Auteur Topic: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014  (gelezen 24466 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2372
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2012, 20:40:33 »
duitsland,belgie,frankrijk allemaal verboden.
nl is juist soepel.

paul19622

  • Gast
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2012, 20:51:58 »
Toch vreemd dat ze er in andere landen niet zo moeielijk over doen !.en je zelfs de scanner gewoon kan gebruiken.bekeuren zou mischien effectiver zijn.bij personeel voor de voetlopen als weer een ander netwerk aanschaffen.ik hoop nog eens op een enorme bug of fout dat al dat digital funk vast loopt.

Precies dit land begint steeds verder af te zakken naar een saai en niets meer mogend landje, waar alleen nog maar gezeikt wordt over van alles en nog wat. Laten ze inderdaad de mensen bekeuren die slecht willend zijn, maar laat de gewone man zijn pleziertje hebben met zijn pager op een vrije zaterdagavond genietend van zijn pilsje. Maar goed ik zeg het nogmaals als er 1 land is waar er gezeikt kan worden over iets lulligs dan is het nederland wel, fijn hoor ga zo door mensen. Oja en kom nou weer niet aan met dat dwangneurose gezeur dat er zoveel mensen op een melding af komen, deze zal je altijd blijven houden ook als de boel geheel digitaal gaat.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2012, 22:53:29 »
Echt, enerzijds is het jammer, anderzijds kostelijk vermakend om te zien wat een onzin er in dit topic wordt verkondigd. De kern van het verhaal blijft dat Motorola, de leverancier van P2000, het FLEX protocol vanaf 2014 niet meer ondersteunt en dat staat volledig los van het al dan niet mee kunnen/mogen lezen en de bijbehorende discussie mbt privacy. Die laatste discussie loopt al sinds 2004, toen werden volledige medische dossiers over P2000 verzonden, daar hoor ik nu niemand over?????

Als de overheid een methode vindt om de geaccrediteerde pers op de hoogte te houden (persalarm, op wat voor wijze dan ook), dan voldoen zij aan hun plicht en is er geen enkele reden om jan-en-alleman mee te laten lezen. Hoe vervelend als ik dat als hobbyist ook vind, het blijft een beetje jammer dat P2000 als gemeenschappelijk eigendom wordt gezien.

Daarom gelieve in dit topic de discussie te beperken tot het al dan niet in stand houden van P2000 na 2014 (want geloof me, de kogel is beslist nog niet door de kerk) en laten we het gejammer over het niet meer mee kunnen lezen van andermans berichten vanaf hier achterwege laten. Dergelijke postings worden zonder pardon verwijderd, teneinde dit forum een klein beetje professioneel te houden.

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #18 Gepost op: 1 april 2012, 12:47:53 »
Peter, en andere lezers van het forum, ook ik zie dat reacties op het forum soms niet meer zijn dan het afreageren op situaties die men niet (zelf) kan beheersen.
En dan doel ik inderdaad ook op de ongenuanceerde opmerkingen dat men het "gemeen" vind dat het "ouderwetse meeluisteren" niet meer kan en dat dit nu (bij P2000) opnieuw wordt "verpest" door hen die privé gegevens op internet zetten.
Toch vind ik het te ver gaan om dit soort reacties uit een topic te weren dat op de keper gezien over iets anders lijkt te gaan. Ik verklaar dat graag nader.
Een forum dus ook het scannerforum is naar mijn idee bedoeld om met elkaar te discussiëren, bijdrages te plaatsen of gegevens uit te wisselen over een aandachtsgebied.
Als er in forum topics regelmatig zaken naar voren komen die erop duiden dat er mensen zijn die aangeven dat ze moeite hebben met bepaalde situaties of beleid, zonder dat ze de vinger op de oorzaak kunnen leggen, is dat óók een bijdrage aan het forum.
De opsteller (Mark) van dit topic heeft neem ik aan bedoeld aan te geven dat er op Ministersniveau gesproken wordt over de versleuteling van meldingsberichten in het kader van Kamervragen over 112 meldingen. (Er lopen overigens meer topics specifiek over dit onderwerp)

