Auteur Topic: X50 of discone  (gelezen 6423 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline speedmaster

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
X50 of discone
« Gepost op: 14 november 2018, 21:21:04 »
Wat geeft een betere ontvangst de diamond x50 of een discone antenne? op hoge en lage frequenties.
AOR DV1-  DIAMOND X50-  DIAMOND X200

Offline ceespost

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 9
Re: X50 of discone
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2018, 22:56:49 »
Ik zou gaan voor de X50, zeer goede antenne met redelijke gain en voor ontvangst vrij breedbandig, ik ontvang er alles tussen 80 en 500 mhz goed mee.
de discone is ook wel vrij breedbandig, maar minder gain dus minder gevoelig.

Offline TonB01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
Re: X50 of discone
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2018, 11:26:16 »
2 maanden geleden mijn oude discone vervangen door de X50N. Op UHF ontvang ik echt veel beter. Op VHF merk ik weinig verschil.
De Discone gebruikte ik ook af en toe voor ontvangst van HF, en dat was redelijk, met de X50N komt er nauwelijks een signaal op HF door.
Het ligt er dus aan wat je wilt ontvangen.

Ton
RSP1A, RSPDX, Airspy R2, Airspy Mini, UBC3500XLT, SDS200E, ICOM IC-R1500, ICOM R8500, Yupiteru MVT-7100
Antennes: X50N, Wellbrook ALA1530L, ADSB Spider (zelfbouw)

Online Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: X50 of discone
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2018, 14:31:40 »
je kunt ook een discone aanpassen zodat deze het op hogere frequentie beter doet.

Offline TonB01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
Re: X50 of discone
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2018, 17:36:38 »
@Gotya
Inkorten zou kunnen, maar de Discone stond al 30 jaar op het dak, het werd tijd voor een nieuwe antenne. ;)
RSP1A, RSPDX, Airspy R2, Airspy Mini, UBC3500XLT, SDS200E, ICOM IC-R1500, ICOM R8500, Yupiteru MVT-7100
Antennes: X50N, Wellbrook ALA1530L, ADSB Spider (zelfbouw)

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: X50 of discone
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2018, 19:15:46 »
Ik luister hier met een Diamond D130N discone en een D777.

Simpel gezegd kijkt de discone meer omhoog, dit is bijvoorbeeld handig bij de ontvangst van satellieten, ik weet niet of dat voor jou van toepassing is maar dat zou een argument voor de discone kunnen zijn. En zoals al gezegd hij presteert ook redelijk als HF antenne.

Succes met je keuze.
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline speedmaster

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 32
Re: X50 of discone
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2018, 19:33:28 »
Hmm moeilijk een keuze te maken maar ik denk dat ik het maar bij mijn x50 hou.iig een ieder bedankt voor jullie reacties.
AOR DV1-  DIAMOND X50-  DIAMOND X200

Offline 1kilowatt

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 141
Re: X50 of discone
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2018, 20:05:31 »
als je een goed gebouwde Discone antenne hebt is deze veel breedbandiger dan bv de x50. dit is een dual band antenne voor 145/435 MHz hier in de buurt zal hij goed werken met zelfs nog wat versterking.....

heb zelf veel belangstelling voor de mil. air band  de air to air band 138-144 Mhz kan je mooi afdekken met een GP of iets dergelijks of een andere gepiekte antenne.
het andere gedeelte van de mil. air band van 200-400 MHz is erg breed en kan je nooit met een gepiekte antenne afdekken. een goed alternatief is een Discone antenne die behoorlijk breedbandig is.
ben dan ook van plan om voor deze band een kleine discone te bouwen en eens te kijken hoe dit werkt.


Online Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: X50 of discone
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2018, 21:47:13 »
een discone ontvangt goed tot 6 maal de ontwerp frequentie.
ik heb een gesneuvelde discone hergebruikt met een ontwerp frequentie van225 MHz
Het bovenste gedeelte (de disc die nog goed was) had ik al gebruikt voor een 1090 MHz antenne.
Straks komen er dus 2 discone`s in de mast , maar ook een D777 en een X50, dus kan ik mooi vergelijken.
En misschien ga ik nog een discone kannibaliseren voor 1 met een ontwerp frequentie van +/- 69 MHz

