Auteur Topic: OBMS  (gelezen 6880 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

BMW

  • Gast
OBMS
« Gepost op: 25 maart 2005, 22:33:49 »
Vanavond werd hier geallarmeerd voor een OBMS-B. Wat is dit precies en wat is het verschil met een OBMS-A?

Edit: Zit me net te bedenken dat dit beter onder Afkortingen P2000 had gekund misschien, maar dat moet een mod maar even verplaatsen dan  :)

BMW

  • Gast
Re: OBMS
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2005, 10:03:41 »
Helemaal niemand die het weet?  :|

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: OBMS
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2005, 10:56:19 »
Citaat
Vanavond werd hier geallarmeerd voor een OBMS-B. Wat is dit precies en wat is het verschil met een OBMS-A?

Ik zie bij Zeeland ook helemaal niet meldingen met een A1 of A2 indicatie. Ik denk zelf dat een OBMS-A een handmelding is en een OBMS-B een automatisch alarm.

BMW

  • Gast
Re: OBMS
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2005, 11:03:42 »
Citaat van: "D a a f"
Ik zie bij Zeeland ook helemaal niet meldingen met een A1 of A2 indicatie. Ik denk zelf dat een OBMS-A een handmelding is en een OBMS-B een automatisch alarm.

Dan kijk je toch verkeerd denk ik, hier worden echt wel A1 en A2 ( voor ambulances ) gebruikt, voor de brandweer BR 1 en BR 2

Wat je zegt over die OBMS klinkt wel logisch.. maar ik geloof niet dat dat het is. Want 2 dagen terug werd er in Goes voor een OBMS-A geallarmeerd en dat was toch ook gewoon een automatisch alarm geloof ik.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7551
  • PE1RFR
Re: OBMS
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2005, 11:11:52 »
Citaat van: "BMW"
Dan kijk je toch verkeerd denk ik, hier worden echt wel A1 en A2 ( voor ambulances ) gebruikt, voor de brandweer BR 1 en BR 2

Ik denk dat hij niet verkeerd kijkt, we hebben het over brandweer meldingen, niet over CPA. Normaal gesproken gebruikt de brandweer A1/A2/A3 bij automatische (OMS) meldingen. Bij jullie lijkt dat dus OBMS-A en OBMS-B te zijn...

Groeten, Peter.

BMW

  • Gast
Re: OBMS
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2005, 11:20:05 »
Citaat
Normaal gesproken gebruikt de brandweer A1/A2/A3 bij automatische (OMS) meldingen.

Dit is totaal nieuw voor mij, dus heb daarom zijn bericht verkeerd opgevat. Ik wist niet dat ze in andere regio's die aanduidingen hadden voor een OMS  :)

Dan lijkt het me inderdaad toch wel logisch, OBMS-A voor een handmelding en OBMS-B voor een automatisch alarm ( of juist omgekeerd? )

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: OBMS
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2005, 11:28:03 »
Citaat
@BMW
voor de brandweer BR 1 en BR 2

En deze indicaties houden in: BRAND Prio 1 of BRAND Prio 2

firerobin

  • Gast
Re: OBMS
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2005, 12:59:45 »
Citaat van: "BMW"
Dit is totaal nieuw voor mij, dus heb daarom zijn bericht verkeerd opgevat. Ik wist niet dat ze in andere regio's die aanduidingen hadden voor een OMS  :)

Dan lijkt het me inderdaad toch wel logisch, OBMS-A voor een handmelding en OBMS-B voor een automatisch alarm ( of juist omgekeerd? )

Jah voor mij is het ook totaal nieuw, ik vroeg m'n eigen ook al af wat de betekenis was van OBMS-A en OBMS-B

brw martijn

  • Gast
Re: OBMS
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2005, 19:45:36 »
OMBS betekend voor mij openbaar brandmeld systeem, maar wat de A of B erachter betekend??

Offline Daaf

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2147
Re: OBMS
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2005, 09:27:10 »
Citaat
OMBS betekend voor mij openbaar brandmeld systeem, maar wat de A of B erachter betekend??

Zover waren wij ook al  :?

firerobin

  • Gast
Re: OBMS
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2005, 14:00:39 »
weet nou nog niemand wat OBMS-A en OBMS-B betekend???

Offline Marco

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 143
Re: OBMS
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2005, 18:22:49 »
Eén van de twee betekend (volgens mij A) melding door een rook of warmtemelder die verspreid in het object hangen en de andere (B?) dacht ik een melding doordat er een handmelder ingedrukt is.

Correct me if I'm wrong ;)
Met vriendelijke groet,
Marco

[size=85]Jupiter Pro V8.6 en V9.1, Galaxy V8.2, P2000 lichtkrant (96cm)[/size]

brw martijn

  • Gast
Re: OBMS
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2005, 20:02:25 »
Citaat van: "Marco"
Eén van de twee betekend (volgens mij A) melding door een rook of warmtemelder die verspreid in het object hangen en de andere (B?) dacht ik een melding doordat er een handmelder ingedrukt is.

Correct me if I'm wrong ;)

dat is heel leuk maar bij ons zijn er brandmeld centrale's die niet aangeven wat het is dus de RAC kan het al helemaal niet weten.
maar ja het kan natuurlijk per regio verschillen en dat het bij ons er niet bij komt te staan.

firerobin

  • Gast
Re: OBMS
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2005, 20:19:18 »
Ik heb het antwoord dankzij een centralist van de meldkamer in Zeeland


Met een OBMS-A alarmering wordt er ook een red-voertuig (ladderwagen/hoogwerker) meegestuurd omdat er mensen in het gebouw kunnen zijn. bijv een ziekenhuis, kantoor, berjaardenhuis
en bij een OMBS-B melding wordt er alleen een blusvoertuig ingezet