Auteur Topic: Ontvangst data geluiden.  (gelezen 10480 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Ontvangst data geluiden.
« Gepost op: 31 oktober 2021, 14:41:56 »
In het mooie Vlaardingen ontvang ik buiten de scheepvaart, vliegtuigen ook diverse data geluiden.
Op dit forum al diverse posts gelezen, maar ik kom er niet geheel uit.
Momenteel luister ik met de Uniden UBC 370CLT met een discone antenne
Omdat ik helemaal nieuw ben op het gebied van de data geluiden, hoop ik dat ik hier meer informatie over kan krijgen.

Helaas weet ik niet hoe audio (mp3) bij deze post te uploaden zijn, want ik heb de diverse signalen opgenomen.

Zo zijn de signalen die ik ontvang in de 421.xxx, 422 en 423 anders dan op de 424, 172 en 467 Mhz.

Om mee te kunnen luisteren zie ik vaak de AOR AR-DV10 voorbij komen.
Maar gezien de prijs zou ik graag willen weten of het de moeite waard is.
Of zijn er goedkopere/andere scanners die dit kunnen ?

Er zijn er volgens mij diverse bedrijven in het havengebied die hier gebruik van maken, maar bijvoorbeeld ook de RET, parkeerwachters etc ?

Ik hoop dat jullie mij willen helpen met een eventuele uitbreiding vaan het scanner luisteren  :-[

Alvast bedankt.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2021, 19:36:22 »
Goedenavond (bijna) buurman,

Wat je precies hoort is moeilijk te beoordelen zo zonder een voorbeeld. Maar in de 420 / 430 range zitten hier veel Tetra en DMR netwerken. Tetra is behoorlijk breedbandig en klinkt een beetje als ruis op een analoge ontvanger. DMR netwerken vind ik meer een beetje klinken als een snel lopende diesel.

Hier kan je wat audio samples vinden van de verschillende soorten digitale radio https://www.sigidwiki.com/wiki/Category:Trunked_Radio

Met een RTL-SDR USB dongeltje en wat gratis software kan je voor heel weinig geld instappen op het luisteren naar digitale netwerken.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2021, 14:44:44 »
Elmar bedankt voor je reactie.

Als bijna buurman zal je ook best veel digitale netwerken horen ? ;)

In de tussentijd veel gezocht naar info o.a. op dit forum.

Gezien de prijs is een RTL-SDR zeer aantrekkelijk.
Bij Vandijkenelectronica zag een RTL-SDR V3 TCXO dongle inclusief diverse antennes voor 52,50.
Ik heb een PC'tje staan met Windows 10, waar als ik het goed zag gratis programma's voor kan vinden waarmee o.a. ook Tetra ontvangen kan worden.
omdat ik (nog) onervaren ben, is dit een bruikbare RTL-SDR om naar digitale netwerken te luisteren ? en ideeën voor de software zijn welkom :-)

Ook gekeken naar de AOR DV1 is idd wel een stuk duurder, maar dan heb je geen PC nodig.
Maar ik las dat soms een RTL-SDR een betere ontvangst heeft, en dat er updates nodig zijn.
Hoe denk(en) jullie/jij hierover ? de feestdagen komen eraan, dus misschien ist wat om aan te schaffen  :) :)

Alsvast bedankt voor de reacties.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2021, 14:56:03 »
Bij van Dijken vragen ze zowat het dubbele van de adviesprijs. De antenne en de kabel in het kitje zijn waardeloos. Je kan beter een losse dongle kopen en een goede kwaliteit antenne en kabel.

Losse RTL-SDR blog v3 dongle via Aliexpress: https://a.aliexpress.com/_uI1dJw

Kost €33,28 inclusief verzending en btw rechtstreeks vanaf de fabriek. Niet via een andere verkoper kopen want dan krijg je een neppe. Je hebt hem binnen 2 a 3 weken in huis.

Alternatief: Nooelec NESDR SMArt v4: https://www.amazon.nl/Nooelec-NESDR-SMArt-SDR-R820T2-gebaseerde/dp/B01HA642SW

Kost €35,95. Via Amazon, dus je hebt hem al de volgende dag in huis.

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2021, 17:56:16 »
Bedankt voor je reactie.

Via Ali duurt ongeveer een maand, daarom misschien iets meer betalen om te kunnen proberen met een RTL-SDR.
Als ik het goed zie zijn er weinig anderen dan Van Dijken die deze leveren, en is dit dezelfde dongel.

https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/sdr/1467-rtl-sdr-v3-tcxo-dongle-500khz-1700mhz-sma-aansluiting.html

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2021, 18:23:16 »
Nooelec via Amazon? Zelfde chip, ander merk. Ruim 20 euro goedkoper. Zonde om dan een kit te kopen bij van Dijken met een antenne die linea recta de prullenbak in kan.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2021, 08:00:24 »
Waar je de dongel vandaan laat komen is om het even (of je support je eigen portemonnee of je support de Nederlandse middenstand ;))
De bijgeleverde antenne in de kit is inderdaad niet veel meer als een breinaald met een kabeltje, maar er zitten een aantal behoorlijk sterke netwerken in de omgeving die je zelfs met die breinaald nog uit de lucht pikt.