Offline PD0G

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 53
    • QRZ PD0G
Re: X50 of discone
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2018, 20:50:06 »
een discone ontvangt goed tot 6 maal de ontwerp frequentie.
ik heb een gesneuvelde discone hergebruikt met een ontwerp frequentie van225 MHz
Het bovenste gedeelte (de disc die nog goed was) had ik al gebruikt voor een 1090 MHz antenne.
Straks komen er dus 2 discone`s in de mast , maar ook een D777 en een X50, dus kan ik mooi vergelijken.
En misschien ga ik nog een discone kannibaliseren voor 1 met een ontwerp frequentie van +/- 69 MHz

Wat hem je gemaakt voor de 1090. Foto
Heb ook 4 discones

Online Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 210
Re: X50 of discone
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2018, 22:29:14 »
coliniair 3 elementen boven elkaar, met 8 radialen als grondvlak (gemaakt van de discone)
helaas  geen foto, zit boven in de mast, gemaakt in witte pvc buis.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: X50 of discone
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2018, 22:32:36 »
Even off topic.

Ik heb hier nog een Diamond D130 compleet staan, het buisje voor de mastbevestiging ontbreekt en ik krijg drie ground radialen niet meer los (Ophalen).

Deze mag weg voor 20 euro.

Mvg
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R8500
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline Wesselaar

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 3
Re: X50 of discone
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2019, 10:25:52 »
Deze week heb ik mijn 2 meter set met toebehoren verkocht. Ik was nou niet bepaald een actieve zendamateur en luisterde eigenlijk alleen maar. dat kan ook op een scanner en scheelt me 30 euro per jaar.

ik zat me af te vragen welke antenne ik zou gaan plaatsen voor mijn scanner. Er staat immers nog een mastje tegen de gevel staan met een Diamond X50N en 9 meter aircell 5. het is een kleine mast van 3 meter die 2 meter boven de dakgoot uitkomt van ons rijtjeshuis met zolder. de antenne staat dus naar het schuine vlak waar de dakpannen op liggen op een meter of 7 hoogte vanaf de grond.

Via google en in dit forum heb ik een paar draadjes gezien die over ¨de beste scannerantenne¨ gingen of de vraag of een X 50 van diamond beter is dan een discone. Ik denk zelf dat ¨de beste antenne¨ niet bestaat. Een goede antenne voor mijn eigen doeleinden bestaat wel. Het is een kwestie van uitproberen aangezien iedere opstelling/situatie anders is. Ik ben van de praktijk dus meetgegevens en berekeningen zijn voor mij niet meer dan een leidraad. in de praktijk kan het soms heel anders uitpakken.

Wat wil ik ontvangen?

- luchtvaart 108-136  met name dat waar nederlands gesproken wordt.
  Dus luchtballonnen zweefvliegtuigen enz.meestal rond de 121 - 125 mhz.
- 2 meter zendamateurs
- Misschien wil ik nog een keer Acars decoderen op 131.... mhz, ik deed dat 20 jaar geleden via een geluidskaart. zal nog wel kunnen denk ik? ik hoor de tonen nog wel. of POCsag?  bestaat dat nog ergens in de 160 mhz?
kan ik tegenwoordig nog iets met een hamcom modem? Ik heb dosbox in Linux.
- uhf portofoonverkeer van een beveilgingsbedrijf op 459.... mhz op mijn werk.
- uhf 433 mhz LPD en 446 mhz PMR
- 70 cm amateurband

scanner luisteren deed ik de afgelopen jaren op een zelfbouw off-center fed dipole (130 mhz) met een 4:1 trafo die binnen voor het raam stond. Deze is iets breedbandiger dan een ¨gewone¨ dipole en werkte redelijk tussen de 108 en 174 mhz, verder deed deze niet zo heel veel op uhf of vhf laag.
Dit is leuk en beter dan de bijgeleverde telescoop antenne maar niet echt geweldig voor mijn doeleinden.

Op internet zijn er reviews waarin de Diamond D130N de hemel in wordt geprezen vanwege zijn degelijke constructie en zijn goede breedbandige eigenschappen. Om die reden heb ik er dus 1 gekocht.
De Diamond discone presteerde hier tussen de 108 en 174 inderdaad heel behoorlijk. Met name in de luchtvaartband waren de signalen prima en op de 2 meter waren de signalen wel aardig.
Op de vhf laag luister ik bijna niet dus daar kan ik niet heel veel over zeggen. op 4 meter hoor ik op zaterdag wel eens zendamateurs dus dan kon ik redelijk vergelijken. Deze waren op de discone prima te ontvangen. op 4 meter zal de discone dus wel zo`n beetje doen wat hij moet doen. Ditzelfde geldt voor rond de 50 mhz. Op 49 mhz hoor ik hier af en toe in de ruis een intercom of iets dergelijks en die was aardig ruisvrij te ontvangen op de discone.
op 27 mhz deed de discone het niet echt geweldigv en de UHF 430 - 470 mhz was bij mij echt bagger. de discone doet daar weinig tot niets. Sterker nog, op een meegeleverde telescoopantenne van de scanner of een baofeng (erg gevoelige) porto met rubberduck kwamen de UHF stations een stuk beter door.
Ik was dus niet echt blij met mijn Discone.

