Auteur Topic: Zelfbouw antenne uit koperdraad of -buis  (gelezen 4172 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Uberhood

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Zelfbouw antenne uit koperdraad of -buis
« Gepost op: 7 augustus 2013, 09:25:58 »
Is er misschien iemand die mij kan vertellen of het uitmaakt of ik een antenne van koperdraad (met isolatie) of uit koperen buizen maak?

Ik heb namelijk een Slim Jim antenne (http://www.m0ukd.com/Calculators/Slim_Jim/) gemaakt, dat is een variant op de J-Pole antenne. De antenne is gemaakt van geïsoleerd koperdraad en de afmetingen zijn afgestemd op een frequentie van 145MHz.
Natuurlijk wil ik het bereik van mijn antenne verbeteren, als ik deze antenne nu van
12mm koperbuizen maak, verbeter ik dan mijn antenne? En zo ja, in welk opzicht? Koper is natuurlijk ontzettend duur, wil ik de antenne maken van koper dan gaat dit mij +/- 30 euro kosten, vandaar dat ik eerst even informeer.
Ik heb gelezen dat een dikkere draad/buis de bandbreedte van het ontvangst (of alleen zenden?) verbeterd, in hoeverre zal dit uitmaken?

Ik kan trouwens de Slim Jim of J-Pole antenne aanraden voor gebruik bij SDR, makkelijk te maken en presteert naar mijn weten best goed.

Offline r0n.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 560
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
Re: Zelfbouw antenne uit koperdraad of -buis
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2013, 19:54:15 »
Wanneer je buis gebruikt, i.p.v. draad, dan worden de elementen dikker en de antenne breedbandiger.
Voor een scanner wil je graag een bandbreedte, dus ......

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4913
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Zelfbouw antenne uit koperdraad of -buis
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2013, 20:37:46 »
Voor een scanner wil je graag een bandbreedte, dus ......

..bouw je een discone-antenne. Of een logper  ;)

Offline Uberhood

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Zelfbouw antenne uit koperdraad of -buis
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2013, 21:45:30 »
Een discone heb ik inderdaad al eens overwogen, de J-Pole trok mij meer aan vanwege het zelfbouw gemak. De log-periodic antenne klinkt ook goed, daar ga ik mij eens verder in verdiepen. Misschien kan ik die 30 euro dan beter in zo'n antenne steken dan maar hopen op een goed werkende koperen j-pole (of slim jim).