Auteur Topic: Adviesvraag verbetering ontvangst  (gelezen 2285 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline AK01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 50
Adviesvraag verbetering ontvangst
« Gepost op: 8 oktober 2020, 21:06:31 »
Hallo, korte introductie. Mijn naam is Pieter, woonachtig in Bergschenhoek, net noord van rotterdam Airport. Sinds een paar maanden ben ik weer actief aan het luisteren naar, met name, de militaire luchtvaart. In de jaren 80, 90 was ik in bezit van een AR3000 met een simpele discone antenne. Hiermee kon ik vaak dutch mill ontvangen, en een enkele keer zelfs Lippe Radar etc.

Nu heb ik een UBC125XLT en een BCT15X, ik gebruik als buitenantenne de Diamond700, deze staat gemonteerd op een een CV buis van circa 2 meter. Het geheel zit (demonteerbaar) aan mijn dakkapel, ik gok op en meter of 7. Mijn huis steekt net boven de andere uit, maar niet veel, er zijn geen flats etc in de directe omgeving.
De antenne zit eerst met Aircell-7 kabel, daarna net voor hij naar binnen gaat gewone (ik denk) RG-58 kabel met een PL-259 male/male connector, daarna weer wat kabel, en nog een PL259 splitter om beide scanner tegelijk aan te kunnen sluiten op de antenne, en dan nog het laatste stukje RG-58 naar de scanners.
Qua ontvangst, Rotterdam airport uiteraard luid en duidelijk, Schiphol ( ±45 km) is wel te verstaan, maar niet echt hard, Amsterdam radar wel beter. Dutch mill (controller) heb ik nog niet gehoord, en Lippe (of Langen nu) durf ik alleen maar van te dromen. Vliegtuigen in de lucht ontvang ik tot ± 300km, uiteraard afhankelijk van de hoogte, Tankers in de Rosy /Giny track bij Bremen kan ik goed horen.

Wat vinden jullie van deze ontvangst? ik ben me er van bewust dat er steeds meer storing is door elektrische appraten etc, dus wellicht is het sowieso minder, maar wat zou ik kunnen veranderen om toch nog betere ontvangst te verkrijgen (behalve verhuizen, of een mast van 20 meter ;))?
Ik heb hier op het forum al zitten lezen over antenne versterkers, en andere antennes, maar kom er niet uit of ik daar veel verder mee kom.

Ter info, ik heb 0.0 technische kennis, het solderen van een PL-259 moet ik al uitbesteden  :-[, waarschijnlijk omdat mijn soldeerbout waardeloos is, dus ik hoop op een antwoord in enigzins begrijpelijke taal voor mij.

Mvgr Pieter,

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4890
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Adviesvraag verbetering ontvangst
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2020, 07:17:17 »
Heel algemeen:
- antennehoogte is van belang, je ontvangt vrijwel niets meer wat over de radiohorizon ligt. 7m is beter dan 2m, maar je bent dan nogal afhankelijk van de hoogte van de antennes van de zender.
- elk object tussen de zender en antenne geeft demping, flats, bomen, verzin het maar.
- als er dan signaal bij je antenne binnen komt wil je dat die antenne zoveel mogelijk gain heeft in de richting van ontvangst. Een rondstraler heeft ook gain, de ontvangst wordt bij grotere gain een steeds plattere pannekoek,  ten nadele van de ontvangst van schuin naar boven en schuin naar beneden. Een rondstraler met heel veel gain doet dus het ontvangen van vliegtuigen op hoogte verminderen.
- goed, signaal in je antenne moet naar de ontvanger via de coax kabel. Die heeft verlies en hoe meer verlies hoe slechter het signaal bij je ontvanger aankomt. RG58 is daarbij veel slechter dan Aircel7 bijvoorbeeld. En bij alle kabels geldt: hoe hoger de frequentie hoe meer verlies. en ook: hoe langer de kabel hoe meer verlies. Tenslotte geeft ook elke connector verlies, dus hoe minder connectoren hoe beter.
- het splitsen van de kabel naar 2 ontvangers levert per ontvanger max de helft van het signaal.
- dan komt het signaal uiteindelijk bij je ontvanger. Hoe gevoeliger je ontvanger hoe beter.

Wat zou je kunnen verbeteren?
- antenne hoger. Je mag 5m boven de dakdoorsnijding vergunningsvrij antennes plaatsen (lengte inclusief antenne).
- antenne met meer gain, maar de antenne wordt dan meer richtingsgevoelig. Zou ik niet als eerste naar kijken.
- antenneversterker vlak onder de antenne. Daar versterken heeft het meeste zin.
- zo lang mogelijk goede kabel gebruiken, dus die Aircel7. Dan vlak bij de ontvangers pas overgaan op iets meer flexibele kabel.

