Auteur Topic: Hulp bij straatnamen  (gelezen 6168 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Hulp bij straatnamen
« Gepost op: 22 juni 2021, 17:53:05 »
Hallo,

Ik heb naarstig op zoek naar mensen die mij kunnen helpen bij het controleren, corrigeren en bijhouden van straatnamen. Wijlen Frank Ruitenburg heeft echt een heel mooi systeem opgezet met zijn p2kflex maar als ik alles zelf bij zou moeten werken dan is het meer dan een full-time job.

Zo heeft hij per plaats een .txt file gemaakt met daarin alle straatnamen. Die file wordt gebruikt voor het herkennen van straatnamen (eerst moet de plaatsnaam uiteraard herkend zijn). Het herkennen van de straatnaam is 1, maar vervolgens bevatten de meeste straatnamen ook coordinaten, dat scheelt een query naar Google. Daarnaast kan er ook "gespeeld" worden met straatnamen en locaties. Bijvoorbeeld door het opnemen van regelmatig voorkomende kruisende straten met hun coordinaten, of een object wat in P2000-meldingen steevast bij naam wordt genoemd, om hiermee nauwkeuriger uit te komen, wat tegenwoordig vooral bij de Telegram BOT wel handig is natuurlijk.

Voor Den-Haag heb ik inmiddels iemand gevonden die zo goed als mogelijk alle ontbrekende straten heeft toegevoegd, oude eruit gegooid, coordinaten aangevuld en de eerder genoemde kruisingen en objecten aan het toevoegen is. Daar ben ik echt heel erg blij mee en daar heeft uiteindelijk iedereen profijt van :)

Ben je ook bereid om mee te helpen? Laat het even weten, dan zal ik eens een duidelijke beschrijving maken hoe eea exact werkt (qua formaat en dergelijken)

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2021, 14:30:24 »
Wil best een bijdrage leveren als ik dat kan. Via PDOK is de Basisregistratie Adressen en gebouwen te raadplegen, daar staan als het goed is alle straten in.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2021, 15:18:51 »
Wil best een bijdrage leveren als ik dat kan. Via PDOK is de Basisregistratie Adressen en gebouwen te raadplegen, daar staan als het goed is alle straten in.

Fijn :) Voor welke plaats(en) ?

Offline Jacob

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 348
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2021, 18:41:40 »
Peter,

Stuur mij maar Teylingen toe, Sassenheim, Voorhout, Warmond

Jacob

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2021, 05:31:33 »
Fijn :) Voor welke plaats(en) ?

Helmond, Beek en Donk, Lieshout, Mariahout, Aarle-Rixtel. Da's hier in de buurt :)

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2021, 09:04:51 »
Stuur mij maar Teylingen toe, Sassenheim, Voorhout, Warmond

Had ik poosje geleden toch al gestuurd, of heb ik een verkeerd emailadres :)

Offline Jacob

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 348
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2021, 19:28:15 »
Euhhhh... niks gezien...en mijn mail adres is toch echt nog hetzelfde als 15 jaar geleden :)

Jacob

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #7 Gepost op: 1 juli 2021, 15:07:00 »
Zoetermeer, Den-Haag, Teylingen en regio Helmond zijn up to date :)

Wie helpt mee?

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2021, 10:15:59 »
Stuur mij maar Teylingen toe, Sassenheim, Voorhout, Warmond

Fijn :) Voor welke plaats(en) ?

Helmond, Beek en Donk, Lieshout, Mariahout, Aarle-Rixtel. Da's hier in de buurt :)

Beiden, inmiddels beschik ik over een Excel totaalbestand met daarin alle plaatsen in NL en alle straatnamen binnen die plaatsen. Wat op het eerste gezicht nu alsnog vooral lijkt te ontbreken, zijn (voet)paden. Zou ik jullie dit totaalbestand kunnen sturen en opnieuw de bestanden (ze worden automatisch aangevuld qua coordinaten tegenwoordig, dus zijn continu aan verandering onderhevig) om te zien wat eventueel nog ontbreekt? Coordinaten hoeven er niet perse bij te staan, die worden op het moment van een melding opgevraagd bij Google.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2021, 10:20:26 »
Nogmaals het verzoek aan een ieder die de p2kflex monitor gebruikt; via een oproep op de Telegram BOT begint de hulp nu eindelijk een beetje te lopen, want 2300 plaatsen met in totaal bijna 300.000 straten controleren is niet te doen in mijn eendje (kwaak kwaak).

