dit is 1/4 golflengte op 176 MHz, vermenigvuldigd met de coax-verkortingsfactor van 0.66. De dip bij 176.5 MHz is 30 dB. Bij 140 MHz is de demping nog steeds zo'n 4.4 dB



Hieronder: seriekring van 2.5 wikkeling 1 mm verzilverd koperdraad met spoeldoorsnede 6 mm en een folietrimmer van 30 pF. Ook hier een demping bij 176.5 MHz van 30 dB, maar de dip is smaller en de demping op 140 MHz is hier -2.5 dB, dus iets beter dan de coaxstub.



Het aansluiten van de antennekabels en de stub/seriekring maakte trouwens wel uit. Bij zowel een T- als een Y-splitter was de demping op 176.5 MHz een paar dB beter als het ingangssignaal werd aangesloten op de onderste poot van de T/Y en de uitgang en de stub/seriekring op de twee bovenste poten. Onderling maakte het geen verschil of een T of Y-splitter werd gebruikt.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2408
  • Apres moi le deluge
Re: Zuigkring maken met BNC Y-stuk
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2016, 16:43:54 »
Vanmiddag wat gemeten met de spectrumanalyzer + tracking generator. De horizontale schaal loopt van 100 tot 200 MHz, ieder hokje is 10 MHz. Verticale schaal is 5 dB per hokje.


Hieronder: stukje van ca. 28 cm RG58. Dit is 1/4 golflengte op 176 MHz, vermenigvuldigd met de coax-verkortingsfactor van 0.66. De dip bij 176.5 MHz is 30 dB. Bij 140 MHz is de demping nog steeds zo'n 4.4 dB



Hieronder: seriekring van 2.5 wikkeling 1 mm verzilverd koperdraad met spoeldoorsnede 6 mm en een folietrimmer van 30 pF. Ook hier een demping bij 176.5 MHz van 30 dB, maar de dip is smaller en de demping op 140 MHz is hier -2.5 dB, dus iets beter dan de coaxstub.



Het aansluiten van de antennekabels en de stub/seriekring maakte trouwens wel uit. Bij zowel een T- als een Y-splitter was de demping op 176.5 MHz een paar dB beter als het ingangssignaal werd aangesloten op de onderste poot van de T/Y en de uitgang en de stub/seriekring op de twee bovenste poten. Onderling maakte het geen verschil of een T of Y-splitter werd gebruikt.

Hartelijk dank René, da's een gedegen onderbouwd verhaal. Geeft al met al toch flink wat demping op 140 MHz. Ik blok de 177.520 momenteel met een notchfilter en dat haalt de ellende grotendeels weg. Ik heb inmiddels een andere PC gekocht; hopelijk verandert daarmee de storing ten goede. Wordt vervolgd.
Luisterspulletjes :)