Auteur Topic: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?  (gelezen 14794 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Jwaris

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2005, 14:37:00 »
Citaat van: "Johan Beck"
Waarschijnlijk zullen ze dan op laagvermogen draaien zodat je ze thuis niet hoort.

Mijn scanner is made in korea, daar kan het mogelijk ook aan liggen. Dringend betere antenne nodig.  :lol:

Gert Jan

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2005, 18:56:33 »
Citaat van: "Jwaris"
Ben eindelijk eens ter plaatse gaan kijken. Resultaat: behoorlijk wat antennes te zien daar! (zie foto's). Op kanaal 68 één conversatie gehoord loud and clear. Dat neemt niet weg dat ik daar een uur gestaan heb en slechts drie schepen gepasseerd zijn (t'is zondag, ook voor schippers een rustdag blijkbaar.)

de foto's: http://users.pandora.be/jwaris

Prettige zondag!

Jwaris

Ps: zijn in deze topic een aantal berichten verdwenen of begin ik te dementeren?  :shock:

Op het bordje staat dat kanaal 20 van toepassing is, schepen zijn te horen op 157.00MHz en het walstation op 161.600MHz, mogelijk zit er een relaiszender op 161.600 zodat je de schepen ook hoort maar dat moet je proefondervindelijk vaststellen :D
Kanaal 68 is 156.425Mhz maar dat wist je al :wink:
Voor wat betreft de antenne's zie ik wel een richtantenne staan en wel een Kathrein 5db 146-174MHz, is te zien op foto 100_6594 direct rechts van het hoogste deel bebouwing op de foto.
Deze antenne bestaat uit twee dipolen die aan elkaar vastzitten, op jouw foto is slechts één dipool te zien maar als je de volgende keer een foto maakt vanaf de andere kant zal je zien dat het er twee boven elkaar zijn.

Jwaris

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2005, 19:56:15 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Op het bordje staat dat kanaal 20 van toepassing is, schepen zijn te horen op 157.00MHz en het walstation op 161.600MHz, mogelijk zit er een relaiszender op 161.600 zodat je de schepen ook hoort maar dat moet je proefondervindelijk vaststellen :D
Kanaal 68 is 156.425Mhz maar dat wist je al :wink:
Voor wat betreft de antenne's zie ik wel een richtantenne staan en wel een Kathrein 5db 146-174MHz, is te zien op foto 100_6594 direct rechts van het hoogste deel bebouwing op de foto.
Deze antenne bestaat uit twee dipolen die aan elkaar vastzitten, op jouw foto is slechts één dipool te zien maar als je de volgende keer een foto maakt vanaf de andere kant zal je zien dat het er twee boven elkaar zijn.

Wow,  we hebben gewoon een expert in ons midden dames en heren!

Bedankt voor de informatie! hier heb ik echt wat aan!

Volgende zondag ga'k waarschijnlijk nog eens ter plaatse om deze nieuwe freq's uit te proberen!

Groeten,

Jwaris.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2005, 20:02:23 »
Citaat van: "Jwaris"
Wow, we hebben gewoon een expert in ons midden dames en heren!

Hela hela, niet gelijk gaan overdrijven he  :wink:

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2005, 20:04:38 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Voor wat betreft de antenne's zie ik wel een richtantenne staan en wel een Kathrein 5db 146-174MHz, is te zien op foto 100_6594 direct rechts van het hoogste deel bebouwing op de foto.
Deze antenne bestaat uit twee dipolen die aan elkaar vastzitten, op jouw foto is slechts één dipool te zien maar als je de volgende keer een foto maakt vanaf de andere kant zal je zien dat het er twee boven elkaar zijn.

Nou ik kan het er ook niet echt aan afzien hoor. Het lijkt mij toch echt 1 dipool aan die houders. Ik weet niet of dat type bestaat?

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21717
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2005, 20:09:53 »
Citaat van: "Johan Beck"
Het lijkt mij toch echt 1 dipool aan die houders. Ik weet niet of dat type bestaat?

Deze lijkt er op; http://www.kathrein.de/de/mca/produkte/ ... 36062c.pdf

Offline Bart

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 377
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #21 Gepost op: 16 januari 2005, 21:09:09 »
Citaat van: "Jwaris"
Wow,  we hebben gewoon een expert in ons midden dames en heren!

Gert Jan, nou niet gelijk naast je schoenen gaan lopen he :wink:

Groetjes,

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E

Gert Jan

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #22 Gepost op: 17 januari 2005, 05:07:29 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "Johan Beck"
Het lijkt mij toch echt 1 dipool aan die houders. Ik weet niet of dat type bestaat?

