Auteur Topic: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!  (gelezen 20904 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

WardriverQ

  • Gast
Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Gepost op: 24 juni 2006, 05:00:20 »
Even een discusie opzetten over Astrid, al dan niet mee te luisteren.  Met de nieuwe Tetra technologie (zonder encryptie) zou het nog mogelijk moeten zijn om mee te luisteren.  Zijn hier algoritmes voor nodig??  Bijzondere kennis??

Iedereen wil wel meeluisteren....

Laat mij uw bevindingen en misschien kunnen we er hier een interessante topic over maken.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2006, 07:20:12 »
Citaat van: "WardriverQ"
Even een discusie opzetten over Astrid, al dan niet mee te luisteren.  Met de nieuwe Tetra technologie (zonder encryptie) zou het nog mogelijk moeten zijn om mee te luisteren.  Zijn hier algoritmes voor nodig??  Bijzondere kennis??

Alle informatie over het Tetra-protocol is te vinden op de website van ETSI.

Rene

WardriverQ

  • Gast
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2006, 09:10:45 »
Amaai veel te veel info.
Ik heb zo eens liggen nadenken.

Astrid bevind zich tussen de 380 en 400 mhz.
Dat is dus 20 mhz. 20 mhz maal 1000 = 20.000 kanalen.  Correct of ben ik verkeerd.
Iemand enig idee of er een bepaald aantal kanalen gerserveerd zijn voor de politie/brandweer of is het één hele grote pot waar alles in zit.

Ik ben maar luidop aan het denken hoor......

Misschien dat iemand hier heel kort de werking van het trunking systeem kan uitleggen.  Zit daar een algoritme in??

Offline Wopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 858
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2006, 16:55:56 »
Hey,

waar komt die 1000 vandaan ? 1000 bananen ;-) ?

Trunking zit geen ritme in een zenderlocatie heeft gemiddel 5 BaseRadio's waarop per BR 4 traffic channels actief zijn, dus op 1 freq (=BR) zitten 4 trafficchannels.

Hierdoor heb je dus 4tijdsloten maal 5 BR's =20 traffic channels ter beschikking voor spraak of data, helaas valt er 1 af voor "contole kanaal" naar alle randapparatuur die op deze paal is aangemeld dus effectief 19 gesprek mogelijk tegelijkertijd.

En iedereen mag overal praten, dat regelt de trunking controller. Dus er iet niets toegewezen het kan zelfs zijn dat bij een volgende doorgang een andere paal wordt geselecteerd omdat deze inmiddel sterker is geworden.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2006, 16:58:00 »
Citaat van: "WardriverQ"
Zit daar een algoritme in??

Ja, meer dan één.

Rene

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7558
  • PE1RFR
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2006, 17:25:39 »
Citaat van: "WardriverQ"
Iemand enig idee of er een bepaald aantal kanalen gerserveerd zijn voor de politie/brandweer of is het één hele grote pot waar alles in zit.

Het is 1 grote pot waarbij geen gebruik wordt gemaakt van "kanalen" maar van "gespreksgroepen". Binnen een groep kun je met iedereen communiceren die op dezelfde groep staat afgestemd. Tsja da's misschien wel erg logisch, het gebruik van een gespreksgroep komt misschien overeen met het gebruik van een "kanaal", maar met dien verstande dat het netwerk automatisch per gesprek een beschikbaar kanaal toewijst. Op lokatie A kan dat kanaal 10 zijn, op lokatie B kanaal 135 en per lokatie zou het kanaal per gesprek (per keer dat er gezonden wordt) kunnen verschillen.

Het principe is identiek aan GSM. GSM heeft radiotechisch ook honderden kanalen ter beschikking, lees: honderden frequenties. Als jij wilt bellen (of gebeld) wordt dan ben je ook niet gebonden aan een bepaald kanaal, de verbinding wordt tot stand gebracht via een van de beschikbare kanalen van de lokale zendmast.

Het gaat zelfs nog een stuk verder want over 1 kanaal (frequentie) kunnen meerdere gesprekken plaatsvinden, omdat het digitaal ingepakt is, net als een ZIP bestandje zegmaar. Bij GSM 8 simultane gesprekken, bij TETRA 4 per radiokanaal. Mocht je buiten het bereik van 'jouw' zender komen, dan schakelt het gesprek automatisch over naar een volgende zender waarbij automatisch ook een ander kanaal hoort, anders zouden de 2 zenders elkaar storen, de kanalen mogen pas over een langere afstand hergebruikt worden om storing te voorkomen.

