Auteur Topic: Zendmast Eindhoven  (gelezen 3573 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

dennism3

  • Gast
Zendmast Eindhoven
« Gepost op: 8 juli 2008, 12:28:01 »
Beste forumleden,

sinds enige tijd bekijk ik dit forum en heb besloten naar een aantal jaren met mijn UBC 180 xlt gescant te hebben, dat er uitbrijding moet komen, dit zou ik graag willen doen met een goede basisscanner. Mijn interesses liggen vooral bij Militaire luchtvaart en civiele luchtvaart, daarbij ook nog de zendamateurs.
Een goede basisscanner hiervoor leek mij de uniden bearcat 780 xlt in combinatie met de sirio SD 1300 externe antenne
Maar verder advies hierin is altijd welkom.



maaaaaaaaaar
sinds enkele maanden staat er binnen een straal van hemelsbreed 1 tot 1,5 Kilometer een zendmast van KPN deze is bedoeld voor O.A digitenne, radio,telefonie etc.
Zou dit enige invloed kunnen hebben op de hobby ??

hieronder een fototje van de antenne.



Groetjes Dennis

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Zendmast Eindhoven
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2008, 12:51:14 »
Bij mij staat een vergelijkbare mast op een paar honderd meter afstand. Volgens mij wordt deze voornamelijk gebruikt voor digitale fm-radio (DAB)
Deze zenden in de frequentieband 174-230 MHz. Ik moet zeggen dat ik er op de UBC780xlt niet veel last van lijk te hebben. Maar op de Icom R20 wordt het NS trunkingnetje in de 171 MHz wel "geblokt" en op de analoge kabel-tv staat een constante sneeuwstorm op de frequentie van RTL4 :?
Je zult dus waarschijnlijk wel last hebben van een slechtere ontvangst onderin de Mil-Air band.

dennism3

  • Gast
Re: Zendmast Eindhoven
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2008, 13:24:53 »
hoi mark als eerste bedankt voor je reactie, en idd hat klopt wat je zegt over het analoge tv signaal dit is bij ons vooral op RTL 4 gestoord maar andere zenders hebben dit ook.

en wat je zegt over de mill air band dit zou wel erg jammer zijn maar is hier geen oplossing voor?

Heeft er iemand een tabelletje waarin je de banden kunt zien zoals van waar tot waar de mill air bant loopt etc

gr.dennis

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zendmast Eindhoven
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2008, 13:48:02 »
Citaat van: "dennism3"
Heeft er iemand een tabelletje waarin je de banden kunt zien zoals van waar tot waar de mill air bant loopt etc

225-400 MHz.

dennism3

  • Gast
Re: Zendmast Eindhoven
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2008, 14:17:16 »
Ok dankjewel johan

Bestaat er een tabbeletje waar dit instaat zoals ook de zendamateurfrequenties

Gr.dennis

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21691
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Zendmast Eindhoven
« Reactie #5 Gepost op: 8 juli 2008, 14:56:26 »
Citaat van: "dennism3"
Bestaat er een tabbeletje waar dit instaat zoals ook de zendamateurfrequenties

Ik heb een link naar een site gehad waar een heel mooi lijstje op stond. Alleen ben ik die helaas kwijt.
Na wat speurwerk vond ik wel een wat gedateerde lijst. http://www.bertwinkel.tmfweb.nl/scanner/banden.htm

Offline Welschap

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 153
Re: Zendmast Eindhoven
« Reactie #6 Gepost op: 8 juli 2008, 20:58:43 »
Citaat van: "dennism3"
Zou dit enige invloed kunnen hebben op de hobby ??

Ik woon zelf binnen een straal van  1.5 km van genoemde antenne, maar behalve met mijn televisie heb ik geen last van storingen.
Die storing op tv (Net 5 en Discovery) kan ik naar men zegt, grotendeels oplossen met nieuwe -en vooral betere- coax en bijbehorende betere pluggen te monteren.
Gert
Stoptrein naar Eindhoven stopt niet te Best

dennism3

  • Gast
Re: Zendmast Eindhoven
« Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2008, 08:02:05 »
Hoi gert.

Ik ben zeer zeker blij om dit te horen dankjewel hiervoor.

gr.dennis

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Zendmast Eindhoven
« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2008, 20:08:03 »
Dat is een DVB-T antenne, staat ook op AKZO terrein in Amsterdam, zoals Mark al aangaf.

Alle bouwfoto's kan je hier bekijken: http://www.vakantieweblog.eu/fmtv/eindh ... hoven.html

Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1986
Re: Zendmast Eindhoven
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2008, 20:43:45 »
Als je luisterhobby zich toespitst op de militaire luchtvaartband en je ondervind hinder van omroepsignalen, dan kan je alles onder de te beluisteren band blokkeren met een highpassfilter:

http://www.ssejim.co.uk/41-hpf0706afilter.htm