Auteur Topic: UBC3600XLT of toch een 125XLT  (gelezen 3058 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Helmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Gepost op: 19 augustus 2021, 12:29:19 »
Goedemiddag,

Op dit moment heb ik mijn oude, vertrouwde Yupiteru MVT-7100 afgestoft om de hobby weer op te pakken, maar ik kan misschien een UBC3600XLT overnemen van iemand die er eigenlijk nooit iets mee gedaan heeft en ik denk dat hij er zo'n 200 euro voor gaat vragen. Nu heb ik al heel wat uren zitten lezen op zowel dit forum als in diverse Facebookgroepen. De 3600XLT is een meer dan uitgebreide scanner die zo goed als alles moet kunnen, maar de leercurve is dan ook navenant steil.

Ik zou voor hetzelfde geld ook een nieuwe 125XLT kunnen kopen die dan uiteraard een stuk minder uitgebreid en alleen analoog is, maar daardoor ook een stuk gebruiksvriendelijker (en tov mijn Yupiteru makkelijker met de computer is te vullen inclusief Alpha-tags, dat vind sowieso al een dikke plus).
Nu luister ik voornamelijk luchtvaart en scheepvaart (de tijd van politie en brandweer met de losse kristallen ligt helaas al weer heel lang achter ons) op mijn Yupiteru, en dan is de 3600 wellicht een beetje overkill. Daarom zou ik ook graag van jullie horen wat voor (mogelijk) interessante kanalen (ja, ik weet, dat is voor iedereen verschillend) ik zou missen als ik toch voor de eenvoudigere 125XLT zou kiezen ipv de 3600XLT? Gaat er een hele nieuwe wereld voor me open met de 3600?

Of 'verklaren jullie me voor gek' ;) als ik voor hetzelfde geld ook de 3600 zou kunnen aanschaffen en dat ik dan maar flink aan de studie om zo'n uitgebreid apparaat onder de knie te krijgen en er uiteindelijk meer plezier van zou hebben?

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 387
  • PC5L
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2021, 12:40:12 »
Hoi Helmar, welkom!

Er is een Facebookgroep met kant-en-klare bestanden voor de 3600XLT die je zo in de scanner kan uploaden met een gratis programma. Als je er een weekje mee speelt dan kan je jezelf er wel goed mee redden denk ik.

Groet, Hennie

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1961
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2021, 13:01:03 »
Tip: zoek in de Frequentiedatabase naar je woonplaats (en omliggende woonplaatsen). Zie je daar DMR gebruikers staan, dan is het wellicht handig om voor de 3600XLT te gaan.

Offline Mose

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 470
  • Rotterdam
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2021, 15:18:36 »
Een voordeel van de 3600 is de dynamische aard van het geheugen. In de 125 kan je 500 kanalen kwijt, verspreid over 10 banken van elk 50 kanalen. Dat kan scannen in sommige gevallen lastig maken, omdat je soms misschien alleen een specifieke groep frequenties wil horen (bijvoorbeeld de objectportofoon van de brandweer). Als je dan een bank wil maken met alleen die 16 kanalen, laat je 34 kanalen onbenut. Dat zal geen probleem zijn als je je alleen richt op een beperkte groep kanalen die je meestal samen wil scannen, maar als je veel groepen frequenties gericht wil scannen is het niet optimaal.

Bij de 3600 is het geheugen verdeeld in een soort mapjes, een beetje net als op een computer. Bovenaan staat de Favorites List, daaronder de Group en daaronder weer de Department met daarin de kanalen. Als je bijvoorbeeld alleen de towerfrequenties op Schiphol wil horen, kun je het als volgt structureren:

Citaat
Luchtvaart (Favorites List)
Schiphol (Group)
TWR (Department, met daaronder de frequenties met tag)

Naast de Department 'TWR' kun je natuurlijk ook een Department 'APPROACH' maken, of een Department 'Ground', of allebei--of geen van beide ;D

Onder de Favorites List 'Luchtvaart' kun je daarnaast ook andere Groups maken (bijvoorbeeld Rotterdam of Eindhoven) en daaronder weer aparte Departments. Een Favorites List, Group, of Department is in principe zo klein of groot als je wil (al is er volgens mij wel een limiet aan hoeveel Groups in een Favorites List en hoeveel Departments in een Group passen). Als je dat wilde zou je alle kanalen van Schiphol in een enkele Department kunnen zetten, maar als je een Department wil met maar een paar kanalen kan dat ook, zonder daarbij geheugen onbenut te laten. Alle Favorites Lists, Groups en Departments zijn individueel aan en uit te zetten, dus je kan heel erg gericht scannen. Ik zou het niet per se moeilijk noemen. Je moet het gewoon even doorhebben en niet in banken 'denken'. In die zin is er inderdaad een beetje een leercurve. Ik gebruik graag Quick Keys om te selecteren waar ik naar wil luisteren, maar er zijn andere manieren.

Daarnaast kan de 3600 ook gesprekken opnemen, als je dat leuk vindt. En vergeet niet dat de gronddiensten en bedrijven op sommige luchthavens onderling DMR of NXDN gebruiken (en er staat me zelfs iets bij over P25p2 op Schiphol), wat de 125 ook niet aankan.