Deze lijkt er op; http://www.kathrein.de/de/mca/produkte/ ... 36062c.pdf

Je zegt het goed Johan, hij lijkt er op maar is het niet.
Zoom maar eens flink in en vergelijk de antenne's, ik had zelf ook al even gekeken maar kon hem zo snel niet vinden op hun site, waarschijnlijk is het een type die ze niet meer leveren (K55 31 21)
Deze grotere variant (ca 2.3m) van jouw plaatje heeft oa de kabel binnenin de mast zitten.
Mocht je het niet kunnen vinden; de antenne die ik bedoel heeft twee van die soortgelijke antenne's die jij liet zien ONDER ELKAAR, omdat er maar een stukje opstaat zie je niet de complete antenne op de foto.

Offline K.N.R.Mark.

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 27
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2005, 09:41:40 »
Jwaris misschien is het ook leuk om het noodkanaal van de scheepvaart uit te luisteren. Dit is Vhf kanaal 16 en de frequentie is 156.800

Groetjes Mark.
Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen.

Gert Jan

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2005, 15:42:31 »
Citaat van: "Bart"
Citaat van: "Jwaris"
Wow,  we hebben gewoon een expert in ons midden dames en heren!

Gert Jan, nou niet gelijk naast je schoenen gaan lopen he :wink:

Groetjes,

Bart

Welnee Bart, ik hou niet van kouwe kak :wink:

Gert Jan

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #25 Gepost op: 17 januari 2005, 15:45:56 »
Citaat van: "Jwaris"
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Op het bordje staat dat kanaal 20 van toepassing is, schepen zijn te horen op 157.00MHz en het walstation op 161.600MHz, mogelijk zit er een relaiszender op 161.600 zodat je de schepen ook hoort maar dat moet je proefondervindelijk vaststellen :D
Kanaal 68 is 156.425Mhz maar dat wist je al :wink:
Voor wat betreft de antenne's zie ik wel een richtantenne staan en wel een Kathrein 5db 146-174MHz, is te zien op foto 100_6594 direct rechts van het hoogste deel bebouwing op de foto.
Deze antenne bestaat uit twee dipolen die aan elkaar vastzitten, op jouw foto is slechts één dipool te zien maar als je de volgende keer een foto maakt vanaf de andere kant zal je zien dat het er twee boven elkaar zijn.

Wow,  we hebben gewoon een expert in ons midden dames en heren!

Bedankt voor de informatie! hier heb ik echt wat aan!

Volgende zondag ga'k waarschijnlijk nog eens ter plaatse om deze nieuwe freq's uit te proberen!

Groeten,

Jwaris.

Heb je al (zoals ik eerder zei) alle marifoonkanalen in je scanner gezet?
Het is even werk maar daarna wordt het alleen maar leuker, je zal zien dat je op andere kanalen ook communicatie hoort mits je antenne een beetje ok is.
Mag ik vragen welk type scanner en antenne je gebruikt?

Offline ScanMe

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2005, 16:12:05 »
Citaat van: "K.N.R.Mark."
Jwaris misschien is het ook leuk om het noodkanaal van de scheepvaart uit te luisteren. Dit is Vhf kanaal 16 en de frequentie is 156.800

Groetjes Mark.

Zo te zien is niet erg dicht bij zee, je zou beter 156.500 (nood & oproep binnenvaart) erin kunnen zetten voor noodoproepen.

Joris

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1809
    • aw foto
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2005, 17:17:29 »
je hoeft niet speciaal dicht bij zee te zitten om Kanaal 16 uit te luisteren .hier in vriezenveen , krijg ik kanaal 16 en kanaal 23 (161.750) ook goed mee .Deze zenders staan ook langs het Ijsselmeer Oa .Verder ontvang ik hier de sluis op kan 22 en locaal verkeer op kan 10 en zo nu en dan op kan 20  en onderling op kan 77..Dus je hoeft niet ..zo vlak in de buurt van de zee te wonen om .Toch scheepvaart te kunnen ontvangen
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)

Gert Jan

  • Gast
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2005, 18:33:13 »
Citaat van: "Alwin"
je hoeft niet speciaal dicht bij zee te zitten om Kanaal 16 uit te luisteren .hier in vriezenveen , krijg ik kanaal 16 en kanaal 23 (161.750) ook goed mee .Deze zenders staan ook langs het Ijsselmeer Oa .Verder ontvang ik hier de sluis op kan 22 en locaal verkeer op kan 10 en zo nu en dan op kan 20  en onderling op kan 77..Dus je hoeft niet ..zo vlak in de buurt van de zee te wonen om .Toch scheepvaart te kunnen ontvangen

Kanaal 77 is het enige marifoonkanaal wat hier op lockout staan, wat een geneuzel hoor je daarop zeg, hij blijft continu hangen :D

Offline Alwin

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1809
    • aw foto
Re: Worden scheepvaart berichten gedecodeerd?
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2005, 18:44:57 »
Soms hebben ze het wel eens over een intresant onderwerp op kan 77 .bijvoorbeeld waterstanden ..En dat soort dingen ..maar er wordt inderdaad ook regelmatig erg op gezeurd

Groeten Alwin
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /AOR DV1 /Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 / Procom UHF/ Procom VHF / RTL Dongel /Crosscoutry Wireless VHF/UHF multicouples.-DSD+ / ( PDW.)