Tja,  wat dan?

Ik deed de aanname (en das nooit goed he?) dat de X-50N uit de mast zou blijven aangezien deze vast wel heel smalbandig zou zijn. Ik heb wel eens een verticals zelf gebouwd (j-pole voor 2, 70cm  en 10 meter) en ik weet dat die buiten de banden niet zo heel best presteren.
Toch de X-50 nog maar eens in de mast gehangen. De buren zullen me wel voor gek hebben verklaard want ik ben de ladder wel 20 keer op en af geweest. Ik moet zeggen dat het na een keer of wat steeds makkelijker gaat , maar iets met klimmen, behalve met de mountainbike, zal nooit echt mijn hobby gaan worden.
De X-50 geeft hier (logisch) op de 2 meter en 70 cm amateurbanden een beter signaal dan de discone. Pi3NOV zat met de discone in de ruis en met de diamond is deze ruisvrij. Een repeater op 145.750 was op de discone niet te ontvangen en met de X-50 met wat ruis. Dat is dus beter.
 UHF 430 - 460 MHZ is hier echt stukken beter dan de discone. ik hoor dingen die ik op de discone niet of nauwelijks hoorde en dan met name in de 70 cm amateurband, LPD en PMR en rond de 459 mhz.  
Op de luchtvaartband merk ik weinig verschil met de discone, het is misschien een fractie zwakker maar echt niet noemenswaardig. De grondstations van enkele vliegvelden en de gesprekken tussen luchtballonnen lijken me hierbij een goed ijkpunt.

De X-50 doet het hier dus beter (voor mijn doeleinden) dan de Discone en daar ben ik eigenlijk best wel een beetje verbaasd over. De verbazing zit m in het feit dat de X-50 voor ontvangst buiten de 2 meter en 70 cm het best goed doet hier.
De discone is voor VHF een goede antenne is maar onder de 50 mhz en boven de 200 mhz zal het snel bergafwaarts gaan.
Misschien dat er best wel frequenties zijn waar de discone beter presteert dan de X-50 en misschien dat er bepaalde frequenties zijn waar de discone een ¨piek¨ heeft en waar je op kunt zenden. Dat zou een reden kunnen zijn om er 1 aan te schaffen.
Mocht dat zo zijn dan komt dat mooi uit. Ik heb hier namelijk een splinternieuwe Diamond D130-N die ik op marktplaats ga zetten.
Albrecht AE355M  
Uniden Bearcat UBC 360 CLT
Diamond X50
Linux mint 19.1

Offline TonB01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 79
Re: X50 of discone
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2019, 11:52:48 »
Hi Wesselaar,

Aan deze kant dezelfde ervaring met de X50N en een Diamond C130N Discone.
Met de discone kon ik nog enigszins de HF banden en weersatellieten ontvangen, dat lukt met de X50N niet meer.
Op de 2 meter is de X50N niet beter dan de discone, maar op UHF een veel betere ontvangst.

Ton
RSP1A, RSPDX, Airspy R2, Airspy Mini, UBC3500XLT, SDS200E, ICOM IC-R1500, ICOM R8500, Yupiteru MVT-7100
Antennes: X50N, Wellbrook ALA1530L, ADSB Spider (zelfbouw)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2405
  • Apres moi le deluge
Re: X50 of discone
« Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2019, 19:43:39 »
Voor wat het waard is: ik heb een X50N en een D777 hoog en droog op dak. Op VHF ontlopen ze elkaar niet veel, zowel 118-137 als 137-144. Nadeel van de X50N vind ik wel dat ie vergeleken met de D777 meer noise binnen haalt. Een op een op bijv. een BCT15X gaf hier een hoop problemen. Op een UBC780XLT ging het een stuk beter maar helemaal 100% happy ben ik er niet mee. UHF kan ik niet over oordelen want dat luister ik er niet mee.
Luisterspulletjes :)