Auteur Topic: [BC9000XLT] Antenneadvies  (gelezen 2868 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline hackwerk

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
[BC9000XLT] Antenneadvies
« Gepost op: 22 april 2010, 12:54:40 »
Ik ben een absolute beginner en zit dus vol met (beginners)vragen waaronder over de ontvangst/antenne.

Ik heb onlangs een Uniden Bearcat 9000XLT bemachtigd (zonder discriminator-uitgang) met originele telescoopantenne (zo'n simpel radiodeckantennetje).
Ook heb ik een dikke korte zwarte antenne van een oude Bearcat 60 of zo.

Beide antennes geven hier binnenshuis (nieuwbouw/beton) in Amsterdam Centrum bijna geen enkele ontvangst.
Enige wat ik heel soms doorkrijg zijn GVB-meldingen op de Entropia-freq van GVB Centrum (426,1625), maar op beide antennes met veel ruis etc.
Ook een enkele keer hoor ik de onderhouds- of schoonmaakdienst van hotel The Grand (469,x).
Verder heb ik ondanks een week scannen adhv freq's verzamelen op internet nog niet veel gehoord.

Ik heb een klein balkonnetje (4m2) waarop ik tegen de muur of langs de metalen regenpijp (kan dat?) wel een antenne zou willen (alleen een spriet dus, geen uitsteeksels), maar ik heb er GEEN ENKEL verstand van. Mijn scanplek is binnen op zo'n 5m van dat balkon.

Kan iemand me enigszins adviseren of extra uitleg geven, want een beginnen ziet echt door de bomen het bos niet op het net, zeker in de wereld van antennes?
Uiteraard is het nog niet eens een hobby of zo, dus ik wil er zeker geen 100 euro aan uit gaan geven of zo... :)

Leen Ansems

  • Gast
Re: [BC9000XLT] Antenneadvies
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2010, 14:03:49 »
Een antenne kan niet tegen de muur en ook niet langs een regenpijp opgesteld worden, maar dient om zich heen als het ware een vrij zicht te hebben. Er zijn antenne`s die er uitzien als een soort biljartkeu en om je de beste antenne te advisren moet je vertellen wat je belangstelling is. Er zijn scannerluisteraars die niets anders dan luchtvaart beluisteren. Andere horen liever taxi`s, transportbedrijven enz. Voor dat antennemateraal zal je toch wel een bedrag voor uit moeten trekken. Het hoeft niet allemaal nieuw te zijn, want soms is er wel eens iemand die wat anders wil en zijn antenne ter overname aanbied. Iets willen en er geen geld voor over hebben gaat met geen enkele hobby.

Offline Rega

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 59
Re: [BC9000XLT] Antenneadvies
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2010, 22:22:54 »
Je kunt bijvoorbeeld een VHF-UHF magneetvoet-antenne aanschaffen, en deze op de een of andere manier op of aan je bakon-hek monteren.
Zeker met een metalen basis zal een simpele antenne als deze het ontvangst al aanzienlijk ten goede komen.

Je hebt dan uiteraard nog wel kabel met connectors nodig om de antenne met je scanner binnenhuis te verbinden.
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne
Ontvangst: West-friesland

Offline hackwerk

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: [BC9000XLT] Antenneadvies
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2010, 19:18:21 »
Ik kan eigenlijk dus moeilijk iets buiten plaatsen, wat zijn mijn opties voor binnen, als ik vooral UHF, maar ook wat VHF wil luisteren?
Een actieve antenne? Wat voor?

Kan ik hier iets?:
http://www.allekabels.nl/binnen_antennes.html

Ik zie echt door de bomen het bos niet, is er niet ergens een site met een totale uitleg over antennes en versterkers en bekabeling en aansluitingen?!

PD1EU

  • Gast
Re: [BC9000XLT] Antenneadvies
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2010, 21:45:00 »
Een balkonhekje om een antenne aan te bevestigen ?
Een Diamond X30 bijvoorbeeld.
Woon je in een flatje of bovenhuis ?

-Ed

Offline hackwerk

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 7
Re: [BC9000XLT] Antenneadvies
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2010, 14:25:14 »
Benedenwoning met een inpandig hoekbalkonnetje, en ik mag/wil niets aan de wanden monteren, en om het nou neer te zetten op mijn toch al kleine balkon...
Daarom zou ik liever binnen iets zetten, voor de gelegenheid, of evt iets langs mijn raamkozijn (binnen of buiten), das ook dichterbij dan het balkon.

PD1EU

  • Gast
Re: [BC9000XLT] Antenneadvies
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2010, 18:31:37 »
Zolang je alles binnenshuis houdt,kun je in een benedenwoning in het centrum van de stad proberen wat je wil,maar de winst zal minimaal zijn.
Zelfs een actieve antenne zal geen effect hebben.

-Ed