Auteur Topic: Unknown sync header  (gelezen 6258 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Dutch Firefly

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 260
Re: Unknown sync header
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2022, 13:12:27 »
Vandaag 14:11 Gelderland Midden 34DF 5939 5555 CB20

Offline Shave

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 206
Re: Unknown sync header
« Reactie #16 Gepost op: 12 maart 2023, 23:03:36 »
Om 00:00 uur zie ik hem nu ook.

 UNKNOWN SYNC HEADER : 34DF 5939 5555 CB20


In PDW schiet de meter dan meteen terug naar 95%.

Het was me nog niet eerder opgevallen aangezien dit ook niet in de log bestanden terug komt.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: Unknown sync header
« Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2024, 22:04:06 »
Dit mysterie is inmiddels ontrafeld. Even in Jip en Janneke taal, als een P2000-zender zijn synchronisatie kwijt raakt dan zal deze een zogenaamde "Re-Sync" versturen, hetgeen terug te vinden is in deze documentatie, pagina 20 :

http://www.arib.or.jp/english/html/overview/doc/1-STD-43_A-E1.pdf

Het Ar-bitpatroon komt overeen met deze UNKNOWN SYNC HEADER. Deze pakketten bevatten geen data. Het is volstrekt onduidelijk waarom dit dagelijks om 14:11 wordt verstuurd en evenmin waarom dit vroeger nooit was, dit fenomeen is pas sinds enkele jaren.

In elk geval bevat het dus (nogmaals) geen data, en dus ook geen verborgen data. Voor zover mogelijk kan het dus genegeerd worden.

34DF A6C6 AAAA CB20 is de juiste, volledige header. Eerder zijn ook deze 2 genoemd :

14DF A6C6 AAAA CB20
74DF A6C6 AAAA CB20

Dat moeten decodeerfouten zijn, het eerste blok plus het laatste is altijd (hexadecimaal) FFFF. Dat is bij die laatste 2 niet het geval en kan dus onmogelijk iets anders dan een decodeerfout zijn. Mocht iemand een andere unknown syncheader zien waarbij eerste en laatste wel FFFF is (kun je eenvoudig in de windows rekenmachine bij elkaar optellen in de "Programmeur stand", dan verneem ik dit uiteraard graag :)

Offline waltje

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 6
  • KA4YBR (en PA4YBR)
Re: Unknown sync header
« Reactie #18 Gepost op: 26 maart 2024, 19:17:45 »
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je dan ook een signaal hoort dat duidelijk anders klinkt dan wat je normaal op P2000 hoort?
En mogelijk; of je dit op zou kunnen nemen?

Een sync header is, zoals het al een beetje zegt, een blokje informatie wat voor elk bericht zit, hiermee synchroniseert de ontvanger met het ontvangen signaal. In deze header zit bijvoorbeeld of het een 2- of 4-level signaal is en hoeveel bits/seconde er worden verstuurd. Standaard is er een handvol headers. PDW weet niet hoe de data van een onbekend, niet gedefinieerde header te behandelen en dan verschijnt die melding. Dit kan altijd een keer foutief op het scherm verschijnen, waar het gewoon een standaard P2000-signaal is, maar er mogelijk wat bitjes zijn omgevallen.

Dus als het echt structureel anders is en nog belangrijker; steeds hetzelfde header, dan is het best interessant en zou ik wel willen weten hoe het klinkt. Misschien is het een gare zender die een fout signaal uitzendt, maar wellicht wordt er wel ergens mee getest. Daarom zou ik deze audio graag willen horen :)

Een tester van mij krijgt steeds 0x873C binnen ... klopt ook niet....