Hierbij gaat de hoogte het meeste opleveren, want als er geen signaal bij de antenne komt valt er niks te versterken en zo.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline terrestrial

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 113
Re: Adviesvraag verbetering ontvangst
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2020, 09:59:42 »
Het lijkt alsof jij een prima ontvangst hebt, je hebt een 7 mtr lange antenne met hoge gain alhoewel die wel voor 2m/70cm bedoeld is dus wellicht dat het gain daartussen wat lager ligt.  Net zoals al is gesuggereerd, je kunt alleen de antenne hoger plaatsen, de kabel er tussen uit 1 stuk laten bestaan , kabel met min mogelijk demping nemen (bijv ecoflex) maar dan wordt die ook meteen 2x zo dik. Of het signaal net onder de antenne versterken maar dan kun je ook weer sneller last krijgen van oversturing.

Grondstations van verder weg gelegen vliegvelden etc ga je niet ontvangen of je moet enorm de hoogte in uitgezonderd wanneer er atmosferische condities zijn.
AirSpy R2 & Spyverter  -- Diamond D130N -- Aircel 7 - Rpi2 Piaware ADS-B/MLAT Flightfeeder -- Virtual Radar Server

Offline AK01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 50
Re: Adviesvraag verbetering ontvangst
« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2020, 10:48:10 »
Heren, bedankt voor de reacties. Ik zal eerst even gaan uitproberen wat ik win als ik de splitter, en wellicht nog een stuk kabel er tussenuit haal.

Wellicht had ik het niet zo duidelijk geformuleerd, maar de Diamond 700 staat op een buis van 2 meter, Dit steekt dus boven mijn dakrand uit, die dakrand zit op circa 7 meter, de antenne steekt dus geen 7 meter boven de dakrand uit!
Nog een vreemde vraag, de 3 zijsprieten, ik dacht dat die voor VHF zijn, en de dikke buis voor het UHF gedeelte, of sla ik de plank helemaal mis. M.a.w. kan ik nog winnen of verliezen door de zijsprieten er af te laten?

Mvgr Pieter,

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4903
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Adviesvraag verbetering ontvangst
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2020, 10:50:20 »
Nee, die zijsprieten zijn zowel voor VHF als UHF. Net als de buis.

Offline AK01

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 50
Re: Adviesvraag verbetering ontvangst
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2020, 12:29:14 »
Dank je wel Rene, ik had er op gegoogled, maar zonder resultaat :-[
Ik heb vanmorgen de lange aircell-7 rechtsreeks op de BCT15x aangesloten, en hoorde meer dan voorheen (kan ook aan de atmosfersiche omstandigheden liggen uiteraard).
Daarna de PL-259 splitter ertussen, en het resultaat was wel iets minder, maar voor mijn gevoel niet schokkend. Met nog een PL connector en een meter kabel werd het wel aanzienlijk minder.

Nog meer vragen : de BCT15X stuur ik aan met laptop (opnemen en programeren), die laptop lijkt toch wel storing te geven. Kan dat, en zo ja hebben jullie daar ideeėn over hoe dat het best te combineren is?

En over aarding, ik had vroeger die Discone op mijn dak staan, nooit geaard, maar toendertijd stond er bij iedereen nog een antenne op het dak. Ik heb nooit inslag gehad, is dat geluk geweest, of is de kans gewoon klein? Ik heb geen mogelijkheid om te aarden, althans niet in de grond, een CV pijp zou nog haalbaar zijn, maar helpt dat iets?

Mvgr Pieter,

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Adviesvraag verbetering ontvangst
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2020, 09:10:13 »
Ik heb aan de adviezen van de anderen weinig toe te voegen of het moet zijn dat een Diamond777 meer resonant is rond de 120 MHz. Als je alleen luchtvaart wil luisteren is dat mogelijk een optie. Die antenne is wel kleiner met minder gain dan de D700 maar omdat hij beter afgestemd is op de luchtvaartfrequenties zou het meer ontvangst op kunnen leveren. Hoe denken de anderen hier over?

Ter vergelijking: Ik woon ten zuiden van Tilburg bij de Belgische grens en zit 90 km van Schiphol af. Hier steekt een Diamond X200 boven het dak uit en die is ook niet resonant op de luchtvaartfrequenties. Ik ontvang de vliegtuigen bij Schiphol vanaf 700 mtr of hoger, dus als ze net zijn opgestegen of established zijn op de ILS. De communicatie op de towerfrequenties hoor ik niet.
Succes!