Auteur Topic: zelfbouw antenne werkt niet goed  (gelezen 2940 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline jan devos

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
zelfbouw antenne werkt niet goed
« Gepost op: 12 november 2016, 11:40:07 »
Hoi iedereen,

ik heb een tijdje geleden zelf een antenne gemaakt, maar ik ben hier niet zo tevreden van, iemand wat me kan helpen?
De antenne is gemaakt voor aan een scanner met discriminator te koppelen voor het belgische astrid/pocsag netwerk te decoderen.

Ik heb gebruik gemaakt van een coax rg58 met bnc connector (kabel van 5 meter besteld met connectors en er dan eentje van af geknipt). Vervolgens heb ik de mantel aan een koper draad gesoldeerd van 42cm en de kern ook aan een koper draad van dezelfde lengte. Deze lengte heb ik berekend aan de hand van de een kwart golflengte van 169,625

Deze constructie heb ik vervolgens met kabelbindertjes op een pvc buis gemonteerd voor alles een beetje op 1 lijn te houden alsook een kortsluiting tussen bijden poolen te vermijden.

Iemand een idee aan de hand van de foto's als dit alles wel juist en goed is?



Offline Meeluisteraar

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 329
Re: zelfbouw antenne werkt niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2016, 01:15:26 »
In principe moet dit werken. Lang geleden heb ik met aluminium pijpjes ditzelfde gedaan en dat werkte prima.
Uniden SDS200E + Diamond X-50, Icom R7000, Uniden SDS100E, Uniden 125XLT + Diamond MR77.

Offline tinuske

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 172
Re: zelfbouw antenne werkt niet goed
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2016, 10:33:02 »
misschien is de plaats waar je de antenne neerzet/hangt een probleem?
gebruik je hem binnen in een voornamelijke betonnen ruimte of heb je een mogelijkheid om hem buiten te plaatsen?
vanuit een warme luchtballon zie je meer

commtel213  commtel205

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: zelfbouw antenne werkt niet goed
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2016, 11:40:52 »
Misschien een overbodige opmerking, maar de uitzendingen van ASTRID Paging zijn verticaal gepolariseerd. De ontvangstantenne moet daarom ook verticaal worden opgesteld. Voor de rest lijkt de antenne in orde, afmetingen zijn prima.

Offline jan devos

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 21
Re: zelfbouw antenne werkt niet goed
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2016, 19:30:41 »
oke, bedakt voor de reacties, dan zal het ergens anders aan liggen.