Auteur Topic: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.  (gelezen 180967 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Online Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1983
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #345 Gepost op: 18 mei 2023, 19:13:10 »
de 3600XLT is de minst gevoelige scanner die ik ooit gehad heb. Zeg maar gerust stokdoof. Je zal een hoop dingen missen.

Kun je dat staven met verschil in specificaties? Ik heb een 3600xlt en ben er best tevreden over. Ben in de markt voor een basis uitvoering. Aor dv1 is me te duur, sds200 is mooi maar zou ook doof zijn. Is een trx-2 dan de heilige graal waar we allemaal naar op zoek zijn?

Niet in specificaties, wel in de praktijk.

Ik moet opmerken dat er verschillende revisies zijn sinds pak 'm beet 2020. Sinds dat moment is er een firmware in omloop die beide revisies ondersteunt, zonder ook maar ergens de verschillen te vermelden. Ik vermoed andere chips. De oude revisie (maar weet niet of dat het kantelpunt was, misschien zijn er meerdere) heeft hagelwitte achtergrondverlichting die op ten duur zwakker wordt. Nieuwere hebben natuurlijk wit (soms met bruin-gelige tint) verlichting.

Als ik 4 verschillende scanners en de 3600XLT pak en om en om naar een middelmatig sterk signaal luister met dezelfde antenne, dan ontvang ik het op alle scanners nagenoeg even sterk, terwijl de 3600XLT stilt blijft. Getest met een RH771 opsteekantenne en een Diamond X30.

Zet ik een top 20 van lokaal veelgebruikte frequenties erin (scheepvaart, landelijke porto's en wat bedrijven) en laat ik deze op de 3600XLT scannen, dan is het best wel rustig. Pak ik een andere scanner, dan is het weer vanouds druk.

Een ander testje die ik altijd doe met een nieuwe scanner: beneden in de woonkamer luisteren hoe het Mobitex ontvangst is. Met de 3600XLT moet ik naar het raam toe lopen om het sterkste signaal op te pakken, die dan diep in de ruis binnenkomt, terwijl de andere scanners zonder moeite meerdere zenders ontvangen als de scanner plat naast mij op de bank ligt..

Ik heb het dan niet over één slechte 3600XLT, maar over meerdere exemplaren van verschillende leveranciers, verspreidt over 3 jaar tijd.

Ik heb ergens gelezen (maar weet niet meer waar) dat de Amerikaanse uitvoering (BCD436HP) niet zo ongevoelig is.

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #346 Gepost op: 18 mei 2023, 19:15:17 »
Kijk hier kan ik wat mee, dank Remon!

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #347 Gepost op: 18 mei 2023, 19:19:17 »
Citaat
Heb een SDS200e en ontvang er prima mee.
Alleen een birdie op marifoon kanaal 0.

Dat heeft de 3600xlt ook.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21685
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #348 Gepost op: 19 mei 2023, 14:34:31 »
Nog iets anders om in overweging te nemen: de 3600XLT is de minst gevoelige scanner die ik ooit gehad heb. Zeg maar gerust stokdoof. Je zal een hoop dingen missen.

Ik heb hier nu een 3600 aan de X50 hangen, perfecte ontvangst.
Reddingsbrigades Katwijk en Noordwijk op NXDN glashelder.
Reddingsbrigade Zandvoort analoog ook glashelder.

Offline Jewannes

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #349 Gepost op: 19 mei 2023, 15:45:52 »
Ik heb ook niets te klagen wat betreft doofheid. Hangt nu aan een mobiel sprietje bovenop een tuinparasol en de dispatch van De Lijn in Gent komt glashelder binnen (ruim 40 km verderop).

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21685
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #350 Gepost op: 19 mei 2023, 17:48:36 »
Nou ik heb vandaag geprobeerd mijn 3600 te programmeren met behulp van Hennie.
Deels is dat gelukt maar het was van korte duur.
Ik keek na het programmeren in Sentinel en alles stond door elkaar heen.
Scheepvaartfrequenties stonden bij NRK en RedNed zat in ene bij luchtvaart.
Ook willen niet alle favorieten scannen.
In de software lijkt alles goed te staan, in de List staat alles op On maar wil ik scannen dan staat er in beeld; Nothing to scan.

Offline Feiko GRN

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #351 Gepost op: 19 mei 2023, 18:25:50 »
Om eerlijk te wezen ik gebruik al jaren de Butel software voor het programmeren van mijn 3600 maar heb geen enkel probleem hier mee ondervonden.
Ook heb ik er naast als back-up Sentinel mee lopen en iedere keer als ik een verandering aan breng moet ik dit wel back-uppen in de sentinel voor het geval en dat is al eens gebeurt de 3600 crasht.
commtel 205 - Wouxun KG-UVD1 - UBCD3600XLT - SureF22 voor Zello. Ook bereikbaar op Zello kanaal "Uniden UBCD3600XLT  NLD"

Offline Spijkie

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 92
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #352 Gepost op: 19 mei 2023, 18:28:20 »
Nou ik heb vandaag geprobeerd mijn 3600 te programmeren met behulp van Hennie.
Deels is dat gelukt maar het was van korte duur.
Ik keek na het programmeren in Sentinel en alles stond door elkaar heen.
Scheepvaartfrequenties stonden bij NRK en RedNed zat in ene bij luchtvaart.
Ook willen niet alle favorieten scannen.
In de software lijkt alles goed te staan, in de List staat alles op On maar wil ik scannen dan staat er in beeld; Nothing to scan.

