Auteur Topic: Base scanner aanbeveling voor decoderen op computer  (gelezen 1842 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Uncrase

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Base scanner aanbeveling voor decoderen op computer
« Gepost op: 30 september 2021, 20:17:26 »
Na lange tijd ben ik van plan weer in de scanner "hobby" te stappen.
Interesse is in luchtvaart communicatie, maar als computer programmeur ben ik ook erg geïnteresseerd in opties om bezig te gaan met software ontwikkeling gerelateerd aan communicatie, en decoderen van digitale en ge-crypte signalen, etc.

Ik zat te kijken naar een base scanner, bijv AOR-DV1 of ICO-R8600, of iets in deze prijsrange.
Kan iemand mij wat tips of advies geven, ook mbt wat de opties zijn van connectiviteit van ontvangen audio naar computer, en besturen van de scanner via de computer.

PS Ik ben een Mac / Linux gebruiker, dus puur Windows is geen optie.

Bedankt!

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Base scanner aanbeveling voor decoderen op computer
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2021, 20:30:39 »
Zoek in dit forum maar eens op SDR, software defined radio. Precies wat jij zoekt denk ik.

Offline Uncrase

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: Base scanner aanbeveling voor decoderen op computer
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2021, 20:56:27 »
Bedankt voor de tip. Interessant het SDR concept. Voor $40 voor een usb dongle de moeite waard om te proberen.
Maar ik neem aan dat de ontvangst kwaliteit van zulk compact ding niet in verhouding staat met "professionele" scanners?

Offline Shipplotter

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 233
  • Luisteramateur havengebied Rotterdam
Re: Base scanner aanbeveling voor decoderen op computer
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2021, 20:58:54 »
Kijk eens naar SDRplay.
Luisteren met AOR DV1,ICOM R8600,SDRPLAY DX, AOR5700D en AIR!Quiter / Conmar SLR350N. Op dak X50N, D130, CX4, D777,WelBrook1530N en 1090Mhz antenne.

SWL 4968 & NL38482

Offline Soundwave

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 41
Re: Base scanner aanbeveling voor decoderen op computer
« Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2021, 09:52:01 »
Volgens mij hebben de RTL SDR's verreweg de meeste support, code voorbeelden en tools op alle platformen. Naast de genoemde SDRPlay kan je ook kijken naar de AirSpy. Op transceiver gebied heb je ook de HackRF. Er is ook nog de YARD Stick One, een sub 1Ghz transceiver die via Python te sturen is maar beperkt is tot ASK, OOK, GFSK, 2-FSK, 4-FSK en MSK modulaties.
Uniden UBCD3600XLT | SMT WCH-250X | Nooelec NESDR | Wireless USB DVR 601 | Eachine ROTG02

Online www.SemafoonWinkel.nl

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2347
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Base scanner aanbeveling voor decoderen op computer
« Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2021, 19:40:38 »
Bedankt voor de tip. Interessant het SDR concept. Voor $40 voor een usb dongle de moeite waard om te proberen.
Maar ik neem aan dat de ontvangst kwaliteit van zulk compact ding niet in verhouding staat met "professionele" scanners?

Kijk eens naar de RSP1 of 2. Zijn erg goed.