Auteur Topic: Antenne bij UBC 785XLT  (gelezen 3145 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline henryb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Antenne bij UBC 785XLT
« Gepost op: 3 juli 2007, 10:50:16 »
Hallo,
Sinds kort mijn oude hobby weer opgepakt, scanner luisteren. Had alles al verkocht maar heb weer een nieuwe aangeschaft, UBC 785XLT (mede door goede verhalen op forum). Ik wil zo'n beetje van alles luisteren wat er te luisteren valt :) . Bij aankoop (voordelig in Duitsland aangeschaft) kreeg ik er een (buiten)antenne bij. Nu heb ik geen verstand van antennes en nu vroeg ik me af of iemand mij kan zeggen of deze antenne iets is of dat ik net zo goed de standaard telescoopantenne op de scanner zelf kan gebruiken. :) . Dit zijn de specs van de antenne:

"Super Breitbandantenne mit sehr guten Empfangseigenschaften Bidatong Uniscan DX.

Scannerbasisantenne mit einer Länge von ca. 1.20 m , in einer in der Preisklasse nie dagewesenen Qualität - 3 Radiale a 19 cm - Alle Metallteile der Antenne sind aus Edelstahl gefertigt - MADE IN GERMANY - Empfangsfrequenz 50 - 2060 MHz. - Gewicht: ca. 900 g - PL Anschlussbuchse - Lieferumfang mit verzinkter Mastdoppelschelle ( 30mm / 42mm ) - Gegen einen Aufpreis von 14,90 Euro , ist diese Antenne auch mit einer extrem schweren und stabilen Edelstahldoppelschelle erhältlich ( 30mm/42mm aus 5 mm V2A ) "

Alvast bedankt voor jullie reacties. PS freqs voor Apeldoorn en omgeving zijn altijd welkom!
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Antenne bij UBC 785XLT
« Reactie #1 Gepost op: 3 juli 2007, 19:14:38 »
Ben niet bekend met dit merk, maar van dit soort type antennes zijn er tientallen andere merken die zoiets maken.

Uit eigen ervaring zijn dit matig presterende antennes die eenvoudig gemaakt worden. Vaak d.m.v. een stuk koperdraad in de kunststof buis.

Het zal ongetwijfelt een verbetering geven wanneer deze ' tl-staaf ' buiten geplaatst wordt t.o.v. de standaard telescoop direct aan de ontvanger.
Maar aan de andere kant zijn er zoveel andere antennes die zoveel beter presteren, mits de juiste coax en connectoren worden gebruikt.

Zeg maar zo, wil je een hoop lol van je hobby beleven, dan is een goede antenne en goede coax een pre.

Sucses, Marc !

Offline henryb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: Antenne bij UBC 785XLT
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2007, 12:23:53 »
Ok Marc, thanx. duidelijk.
maar ik begrijp als je het echt goed wilt doen zul je meerdere scanners moeten hebben met daaraan gekoppeld een antenne voor een specifiek freq.gebied. bijv. scanner 1 met een antenne speciaal voor luchtvaartfrequenties en scanner 2 met een antenne voor vhf en scanner 3 met een breedband-antenne voor van alles en nog wat...etc.
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1

Offline MTH

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 466
Re: Antenne bij UBC 785XLT
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2007, 16:24:00 »
Een andere optie is een discone, deze zien eruit als een soort paraplu.
Voodeel hiervan is dat ze reletief breedbandig zijn en een behoorlijk frequentie gebied bestrijken.

De meest bekende is de Diamond D130.

http://www.diamond-ant.jp/ama2/eng_ama_2_5_1.asp

Laat je niks wijs maken dat dit soort antennes tot 1.3 GHz of 2 GHz kunnen ontvangen, dat doen ze namelijk niet of anders vreselijk slecht.
Tussen 25 Mhz en 500 MHz zullen ze het best presteren al moet daar bij gezegd worden dat het op UHF ook niet helemaal geweldig is.

Heb zelf enig tijd geleden een discone van AOR aangeschaft, de AOR DA-753g. Voordeel van deze is dat ie een stuk compacter is dan de Diamond en het op UHF beter doet dan de Diamond.



Ook zijn er nog genoeg andere opties.
Je kan ook 2 antennes plaatsen en aansluiten op 1 ontvanger, je heb dan wel een goede spliter/combiner nodig, zoiets als de SP-3 van RF-systems.



Met de SP-3 kan je zowel 2 antennes op 1 ontvanger aansluiten of je kan 2 ontvangers op 1 antenne aansluiten. Het verlies van deze splitter is minimaal merkbaar of UHF, op VHF merk ik geen verschil.

En zo zijn er nog genoeg andere mogelijkheden.

Sucses, Marc !

Offline henryb

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 62
Re: Antenne bij UBC 785XLT
« Reactie #4 Gepost op: 5 juli 2007, 09:02:30 »
Dank je Marc !
Goeie info, kan ik wat mee . Wist ook niet dat je met een splitter kon werken, ideaal .
groetjes !
UBC 785 XLT ** UBC 9000 XLT ** UBC 3500 XLT ** Diamond D-777 ** Diamond SRH 771 ** Target HF3 ** Jupiter Pro V9.1