Hallo Johan,

Kijk eens bij instellingen  'select service types' of daar zaken op 'off' staan en zo ja zet deze eens op 'on', hij zou dan de favorieten moeten scannen.
Ik luister met de volgende scanners: UBC780XLT / Icom IC-R30 / UBCD3600XLT / IcomIC-R8600 / Diamond X50 / Procom CXL 2-2C

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21685
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #353 Gepost op: 19 mei 2023, 18:36:04 »
Met behulp van Marcel-Almere is het gelukt.
In de ARC software bij Write Data even alles aanvinken bij System Quickkeys.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21685
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #354 Gepost op: 27 mei 2023, 07:51:57 »
Nou heb ik een aantal DMR frequenties in een conventioneel systeem gezet en in een DMR One frequency syteem.
Maar ik kom er nog maar niet uit welk type de meeste info oplevert.
Ook verschilt het met wat je in het display van de scanner ziet en in Virtual Control van ARC536.

Bij het DMR One frequency syteem kan ik bij SITE ook nog Talkgroups ingeven.
Zou ik daar nog iets mee moeten doen?

Offline vdKaa

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 458
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #355 Gepost op: 27 mei 2023, 09:14:00 »
Oei, ik dacht dat je in de 3600XLT keuze hebt uit 3 “verschillende” weergaven van informatie op je beeldscherm. Bij de één staat dan de Talkgroup en een ander geeft weer de unit ID weer. Als je op zoek bent naar CC, Talkgroup of Unit-ID kan je misschien het stukje van Remon even doornemen. Hij beschrijft hierin hoe hij een DMR frequentie in een conventioneel systeem zet en dan bij alpha-tag een spatie en gelijk de numerieke frequentie (dus niet een naam). Daardoor krijg je alle informatie op het beeldscherm. Je moet dit wel gelijk in één keer goed programmeren want als je later iets in het alpha-tag veld aanpast dan werkt die truc niet meer. Tot nu toe heb ik zelf veel informatie kunnen halen uit de log die je bij Virtual Control kan laten aanmaken. Als het goed is zou je tijdens het afspelen van een DMR opname ook in het scherm van de 3600XLT de CC, talkgroup en unit ID kunnen terugvinden. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd omdat ik persoonlijk niets met unit-ID doe.

Als je in je DMR One Frequency system het vinkje bij Talkgroup ID search aanzet dan hoef je verder geen talkgroup in te vullen. Als je er dan ééntje voor die DMR One Frequency system vindt kan je die er later gewoon bij invullen (niet het vinkje bij talkgroup ID search weghalen).

Mijn persoonlijke ervaring (voor wat die waard is) is dat ik over het algemeen meer hits krijg op een DMR frequentie die geprogrammeerd is als conventioneel systeem. Daarbij moet ik wel aangeven dat ik nog geen vast opgestelde buitenantenne heb. Ik werk nog steeds met  een diamond D190 discone die ik met een zuignap buiten op het raam van mijn dakkapel plak.
UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, RSPdx

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
  • PC5L
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #356 Gepost op: 27 mei 2023, 10:16:11 »
Nou heb ik een aantal DMR frequenties in een conventioneel systeem gezet en in een DMR One frequency syteem.
Maar ik kom er nog maar niet uit welk type de meeste info oplevert.
Ook verschilt het met wat je in het display van de scanner ziet en in Virtual Control van ARC536.

Bij het DMR One frequency syteem kan ik bij SITE ook nog Talkgroups ingeven.
Zou ik daar nog iets mee moeten doen?

DMR via een repeater heeft 2 kanalen (TIJDSLOTEN). In een One Frequentie Systeem kan je bepalen naar welk tijdslot je wil luisteren. Ze kunnen tegelijktijdig gebruikt worden op dezelfde frequentie dus. Stel je luistert naar de Brandmeister DMR repeater in je buurt en op TS1 is TG204 actief en op TS2 is TG91 actief en je wilt zelf bepalen naar welke je wil luisteren. Dan kan je met een  One Fr. Sys. aangeven welke TG op welke TS zit en daar op afstemmen. Met een conventioneel systeem is het: 'wie het eerst komt het eerst maalt'. Je hoort ze dan om en om en er valt niets te kiezen.

De 3600 kan ook DCDM aan, simplex met 2 tijdsloten dus zelfde principe als boven beschreven.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21685
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #357 Gepost op: 27 mei 2023, 10:29:25 »
Duidelijk zover.
Maar nu heb ik meerdere sites.
Bij Unit ID en New department wil de de bijbehorende gegevens invullen.
Maar daar zie ik dan de gegevens van de eerst ingevulde site staan.
Hou houd ik dat gescheiden of voorkom ik dat het niet door elkaar wordt gehaald?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21685
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #358 Gepost op: 27 mei 2023, 10:45:41 »
Ik ben telefonisch helemaal bijgepraat en ben er uit hoe het werkt.
Het werkte dus duidelijk iets anders dan ik in gedachte had.
Marcel-Almere bedankt.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21685
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: UBCD3600xlt Gebruikers uitleg.
« Reactie #359 Gepost op: 28 mei 2023, 14:05:18 »
Ik ben van DMR ONE afgestapt. Ik heb meerdere Uniden scanners en op een enkel systeem na detecteren ze in dergelijke systemen slecht.

Dat idee krijg ik nu ook een beetje en datzelfde geldt voor NXDN.
Het is nu natuurlijk wel rustiger dan doordeweeks maar toch.