Kortom, voor wat meer overzicht, gerichter scannen, en een beetje meer 'toekomstproofheid' tegenover een steilere leercurve is de 3600 een goede keus. Heb je echt alleen interesse in luchtvaart en scheepvaart en wil je een simpeler te bedienen apparaat, dan zal de 125 prima werken.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Helmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2021, 17:04:21 »
@Mose
Zo klinkt het inderdaad ook best wel weer logisch, dat denken in 'computer-mapjes'. Ik ga me dan daar toch maar eens wat meer in verdiepen en de, voor mij dan, nieuwe begrippen en terminologie wat meer eigen maken.

Offline Robert

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 357
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2021, 18:07:52 »
Een UBCD3600XLT voor 200 Euro is een nette prijs, daar kun je geen buil aan vallen.
Ik zou zeggen gewoon proberen, als het echt niet lukt krijg je je geld er wel weer uit.
Kun je nog altijd een UBC125XLT kopen.

Offline robje76

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2021, 19:04:47 »
Goedemiddag,

Op dit moment heb ik mijn oude, vertrouwde Yupiteru MVT-7100 afgestoft om de hobby weer op te pakken, maar ik kan misschien een UBC3600XLT overnemen van iemand die er eigenlijk nooit iets mee gedaan heeft en ik denk dat hij er zo'n 200 euro voor gaat vragen. Nu heb ik al heel wat uren zitten lezen op zowel dit forum als in diverse Facebookgroepen. De 3600XLT is een meer dan uitgebreide scanner die zo goed als alles moet kunnen, maar de leercurve is dan ook navenant steil.

Ik zou voor hetzelfde geld ook een nieuwe 125XLT kunnen kopen die dan uiteraard een stuk minder uitgebreid en alleen analoog is, maar daardoor ook een stuk gebruiksvriendelijker (en tov mijn Yupiteru makkelijker met de computer is te vullen inclusief Alpha-tags, dat vind sowieso al een dikke plus).
Nu luister ik voornamelijk luchtvaart en scheepvaart (de tijd van politie en brandweer met de losse kristallen ligt helaas al weer heel lang achter ons) op mijn Yupiteru, en dan is de 3600 wellicht een beetje overkill. Daarom zou ik ook graag van jullie horen wat voor (mogelijk) interessante kanalen (ja, ik weet, dat is voor iedereen verschillend) ik zou missen als ik toch voor de eenvoudigere 125XLT zou kiezen ipv de 3600XLT? Gaat er een hele nieuwe wereld voor me open met de 3600?

Of 'verklaren jullie me voor gek' ;) als ik voor hetzelfde geld ook de 3600 zou kunnen aanschaffen en dat ik dan maar flink aan de studie om zo'n uitgebreid apparaat onder de knie te krijgen en er uiteindelijk meer plezier van zou hebben?

Welkom!

Als je besluit om de 3600XLT niet te nemen, wil ik hem wel overnemen voor die prijs.  ;D
UBCD3600XLT | UBC125XLT | 2x BCT15X |NETSET Pro-2029 | RTL-SDR | Diamond RH799 | Diamond X50N | Diamond DP-MRX

Offline Helmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2021, 08:58:03 »
Hoi Helmar, welkom!

Er is een Facebookgroep met kant-en-klare bestanden voor de 3600XLT die je zo in de scanner kan uploaden met een gratis programma. Als je er een weekje mee speelt dan kan je jezelf er wel goed mee redden denk ik.

Groet, Hennie

Zou je mij hier een beetje op weg kunnen helpen? Welke Facebookgroep zou ik dan moeten kijken? Als ik eenmaal een klein voorbeeldje heb hoe e.e.a. in elkaar steekt, dan moet ik er verder wel uitkomen. denk ik... ;-)

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2021, 09:51:42 »
Hoi Helmar, welkom!

Er is een Facebookgroep met kant-en-klare bestanden voor de 3600XLT die je zo in de scanner kan uploaden met een gratis programma. Als je er een weekje mee speelt dan kan je jezelf er wel goed mee redden denk ik.

Groet, Hennie

Zou je mij hier een beetje op weg kunnen helpen? Welke Facebookgroep zou ik dan moeten kijken? Als ik eenmaal een klein voorbeeldje heb hoe e.e.a. in elkaar steekt, dan moet ik er verder wel uitkomen. denk ik... ;-)

Goedenmorgen,

je zou hier kunnen kijken: https://www.facebook.com/groups/2592847507607357
Wel even registreren,veel tips en bestanden te vinden.

Succes

Offline Helmar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 10
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2021, 20:00:10 »
Dank je wel. Hier heb ik paar dagen geleden al gevraagd om lid te mogen worden. Zal vast binnenkort wel goedkomen en dan ga ik daar zoeken. Dank voor de tip.

Offline alpha1

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 224
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2021, 07:40:30 »
Dank je wel. Hier heb ik paar dagen geleden al gevraagd om lid te mogen worden. Zal vast binnenkort wel goedkomen en dan ga ik daar zoeken. Dank voor de tip.

Goedenmorgen,

Het kan eventjes duren voor dat je toegelaten wordt(of je zou een prive berichtje sturen naar de beheerder,dan zal je wel sneller toegelaten worden,had ik toen ook gedaan)maar dan gaat er een wereld voor je open,wat betreft informatie en bestanden.

Gr

Offline 19Henk57

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 2
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2024, 19:20:14 »
Ik wacht al 4 weken om toegelaten te worden aan de facebookgroep maar schijnbaar is de beheerder ter ziele of heeft hij hiervoor geen aandacht meer. Jammer.

Offline sensa06

  • teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 255
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
Re: UBC3600XLT of toch een 125XLT
« Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2024, 21:48:11 »
je reageer ook op een bericht uit 2021
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz