Auteur Topic: Zelfbouw antenne vragen  (gelezen 3561 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Flying Dutchman

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Zelfbouw antenne vragen
« Gepost op: 16 november 2015, 13:05:23 »
Heb me de laatste tijd flink in zitten lezen. Wil twee antennes maken, eentje door/op het dak van de auto en een handantenne. Ontvangst beide rond de 150mhz. Op het dak met 7 elementen, hand met 4.
Zit nog met een paar vraagjes over zaken waarvan ik niet het verschil van kan ontdekken. Hopelijk willen jullie mij wat licht laten schijnen in deze:

1) Wat is het verschil tussen de elementen isoleren van de boom door middel van een plastic bevestiging en niet isoleren door middel van een metalen bevestiging? Dient de driven element altijd geisoleerd te worden?

2) Wat is het verschil in het gebruiken van een driven (rechte) element of dipool element?

3) Wat is het verschil in connectie van je driven naar de kabel. Zie op het internet verschillende vormen voorbij komen
Is er één altijd beter dan de ander? Zoals:



4) Laatste vraag, wat is het verschil in afstand van je driven naar je eerste director? Van de reflector naar de driven is je versterking naar ik heb gehoord, maar zie soms een kortere afstand naar je eerste director en daarna  bijna dezelfde afstand over rest van de directors. Soms zie ik ook gewoon bijna dezelfde afstand tussen alle directors??
Zoals:

Offline weddy

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Zelfbouw antenne vragen
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2015, 22:02:16 »
Hoi Flying Dutchman

 er bestaan verschillende bouw manieren om een antenne te maken, als een yagi antenne elementen op de boom worden gemonteerd (geïsoleerd) zijn de elementen anders van maat dan als je ze door de boom zou maken,
Het is dus het ontwerp wat bepaald of je ze isoleert of door de boom monteert.
Maar kwa versterking maakt het niet veel uit .
 je dipool is altijd je driven element of ie nou recht is of gebogen (gevouwen)is en ja de dipool moet altijd geisoleerd zijn van de boom.
De ene aansluiting die je ziet is rechtstreeks coax op de dipool aangesloten, kan maar om een goede 50ohm aanpassing te krijgen gebruik je een balun en dat is wat je ziet in dat andere plaatje.
De afstand tussen de reflector dipool en director is afhankelijk van het yagi ontwerp.
De gain van de antenne is niet bepalend van de reflector naar de dipool.
Maar van het aantal directors .
dus een 7 elements geeft meer gain dan een 4 elements.
zoek eens op internet naar een yagi calculator en reken eens een paar verschillende ontwerpen uit, sommige programma's kan je dan ook ingeven of je door de boom wil of geisoleerd.

mvg
Edwin
Div ontvangers van 25mhz  tot 10ghz zowel atv als breedband
Antennes : inverted v voor hf , x5000 voor 2mtr 70cm 23cm , dl6wu yagi 23cm band , dl6wu yagi 13 cm band , log per 800mhz tot 6ghz ,  lnb met 20db hoorn voor 10ghz

Offline Flying Dutchman

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 4
Re: Zelfbouw antenne vragen
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2015, 05:51:14 »
Thanks Edwin!

Had al wat yagi calculataors gevonden, maar meeste calculators zijn niet zo goed volgens mij (of het licht aan mij haha). Denk dat tabellen makkelijker zijn!

Voor een bajun moet je zo te lezen ook aan het rekenen, zal me daar eens verder in verdiepen. Geen easy materie allemaal als je het probeert te vatten. Gelukkig ben ik de opzet pas volgend jaar april nodig dus alle tijd  :)

Heb een uniden 3000xlt en bij dx een dvb-t stick besteld. Mocht nog iemand weten met welke scanner je het beste kunt ontvangen en zenden rond de 150 mhz, dan hoor ik dat graag (mocht dat twee in één uberhabt mogelijk zijn)?