Het is zegmaar 1 groot computergestuurd netwerk waarbij elk gesprek centraal "geschakeld" wordt. Als portofoon 123 wil zenden op gespreksgroep A dan kijkt de computer of portofoon 123 wel geauthoriseerd is om op die groep te zenden, als dat het geval is dan wijst de computer een lokaal kanaal toe en zullen in het gehele netwerk (landelijk) alle zenders aktief worden waar een portofoon/mobilofoon is aangemeld op die ene gespreksgroep. Bij onze Nederlandse KLPD bijvoorbeeld wordt elk gesprek via zo'n 100 zenders uitgezonden omdat die eenheden zich verspreid over het gehele land bevinden. Bevinden 1000 eenheden zich rondom 1 mast, dan dan alleen die ene mast het gesprek uitzenden, bij mijn weten is daar geen maximum voor, want als het gesprek eenmaal wordt uitgezonden dan is er naar mijn bescheiden mening geen limiet aan het aantal apparaten dat zo'n gesprek kan ontvangen.

Dat is wat ik zo 1,2,3 even kan verzinnen mbt trunking, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Overigens heb ik niet overal de juiste woorden/termen gebruikt, maar ik moet het natuurlijk niet ingewikkelder maken dan het al is :)

Groeten, Peter.

WardriverQ

  • Gast
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2006, 18:42:17 »
Dank U voor de extreme uitleg.  Maar via mijn UBC 3300 kan ik trunksystemen ontvangen, hoe komt dit dan als het zo ingewikkeld is??

Bestaat er een mogelijkheid om Astrid op één of andere manier af te luisteren??
4 Kanalen per frequentie, hoeveel hebben we er dan in totaal??

Offline Barbados

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 134
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2006, 18:53:51 »
Astrid is niet af te luisteren. Nu niet en binnen 5 jaar nog niet.
Kijk maar eens op dit forum eerder en onder andere onderwerpen. Daar is al genoeg over gepraat en neem het aan van mensen zoals Hunter, Johan Beck en Leen Ansems die er beroepshalve mee te maken hebben. Daarom is het zo zielig dat wij hier RIC codes zitten te verzamelen van wat vrijwillige brandweerposten waar niks te lezen valt en waar we niks kunnen mee aanvangen. En met onze scanners kunnen we enkel nog naar de bussen van De Lijn of een taxicentrale of een bedrijf luisteren. Dat geeft toch niks!!!!
UBC280XLT (2x) - UBC92XLT - Blackbox Astrid - Realistic Pro 2042 - UBC9000XLT en nog wat van dattum

WardriverQ

  • Gast
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2006, 19:01:29 »
Bwa niks, vind De Lijn nochtans heel interessant, het leven zoals het is, het openbaar vervoer denk ik altijd.

De air kanalen vind ik ook leuk.  Dus fun genoeg zou ik zo zeggen, ook zonder BW en Politie.

Iemand die mijn mening deelt??

En dat Astird of weet ik veel wat niet te kraken is......alles is te kraken, met de juiste kennis.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2006, 19:03:35 »
Citaat van: "WardriverQ"
En dat Astird of weet ik veel wat niet te kraken is......alles is te kraken, met de juiste kennis.

Nee hoor.

WardriverQ

  • Gast
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #10 Gepost op: 24 juni 2006, 19:12:46 »
We zullen zien, de tijd zal raad brengen, hoe lang bestaat dit systeem al in Nederland???
Hoelang werken ze al met C2000??

Dus even resumeren, wat moet je hebben om Astrid te kunnen ontvangen??
Zit er in een Astrid toestel misschien een bepaalde module of programmatie die je nodig hebt om te kunnen meeluisteren??

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #11 Gepost op: 24 juni 2006, 19:34:05 »
Citaat van: "WardriverQ"
We zullen zien, de tijd zal raad brengen, hoe lang bestaat dit systeem al in Nederland???
Hoelang werken ze al met C2000??

De encryptie in C2000 is sterker dan die in GSM. Hoe lang is er al GSM? Kunnen we al meeluisteren met GSM?

Dream on! En vergeet niet je lakens te verschonen daarna.

Rene

WardriverQ

  • Gast
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2006, 19:38:15 »
Mijn lakens zijn schoon en zullen schoon blijven.

Kom terug op mijn vraag: Zit er in een Astrid Toestel een module of Software die deelname aan de gesprekken mogelijk maakt??

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4909
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2006, 19:42:57 »
Citaat van: "WardriverQ"
Kom terug op mijn vraag: Zit er in een Astrid Toestel een module of Software die deelname aan de gesprekken mogelijk maakt??

Dat lijkt me wel, anders heb je er niets aan. Zit er in jouw GSM een module die ervoor zorgt dat je kunt bellen? Ja. En kun je daarmee andere gesprekken beluisteren? Neen.

Rene

WardriverQ

  • Gast
Re: Astrid - Tetra - Algoritme en alles wat we willen weten!!!
« Reactie #14 Gepost op: 24 juni 2006, 19:50:31 »
Dus als je zo een "module" kunt bemachtigen of het plan om zo één te maken dan kan het misschien wel lukken?