Het komt erop neer dat p2kflex elke melding scant op plaatsnamen. Indien gevonden dan wordt in die 'plaatsnaam.txt' (bijvoorbeeld Gouda, Zuid-Holland.txt) gekeken of een van de straatnamen in dat bestand in de melding voorkomt. Dit kan een volledige straatnaam, of een gedeeltelijke zijn. Deze bestanden zijn aardig gedateerd waardoor niet alle straatnamen herkend worden. Middels het totaalbestand is het gewoon een kwestie van vergelijken welke ontbreken en aanvullen waar nodig. Indien er coordinaten achter staan dan worden deze gebruikt door p2kflex. Zo niet, dan worden deze opgevraagd bij Google. Sinds kort worden ze dan ook in het bestand zelf toegevoegd, dus daar hoef je in principe niets mee te doen.

Wie kan/wil helpen? Denk ook aan een stukje gezond eigenbelang, hoe completer jouw eigen omgeving, hoe beter een melding kan worden weergegeven. Daarnaast werkt de mobiele site (m.p2kflex.nl) net als de Telegram BOT met coordinaten. Dit betekent dat minimaal de straat herkend moet worden om weer te kunnen geven op basis van coordinaten.

Offline Faramir

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 363
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2021, 16:17:31 »
Stuur mij maar Teylingen toe, Sassenheim, Voorhout, Warmond

Fijn :) Voor welke plaats(en) ?

Helmond, Beek en Donk, Lieshout, Mariahout, Aarle-Rixtel. Da's hier in de buurt :)

Beiden, inmiddels beschik ik over een Excel totaalbestand met daarin alle plaatsen in NL en alle straatnamen binnen die plaatsen. Wat op het eerste gezicht nu alsnog vooral lijkt te ontbreken, zijn (voet)paden. Zou ik jullie dit totaalbestand kunnen sturen en opnieuw de bestanden (ze worden automatisch aangevuld qua coordinaten tegenwoordig, dus zijn continu aan verandering onderhevig) om te zien wat eventueel nog ontbreekt? Coordinaten hoeven er niet perse bij te staan, die worden op het moment van een melding opgevraagd bij Google.

Stuur maar door Peter dan kijk ik wat ik nog boven water kan krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2021, 20:00:30 »
Nogmaals het verzoek aan een ieder die de p2kflex monitor gebruikt; via een oproep op de Telegram BOT begint de hulp nu eindelijk een beetje te lopen, want 2300 plaatsen met in totaal bijna 300.000 straten controleren is niet te doen in mijn eendje (kwaak kwaak).

Het komt erop neer dat p2kflex elke melding scant op plaatsnamen. Indien gevonden dan wordt in die 'plaatsnaam.txt' (bijvoorbeeld Gouda, Zuid-Holland.txt) gekeken of een van de straatnamen in dat bestand in de melding voorkomt. Dit kan een volledige straatnaam, of een gedeeltelijke zijn. Deze bestanden zijn aardig gedateerd waardoor niet alle straatnamen herkend worden. Middels het totaalbestand is het gewoon een kwestie van vergelijken welke ontbreken en aanvullen waar nodig. Indien er coordinaten achter staan dan worden deze gebruikt door p2kflex. Zo niet, dan worden deze opgevraagd bij Google. Sinds kort worden ze dan ook in het bestand zelf toegevoegd, dus daar hoef je in principe niets mee te doen.

Wie kan/wil helpen? Denk ook aan een stukje gezond eigenbelang, hoe completer jouw eigen omgeving, hoe beter een melding kan worden weergegeven. Daarnaast werkt de mobiele site (m.p2kflex.nl) net als de Telegram BOT met coordinaten. Dit betekent dat minimaal de straat herkend moet worden om weer te kunnen geven op basis van coordinaten.

Heel Zeeland wordt inmiddels al opgepakt door 1 fanatieke gebruiker, waarvoor dank :D

Offline jjvd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2021, 05:11:31 »
Stuur mij de gemeente Oldambt maar toe.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2021, 08:19:25 »
Stuur mij de gemeente Oldambt maar toe.

Top, dankjewel! Kun je mij in een persoonlijk bericht jouw emailadres laten weten?

Klopt onderstaande lijst?

https://www.gemeente-oldambt.nl/in-oldambt/dorpen-en-wijken/dorpen

Bad Nieuweschans
Beerta
Blauwestad
Drieborg => geen afzonderlijke plaatsnaam?
Finsterwolde
Heiligerlee
Midwolda
Nieuw-Beerta
Nieuwolda
Nieuw-Scheemda en 't Waar  => geen afzonderlijke plaatsnaam?
Oostwold
Scheemda
Westerlee

2 plaatsen niet gevonden in het totaalbestand, deze zullen mogelijk onder een andere plaatsnaam vallen.

Offline jjvd

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 29
Re: Hulp bij straatnamen
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2021, 10:48:24 »
in de lijst mist in elk geval Winschoten.


In Drieborg en de andere kleine dorpjes zijn wel degelijk straatnamen.


PM met mailadres is onderweg.