Auteur Topic: Zelfvulcaniserende tape  (gelezen 7534 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Zelfvulcaniserende tape
« Gepost op: 18 augustus 2015, 08:58:39 »
Hoe kan je het beste zelfvulcaniserende tape om een connector heen wikkelen? Knip je korte stukjes af die je dan uitrekt en dan zo er omheen wikkelt of kan je ook langere stukken nemen? Lange stukken lijkt me wat lastig aangezien de connector voor een deel wordt afgeschermd door de voet van de antenne.

Offline Airman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 253
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2015, 09:01:50 »
Aan een stuk houden, de ene laag over de andere heen en goed aantrekken !!!!!
PD4SAT- TX :Yaesu FT-1200 - Icom 910 H- TYT-390 - BCT 15 X -UBC 125 XLT -Mini-Spy -Jim 75 .

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2371
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2015, 17:40:58 »
Van beneden naar boven "dakpansgewijs" wikkelen. Dan kan er ook nooit water inlopen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2015, 17:55:59 »
Hoe kan je het beste zelfvulcaniserende tape om een connector heen wikkelen? Knip je korte stukjes af die je dan uitrekt en dan zo er omheen wikkelt of kan je ook langere stukken nemen? Lange stukken lijkt me wat lastig aangezien de connector voor een deel wordt afgeschermd door de voet van de antenne.

Daar help ik je wel mee tegen die tijd. Heb zat van dat spul liggen :) Het beste is inderdaad uit 1 stuk maar dat is soms inderdaad erg lastig. Wat ook een tip kan zijn is het onderste deel alvast te tapen voordat je de connector aansluit, dus niet niet-draaiende deel. Vervolgens met een tweede stuk het bovenste deel aftapen. Vervolgens gaat er bij ons altijd nog een laag 3M isolatietape overheen, dat zit jaren later echt nog steeds als een huis en moet in voorkomende gevallen altijd met een mesje verwijderd worden, dat laat (indien goed getaped) nooit meer los en dus ook nooit water door.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2015, 18:03:59 »
Heren allemaal bedankt voor jullie reacties. Peter alles ligt hier klaar om gemonteerd te worden, dus mocht je in de gelegenheid zijn  ;)

Offline 19rf370

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 399
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2015, 18:28:14 »
Zou toch liever gaan voor een krimpkous . dat tape is rotzooi en als je het een keer los moet hebben krijg je het er heel rot weer af . Het word ook hard en scheurt na een paar jaar van regen en zon
Tyt th-9800 Anytone at-5555 uniden ubc125xtl handic0080 2x baofeng uv-5r 2Xbaofeng bf888s 2xtopcom twintalker 1300 gooit gy560 pan gpa 27 1/2 daimond x30 daimond x200 sirio Sdb-270

Offline Bertk

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 181
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2015, 19:03:43 »
Dan ben ik benieuwd naar jou type krimpkous.....

Vulcaniserende tape blijft best soepel, krimpkous word juist hard. En ja het is lastig te verwijderen maar als het eraf moet zal het ook wel een reden hebben.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2015, 19:06:27 »
Zou toch liever gaan voor een krimpkous . dat tape is rotzooi en als je het een keer los moet hebben krijg je het er heel rot weer af . Het word ook hard en scheurt na een paar jaar van regen en zon

Krimpkous? Die heb ik nog niet eerder gezien, maar dat is een keuze. Hard en scheurt? Dat is waarom er verschillende soorten kwaliteit tape zijn. De één gaat naar de AH, de ander naar de LIDL. Een ander rijdt in een BMW ipv een Fiat Panda. Tape is niet per definitie tape. Goede tape is weerbestendig en zit, zoals ik eerder al zei, jaren later nog muurvast. Wijze van aanbrengen en afwerken is ook van belang. Net zo goed dat iemand met een dure camera niet automatisch goede foto's maakt. Ermee om kunnen gaan is ook een vereiste :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2015, 10:55:41 »
Krimpkous? Die heb ik nog niet eerder gezien, maar dat is een keuze.


Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2015, 11:01:31 »
Ziet er aardig uit, maar het onderste deel (wat het meest zou moeten krimpen) lijkt toch niet goed aan te sluiten. Nu zal er niet bijzonder snel vocht naar boven kruipen, maar perfect afgesloten lijkt dit mij niet. Dit is er meer eentje voor "het oog wil ook wat", want het is natuurlijk netter dan tape, maar zeg nu eerlijk; als het spul eenmaal staat/hangt dan hoef je er toch niet meer naar te kijken ;)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2015, 11:10:48 »
Het onderste deel kon ook niet meer verder krimpen dus ja dan krijg je helaas die ruimte, dat is dan wel weer jammer maar dat krijg je als je dunnere kabel gebruikt. Maar goed het was dan ook maar even een tijdelijke oplossing. Antenne is inmiddels verwijderd en staat klaar om bij de bovenbuurman geplaatst te worden.

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1232
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2015, 21:25:59 »
Krimpkous is onzin  :o

als je ooit de  vulcaniserende tape los moet halen, snij je het los met een stanleymesje.
nieuwe tape er omheen en klaar.
pracht uitvinding dat tape
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline rik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 364
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2015, 22:45:35 »
Wat een gezeur allemaal. Gewoon de mast onder de antenne en de kabel door de buis, heb je ook geen tape of krimpkous nodig.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2015, 23:12:11 »
Wat een gezeur allemaal. Gewoon de mast onder de antenne en de kabel door de buis, heb je ook geen tape of krimpkous nodig.

Ik ben het zeker met je eens dat dat de beste oplossing is qua weersinvloeden, maar als jij serieus denkt dat dat een waterdichte oplossing is dan zul je toch echt bedrogen uitkomen ;) Tijdens regen en storm kan het spoken. Ga jij maar eens buiten staan met je regenpakkie, je zult uiteindelijk nat worden tot je bilnaad. Dat is ook wat er met een connector zal gebeuren die *in* de mast is bevestigd, al duurt het misschien wat langer. Iemand die in de telecom werkt, hetzij serieus neemt, weet dat een connector (linksom of rechtsom) *moet* worden ingetaped. Iemand die het daar niet mee eens is die moet dat vooral niet doen, zolang het maar je eigen antenne is ;)

Lees: er zijn ook situaties waarin je simpelweg niet door de mast *kunt* bevestigen. Als je die situaties niet kent dan spreek je voor je beurt. Net zo goed als dat 1 zwaluw nog geen zomer maakt :)

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zelfvulcaniserende tape
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2015, 08:15:16 »
In mijn geval kon de antenne niet direct over de buis heen dus moest die wel zijwaarts. En al kon die er wel overheen dan had ik evengoed, net als Peter al zei, toch de connector helemaal ingetapet. Vocht kan aardig doordringen hoor, dat wil je niet weten. En kon ik nou zelf makkelijk bij de antenne dan is het wat makkelijker controleren of alles nog goed is. Nu staat ie bij de buurman op het balkon en die kan ik toch moeilijk elke keer lastig gaan vallen als ik iets wil checken. Nu is het gewoon in 1 keer goed en is het waterdicht en hoef ik er jaren niet naar om te kijken.