Ik draai hier nog wel eens door de verschillende Tetra netwerken heen (RET, Shell, Blijdorp, Rotterdam Airport, Radioamatuers omgeving Den Haag, ...)
Met de combinatie SDR# (https://airspy.com/) en TETRA Trunk Tracker (https://forums.radioreference.com/threads/tetra-demodulator-trunk-tracking-demonstration.370639/page-95#post-3565847) kan je naar de (unencrypted) communicatie op die netwerken luisteren.

Voor DMR is DSD+ een aardige oplossing.

Groeten,
Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline wicket

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 31
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2021, 00:58:58 »
Bij van Dijken vragen ze zowat het dubbele van de adviesprijs. De antenne en de kabel in het kitje zijn waardeloos. Je kan beter een losse dongle kopen en een goede kwaliteit antenne en kabel.

Losse RTL-SDR blog v3 dongle via Aliexpress: https://a.aliexpress.com/_uI1dJw

Kost €33,28 inclusief verzending en btw rechtstreeks vanaf de fabriek. Niet via een andere verkoper kopen want dan krijg je een neppe. Je hebt hem binnen 2 a 3 weken in huis.

Alternatief: Nooelec NESDR SMArt v4: https://www.amazon.nl/Nooelec-NESDR-SMArt-SDR-R820T2-gebaseerde/dp/B01HA642SW

Kost €35,95. Via Amazon, dus je hebt hem al de volgende dag in huis.

De Nooelec NESDR SMArt v4 heb ik sinds een weekje in gebruik en doet het aardig goed met de telescoopantenne die er ook bij zit.
Alleen de ontvangst hier valt wat tegen, maar dat heeft niks met de dongle te maken maar meer met waar ik woon.
Ik heb hem nu lopen op een pi3 met openwebrx. Zodra ik meer tijd heb ga ik wat andere software uitproberen maar hij bevalt me erg goed.

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2021, 15:37:54 »
Gisteren de RTL-SDR.COM dongel binnen gekregen.

De installatie gedaan volgens de site https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-quick-start-guide/
De installatie verliep goed.

Ik gebruik hier momenteel een oude laptop met windows 10 voor.

Bij airspay worden keurig de zenders weergegeven als ik kijk op de radio FM band.
Helaas komt het signaal heel schokkerig door en hetzelfde geldt voor de grafische weergave.
Door het schokkerige geluid is er niet naar de luisteren.

Zou dit kunnen komen door een verkeerde instelling of is de laptop te oud :-(

ik hoor het graag, alvast bedankt voor het meedenken.

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #9 Gepost op: 26 november 2021, 19:06:17 »
Is natuurlijk lastig te zeggen zonder verder inzicht in je opstelling.
Kan aan een oude laptop liggen maar ook een slechte ontvangst geeft slechte audio.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2021, 09:41:24 »
Helaas komt het signaal heel schokkerig door en hetzelfde geldt voor de grafische weergave.
Door het schokkerige geluid is er niet naar de luisteren.

Zou dit kunnen komen door een verkeerde instelling of is de laptop te oud :-(

ik hoor het graag, alvast bedankt voor het meedenken.

Als je in Airspy links in het menu kijken zie je de sectie Display staan. Als je die opent dan kan je kiezen wat je in beeld wilt zien. Spectrum en Analyzer of alleen 1 van die 2 of geen van beiden (none). Als ik geen van beiden nodig heb dan zet ik hem op none, dat scheelt processor capaciteit. Hopelijk heb hier iets aan.

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2021, 14:15:18 »
Bedankt voor alle eerdere adviezen.
Daardoor een andere laptop gebruikt en een discone antenne aangesloten op de dongle.
Nu gaat de ontvangst via airspy goed, ik hoor hetzelfde als via de scanner.

De bedoeling was/is om de digitale gesprekken te horen.
ik zag op dit forum TTT, Openear en DSD+ voorbij komen.
Ik zag bij TTT dat er diverse software instellingen gedaan moeten worden, waar ik nog niet helemaal uit kwam.

Wat is de ervaring dat het makkelijkste werkt om Tetra te ontvangen ?

ik hoor het graag, en hoop binnenkort (ook) mee te kunnen luisteren  :) :)

Offline ET

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1310
  • Schiedam
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #12 Gepost op: 7 december 2021, 08:30:34 »
Tetra is goed te doen als je de handleiding van TTT volgt.
Het werkt bij mij al tijden zonder problemen.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline firestopper

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 185
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2021, 16:22:36 »
Beste Elmar en andere leden van dit forum

Voor de installatie van TTT lees ik in de manual:
Start SDR#
In plug-in >'Config' Enable 'TTT mode enable'

Ik begrijp niet wat ik moet doen.
Start SDR# - ik heb airspy opgestart maar ik zie geen plug-in.

Graag hulp wat er met deze sta bedoeld wordt.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1958
Re: Ontvangst data geluiden.
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2021, 16:36:31 »
Je moet de Tetra Demodulator in dezelfde map zetten als SDR#. Daarna de "magic line" toevoegen in het plugin bestand (ook in dezelfde map). Daarna SDR# opstarten. De plugin moet nu zichtbaar zijn.