Mensen die professioneel bezig zijn met dat onderwerp of technische kennis over dat onderwerp hebben, dan wel gebruik maken van die informatie, hebben allemaal een andere insteek op de gevolgen van zo een bericht voor hen.
Zo ook "een" forum lezer van het scannerforum die geďnteresseerd is in de frequentie van P2000, de uitvoering van de scanner met discriminator uitgang en de gebruikte capcodes om zo zijn PDW versie optimaal de gegevens te laten weergeven. Maar ook de scannerforum lezer die ontdekt dat die gegevens ook via internet kant en klaar beschikbaar zijn. Zonder kennis van een frequentie, capcodes of wat dan ook.
Die laatste was dus blijkbaar op zoek naar de informatie en niet de techniek.
Is een koper van een specifieke luchtvaart scanner die de knop omdraait en luistert dan ook anders dan iemand die allerlei specifieke (technische) info verzamelt en zo optimaal luistert naar vliegtuigen die op allerlei frequenties en afstanden informatie uitwisselen?
Want dan komen op het punt dat zowel de eenvoudige luisteraar(lezer) of technicus verbaast of stoort: er zijn op die manier veel privacy gevoelige gegevens te vergaren.
En dan zijn we weer on-topic  ;)
Mijn reactie is dan: Dat is niet anders dan vroeger. Door nieuwe media is het (misschien) alleen makkelijker dan vroeger.
En wat die Minister ook wil, hij kan het tij niet keren. Hij geeft in zijn onnozelheid gewoon -vaak onnozele en nietszeggende- antwoorden op vragen.
Op lager niveau ziet men wel problemen of (h)erkent men (ook) een privacy inbreuk.
De burger die dat allemaal aanhoort en niet weet wat hij daarmee kan, komt dan op een forum al gauw tot "ongenuanceerde" opmerkingen. Maar die horen wel degelijk tot het topic vind ik.
Het is dan juist de taak van andere scannerforum gebruikers die wél weten hoe ze die zaken kunnen verduidelijken om daar hun bijdrage aan te leveren.
Dat doe je (Peter) ook door vetgedrukt hierboven weer te geven wat de kern van het verhaal is. Daar spreekt een expert met kennis van zake. Daarom kan er in dit geval gesproken worden over "de vervanging van het huidige P2000 systeem" in het privacy kader.  Maar het doet met alle respect geen recht aan dit topic op zich.
Mijn interpretatie op de reactie van de Minister op het 112 vraagstuk waar Mark het topic mee opent is de hierboven al aangehaalde onnozelheid in de reactie van de Minister op die privacy vraagstukken.
Door de eeuwen heen is een overheid nooit in staat geweest om de nieuwe ontwikkelingen tegen te houden anders dan door een even ongenuanceerd verbod.
De "sociale media" halen hem links en rechts al in. Je kunt erop zitten wachten dat door diezelfde overheid gestimuleerd gebruik van de sociale media bij een verbod van het on-line zetten van P2000 meldingen of het versleutelen daarvan een veel grotere en "ongewenste" oorzaak van een stroom aan privacy gevoelige gegevens zal zijn.
Het combineren van op of via internet beschikbare gegevens (ook wanneer je alle P2000 gerelateerde berichten zou verwijderen) is dč nieuwe manier van het scannen van informatie.
Dus voor allen die niet goed weten hoe ze om moeten gaan met een nieuwe "aanval" op hun hobby’s: het is een kwestie van tijd en inzet van andere hobbyisten dat ook die "aanval" zal worden weerstaan.
 
René van Zon

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #19 Gepost op: 1 april 2012, 18:10:56 »
Een lange, maar wel een reactie waarin ik me helemaal kan vinden, Rene. Dit is een hobbyforum en een ieder gaat daar weer anders mee om.
Sommigen hebben ook professioneel met telecom of C- & P2000 te maken en dan kijk je er weer anders tegenaan, net als voorheen alle vragen en opmerkingen over een tetrascanner en meeluisteren met C2000 toen het net werd ingevoerd. (Er is toen heel wat afgezucht  ;D ::) ) Bij sommige reacties denk ik ook weleens .... mmmmm, laat maar ::), maar goed zo kan iedereen hier zijn ei kwijt zolang je je maar aan de forumregels houdt....

Enne...de brand of aanrijding staat tegenwoordig al bijna sneller op twitter dan op P2000  ;D

Offline RenWvZ

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 309
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #20 Gepost op: 1 april 2012, 20:00:47 »
Een lange, maar wel een reactie waarin ik me helemaal kan vinden, Rene. ...........................

Enne...de brand of aanrijding staat tegenwoordig al bijna sneller op twitter dan op P2000  ;D

Dit was geen antwoord dat ik in een one-liner kwijt kon  ;)

René van Zon

Offline Asterix900

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1217
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #21 Gepost op: 1 april 2012, 21:36:49 »
net als voorheen alle vragen en opmerkingen over een tetrascanner en meeluisteren met C2000 toen het net werd ingevoerd. (Er is toen heel wat afgezucht  ;D ::) )

En het straffe was dan nog dat die zuchters verre van volledig gelijk hadden in dat onderwerp.
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)

Offline hamateur

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 88
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2012, 23:03:46 »
Mijn mening over een reden van het vervangen van de systemen en/of versleuteling.

