Auteur Topic: Setup in mijn bovenzolder (vragen, suggesties en ervaringen)  (gelezen 1321 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Setup in mijn bovenzolder (vragen, suggesties en ervaringen)
« Gepost op: 22 februari 2021, 11:55:30 »
Dag mede luisteraars,

Ik ben zoals sommige van jullie zullen merken bezig met een scanner setup in mijn bovenzolder. Ik heb een uniden ubc125xlt met een standaard antenne vlak tegen mijn nok aan. Antenne raakt de nok net niet. De scanner is aangesloten op een pc met waarop scan125 draait die ik met teamviewer benader via mijn iphone. Dit werkt perfect.
De teamviewer app op mijn iphone werkt op het achtergrond waar je alleen de audio door krijgt als je de microfoon op luisteren zet in Windows.
Teamviewer App starten, klikken op connect en de app op het achtergrond zetten is dus genoeg om meteen een audio feed te krijgen van mijn scanner.

De scanner draait zonder de originele oplaadbare batterijen. Wat er voor zorgt dat de scanner meteen aangaat als de pc aan gezet wordt. Op zich perfect voor mijn situatie, zou de pc nog via "wake on lan" aan kunnen zetten. Weet iemand of het slecht is voor de scanner om hem zonder batterijen te blijven gebruiken? Zo ja, had ik misschien beter voor een andere scanner kunnen gaan. Is op zich ook nog een optie, de 125xlt blijft zijn waarde best wel houden zie\merk ik. Welke betaaalbare basis scanner zou jij of jullie aanraden? Tussen de €200/€300.

Ik ben nu dus op het punt aangekomen om een goede antenne te kopen. Ik ga voor een discone (waarschijnlijk een Diamond, onderzoek nog gaande) die max 1mtr is. Mijn vliering in 103cm.
Bereik tussen 25 en 1300Mhz. Kabel lengte wil ik max op 20cm houden ivm het hebben van zo min mogelijk signaal verlies. Is dit verstandig? Is er een minimale cm kabel?

Ik wil hier over een aantal weken een rtl-sdr setup bij zetten. Als het mogelijk is op de zelfde antenne. Is het gebruik van een "antenne splitter" in deze verstandig? Is het überhaupt mogelijk\verstandig om 2 apparaten gebruik te laten maken van 1 antenne?

Zijn er nog andere luisteraars die een vergelijkbare setup hebben?

Alvast bedankt en hoor graag opmerkngen\suggesties\ideeën.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 12:00:16 door owner (komma) »

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Setup in mijn bovenzolder (vragen, suggesties en ervaringen)
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2021, 13:27:28 »
Als ik jou was dan zou ik hiervoor enkel een rtl-sdr of airspy stick gebruiken. Een beetje zonde om een scanner op te offeren om deze enkel op afstand via een computer te benaderen en bedienen.

Je kan deze rechtstreeks op je computer met daarop de sdr software aansluiten via een usb kabel of op bijvoorbeeld een Raspberry Pi waarop je rtl_tcp of spyserver installeert. Je kan dan overal luisteren met je computer of laptop, ook buitenshuis als je de poort in je router openzet. Dingen waarop je moet letten: rtl_tcp gebruikt heel weinig cpu, draait dus al op de meest simpele raspberry pi. Wel aansluiten via een netwerkkabel, want via WiFi krijg je problemen (uitluisteren via WiFi werkt dan weer wel). Werkt enkel voor de rtl-sdr stick. Spyserver gebruikt veel cpu, een raspberry pi 4 is aanbevolen, of zelfs bijvoorbeeld een computer met Intel processor waarop je linux zet. Refurbished thin clients zijn daarvoor erg geschikt. Spyserver doet de visualisatie van de FFT/waterval zelf en stuurt alleen de IF door. De bandbreedte is hierdoor zeer beperkt en je kan hem verbinden via WiFi. Je kan ook de volledige baseband/IQ sturen maar dat kost weer veel bandbreedte. Spyserver ondersteunt rtl-sdr, Airspy en nog een paar sdr's.

Qua kabellengte moet je je niet teveel zorgen maken. De lengtes waarover je praat worden gebruikt in microgolftoepassingen zoals de ontvangst van zwakke satellieten boven de 2 GHz.

Ik heb hier een Diamond X30 in de nok hangen, daaraan 2 meter coax naar mijn sdr. Vanaf de sdr 2 meter usb kabel naar een raspberry pi.

PS: Een bovenzolder is een pleonasme. Een benedenzolder is een kelder.  ;)

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Setup in mijn bovenzolder (vragen, suggesties en ervaringen)
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2021, 14:06:55 »
Hi Remon,

bedankt voor je reply. Duidelijk.

Ik was ook van plan om de scanner volledig te vervangen door "een" sdr maar ik kan van een sdr stick geen scanner maken had ik ergens gelezen. Dus traditioneel scannen zit er niet in. Toch? Anders is het vervangen zeker een optie.

Ik heb nog een pi liggen maar heb ook nog een dell optiplex mini pc met intel i3 cpu en genoeg geheugen. Zuipt maar 15watt idle. Hier ga ik mee beginnen. Virtualisatie van de pc`s is het volgende :)

Waarom heb jij gekozen voor de Diamond X30 en niet een Discone antenne? Een discone heeft toch een breder bereik? En heb jij hem verticaal of horizontaal hangen? Ik twijfelde ook tussen jou antenne en een discone.

De X30 zou horizontaal wel makkelijk en goed te vestigen zijn tegen de nok in mijn boven zolder :)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Setup in mijn bovenzolder (vragen, suggesties en ervaringen)
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2021, 09:40:55 »
Waarom een X30 in plaats van een discone:

  • Neemt minder ruimte in.
  • De radialen zitten op meer dan 2 meter hoogte op zolder, wat veiliger is voor het geval iemand zijn ogen uitsteekt.
  • Heeft meer gain.
  • Goedkoper.

Offline owner

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 19
Re: Setup in mijn bovenzolder (vragen, suggesties en ervaringen)
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2021, 09:47:37 »
Wat zou jij in mijn geval doen? Discone of niet?

Neemt minder ruimte in. > Heb ik geen last van :)
De radialen zitten op meer dan 2 meter hoogte op zolder, wat veiliger is voor het geval iemand zijn ogen uitsteekt. > Bij mij in de vliering, heb ik geen last van :)
Heeft meer gain. > Is meer Gain in mijn situatie ook gewenst?

Thx weer :)

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Setup in mijn bovenzolder (vragen, suggesties en ervaringen)
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2021, 09:50:56 »
Als je een rtl-sdr eraan hangt dan haal je veel storing van naburige signalen binnen als je lagere gain moet compenseren in de software.

Lastig te zeggen wat ik zou doen als ik jou was. Luister je VHF en UHF dan zou ik de X30 nemen. Wil je ook 27 MHz luisteren dan zou ik een aparte antenne voor erbij nemen of een discone.