Auteur Topic: [WR3700E] Welke antenne voor op balkon ?  (gelezen 3259 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline ramononline

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
[WR3700E] Welke antenne voor op balkon ?
« Gepost op: 29 april 2010, 23:33:33 »
Hallo,

Mischien kan iemand mij helpen. Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken naar wat een geschikte antenne zou zijn voor een Winradio WR3700e 150 kHz tot 4.0 GHz).
Nou heb ik een redelijk leuk balkon bij het appartement en een mooi uitzicht en dat wil ik graag zou houden.
Maar ik wil ook zoveel mogelijk kunnen ontvangen met mijn scanner.

Nou heb ik diverse antennes op het oog:
- Diamond D-220 ( 100 tot 1600 MHz) , een mooie compacte (/geschikt voor mobiel gebruik) antenne.
- Sirio SD-1300 Discone 25-1300MHz , goede recensies gelezen ,maar mij te groot
- Diamond D-150nj (50-1500 MHz), lijkt me compact , maar niet zo compact (en mooi) als de D220
- Diamond D707E  , deze antenne heeft mijn voorkeur , maar ik twijfel of ik hiermee een beetje goed luchtvaart kan ontvangen.

Mischien kunnen jullie me iets vertellen over de performance van de Diamond D-220 en de D707E.
Tzt denk ik er wel over na om een gepiekte antenne zoals de D777 aan te schaffen, maar nu wil ik een beetje spelen met de verschillende frequenties en daarbij geen onooglijke antenne op het balkon.
(de AOR DA5000 lijkt me wel wat , maar die is vanaf 700MHz - 3GHz en ik wil ook luchtvaart en mischien ISS ooit eens ontvangen.

Nou , als iemand mij een beetje informatie hierover kan geven, ben ik al erg geholpen...

PD1EU

  • Gast
Re: [WR3700E] Welke antenne voor op balkon ?
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2010, 01:18:40 »
Welkom Ramon.
Goed te zien dat je wat huiswerk hebt gemaakt.
Over de Diamond D-220 is al een topic geschreven en is volgens mij nergens te verkrijgen.
De Sirio SD-1300 discone is weliswaar de grootste,maar zal wel het best presteren.
De Diamond D-150N discone is iets kleiner en zal in het VHF gebied iets minder presteren als de Sirio.
De Diamond D-707 is een actieve antenne waar ook behoorlijk wat over geschreven is,gebruik de forum zoekfunctie maar eens.
Ik zou in jouw plaats de Diamond D-150N kiezen.(is nog mooi om te zien ook en kwalitatief erg netjes en zou een blijvertje kunnen zijn)
Als het om de kosten gaat is de Sirio de goedkoopste,maar geeft je wel het snelst een idee welke banden je het leukst zult vinden.(zelfs 27MHz)
De hoogte van plaatsing heb je nog niet beschreven maar is vooral belangrijk bij zoveel mogelijk "vrij zicht" om zich heen.
Je zult dus een compromis moeten maken met jezelf.
Gebruik aircell-7 of ecoflex-10 coax en goeie connectoren.

-Ed

Offline ramononline

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: [WR3700E] Welke antenne voor op balkon ?
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2010, 09:52:59 »
Hoi Ed,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Ik heb er veel aan, en zal een keuze gaan maken uit de Diamond D150N, de Sirio SD1300 of de Diamond  D220 (bij ERConline verkrijgbaar voor €102) (het wordt dus een discone). Over de Diamond D220 heb ik nog geen review gevonden, maar ik mag ervan uitgaan dat zoals je beschrijft een grotere discone ook een betere ontvangst heeft dan een compacte/kleine discone.

Ik zal eea toelichten qua plaatsing:  ik woon in een appartement (3e etage) , het complex loopt aan de zuidkant schuin af. Het is dus niet mogelijk om vrij zicht te verkrijgen. Het enige wat mogelijk zou zijn is een antenne aan de Noordkant en Zuidkant combineren. (het wordt tijd om te verhuizen, als was het alleen maar voor beter ontvangst ;-)  .  Ik zou het lieft een discone antenne zoals hierboven genoemd op de reling monteren ( maar of daar in de VVE iets van gezegd gaat worden...en een antenne bovenop het complex zal al helemaal onmogelijk zijn ) .
Voorlopig eerst maar eens gaan beginnen met een schappelijke discone en dan tzt uitbreiden met "gepiekte" antennes.

Nogmaals bedankt voor de info, je hebt me flink op weg geholpen. Ik zal het laten weten wat het uiteindelijk is geworden...

- Ramon