Men mag ontvangen p2000 berichten niet doorgeven aan derden, maar helaas zijn er HEEL VEEL lieden die dat wel doen.
Omdat men niet alle doorgevers kan beboeten (wie weet hoeveel sites er precies zijn?) zorgt men voor een eenvoudigere
oplossing, namelijk zorgen dat het gewoon niet meer KAN worden doorgegeven.

Als men in de toekomst het p2000 vervangt en/of versleuteld waardoor men niets meer kan volgen, dan heeft men dat gewoon
geheel te danken aan al die sites die de alarmeringen doorgeven.

Vergelijk het maar eens met de auto. Als er een paar veel te snel rijden kan men die beboeten. Maar als het er te veel zijn die dat
 doen heeft beboeten geen zin, dus neemt men maatregelen die er gewoon voor zorgen dat men gewoon niet veel te snel KAN rijden.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #23 Gepost op: 22 april 2012, 14:02:22 »
Geef een eenvoudig alarm en stuur de concrete gegevens door via TETRA.

Bij de alarmeringen van de RAVU zie je dit ook al deels. Er wordt alleen gealarmeerd met een A of B vervoer en een adres, zonder verdere details. In het analoge tijdperk werd een ambulance opgepiept met bijvoorbeeld de melding: "A1 Utrecht". En als de ambulance zich inmeldde via de mobilofoon kreeg hij dan de details te horen. Op zich is dit systeem nu ook prima toe te passen, ook voor de brandweer. Alarmeer gewoon met een melding spoed of geen spoed en geef bij het inmelden van het voertuig alle details.
En wat betreft al die P2000 websites; kan daar niet gewoon een simpel verbod op komen? Of denk ik nu te simpel  :-\.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Leen Ansems

  • Gast
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #24 Gepost op: 22 april 2012, 14:37:01 »
Je denkt niet te simpel, maar de overheid moet dat regelen en ook zelf willen. Waarom dat ze dat niet aanpakken? Als er veel kabaal te horen is op straat buiten het kantoor wil de ambtenaar maar al te graag weten over het waarheen en waarvoor. Het mag niet, maar wordt gedoogd omdat het verrekte gemakkelijk is.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #25 Gepost op: 22 april 2012, 14:45:24 »
Het mag niet, maar wordt gedoogd omdat het verrekte gemakkelijk is.

Je ziet soms op TV wel eens beelden van een meldkamer en daar dan vervolgens ook wel eens een monitor met daarop een P2000 site. Dus ook op sommige meldkamers wordt er gebruik van gemaakt.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Michel-nl

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 899
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #26 Gepost op: 22 april 2012, 18:16:17 »
Wat dacht je van Eerste hulp afdelingen in ziekenhuizen, daar staat het massaal aan. Dus ze vinden het zelf ook maar wat handig.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7563
  • PE1RFR
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #27 Gepost op: 22 april 2012, 19:53:42 »
Wat dacht je van Eerste hulp afdelingen in ziekenhuizen, daar staat het massaal aan. Dus ze vinden het zelf ook maar wat handig.

Misschien kan iedereen mij even uitleggen wat nu exact het bezwaar tegen PDW is? Dat vraag ik niet omdat dat 'mijn kindje' is, maar als bepaalde diensten/instanties/whatever er echt 'afhankelijk' van zijn, dan is het echt een kleine moeite om zelf PDW te draaien. Ik weet dat verschillende meldkamers daadwerkelijk PDW hadden draaien, maar durf niet te zeggen of dat nog steeds het geval is.

Het beeld wordt nu een beetje geschetst dat meekijken onmogelijk wordt als de online monitoren verdwijnen. Los van 'mijn' PDW wordt hiermee een enorme afbreuk gedaan aan onze radiohobby. Een paar jaar geleden ging er een nieuwe wereld open toen we P2000 mee konden kijken en is het alsof diezelfde wereld vergaat als online monitoren verboden zouden worden, waar gáát het in hemelsnaam over...

Leen Ansems

  • Gast
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #28 Gepost op: 22 april 2012, 20:09:58 »
PDW gebruiken voor de hobby is het probleem ook niet. Beroepshalve gebruiken kan niet zonder rechten voor gebruik van het protocol betaald te hebben. De oplossing TP100/TP110 met monitorprogramma mag weer wel omdat er al rechten voor betaald zijn.

Offline Henk Voortwijs

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 608
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Versleuteling P2000 berichten bij vervanging in 2014
« Reactie #29 Gepost op: 23 april 2012, 09:31:05 »
De oplossing TP100/TP110 met monitorprogramma mag weer wel omdat er al rechten voor betaald zijn.

Ik zelf maak inderdaad gebruik van een TP-100 om de alarmeringen in mijn regio te volgen. Slechts sporadisch kijk ik wel eens op http://monitor.livep2000.nl/ om bijvoorbeeld te kijken waar een traumaheli voor is gealarmeerd.
UBC760XLT; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600